Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>Inloggad

Publicerad 8 jun 2018 10:48

Tappa två kilo i veckan - med vetenskapligt bevisad metod

– Att det är bättre att gå ned i vikt långsamt är en myt. Det är motiverande att gå ner i vikt snabbt, säger Michael Mosley.

– Att det är bättre att gå ned i vikt långsamt är en myt. Det är motiverande att gå ner i vikt snabbt, säger Michael Mosley.

1/3

Foto: ANNA-KARIN NILSSON

Michael Mosley.

Michael Mosley.

2/3

Foto: ANNA-KARIN NILSSON

Michael Mosley.

Michael Mosley.

3/3

Foto: ANNA-KARIN NILSSON

Tappa kilon snabbt - och behåll din nya vikt. 

Med läkaren och vetenskapsjournalisten Michael Mosleys metod kan du gå ner ett till två kilo i veckan. 

En ny studie visar att varannan typ 2 diabetiker som följde en lågkaloridiet blev botad. 

– Att det är bättre att gå ned i vikt långsamt är en myt. Det är motiverande att gå ner i vikt snabbt, säger Michael Mosley.

Läkaren och journalisten Michael Mosley, 61, lade om kosten för sex år sedan när han drabbades av typ 2 diabetes. Han gick ner i vikt och blev medicinfri. Expressen träffar honom när han i dagarna besökte Sverige för att föreläsa på en diabeteskonfens. 

– Det är otroligt spännande tider. Det händer väldigt mycket inom forskningen. Nu planerar jag att skriva en bok om vad jag lärt mig de senaste sex åren!

Michael Mosleys blodsockermetod går ut på att man ska begränsa kaloriintaget till 800 per dag, äta medelhavskost, motionera och varva ner med mindfullness.

Nyligen publicerades en stor brittisk studie i den vetenskapliga tidskriften The Lancet. Den visar att en lågkaloridiet med drygt 800 kalorier om dagen hjälper personer med typ 2 diabetes. 

– Det går att bli av med typ 2-diabetes! säger Michael Mosley.

"Den här metoden lämpar sig lika bra för den som inte har diabetes", säger Mosley.

Foto: ANNA-KARIN NILSSON

Effektivt tappa kilon snabbt 

Försökspersonerna, som var överviktiga eller feta, slumpades till en lågkaloridiet eller vanliga kostråd. I tre till fem månader fick lågkalorigruppen använda måltidsersättning som shakes. De första åtta veckorna gick de ned i genomsnitt femton kilo.  

Efter det fick de gradvis lägga till vanlig mat och öka på kalorierna. Efter ett år hade de gått ner i genomsnitt nio kilo. Varannan kunde sluta med diabetesmedicin. 

– Jag baserade min bok på den här forskningen, så det hade varit hemskt pinsamt om det visat sig vara nonsens, säger Mosley och skrattar. 

Han poängterar att diabetiker bör tala med sin läkare först, eftersom de kan behöva justera sin medicinering. 

– Men den här metoden lämpar sig lika bra för den som inte har diabetes.   

Nya data från en annan brittisk studie som följt bantare i två år visar att det är effektivt att tappa vikt snabbt. 

– Det är en myt att det är bättre att gå ner i vikt långsamt. Med en lågkalorimetod har man både större chans att lyckas gå ner i vikt och att behålla vikten, säger Michael Mosley.    

 

"Bäst vetenskapliga belägg"

Enligt Mosley är det helt okej att starta sin viktminskning med att använda shakes och soppor.  

– Men sen bör man försöka äta riktig mat. Det handlar om att lära sig att äta hälsosamt.

Micheal Mosley rekommenderar medelhavskost, eller den nordiska varianten av den. Det innebär bland annat mycket fet fisk, ost, grönsaker och baljväxter. 

– Det är den typ av diet som har bäst vetenskapliga belägg. 

Mosleys tips - så ska du äta 

Grönsaker är bra att äta för att få i sig fibrer. Genomsnittssvensken äter alldeles för lite fibrer. Fibrer behövs för att få sunda mag- och tarmbakterier. Försök dock äta lite mindre potatis.

Foto: Colourbox

Ät det här:

Protein är viktigt. Se till att du får i dig tillräckligt. Bra proteinkällor är ägg, kött, fisk och baljväxter.  

Du behöver äta mat som innehåller mycket fibrer, genomsnittsvensken får i sig alldeles för lite fibrer. Ät baljväxter, grönsaker och fullkornsprodukter som exempelvis brunt ris. Jag vet att många svenskar undviker gluten. Låt bli om du inte är glutenintolerant på riktigt! Du behöver få i dig fibrer för att få sunda mag- och tarmbakterier. Den här typen av fibrer har enorma hälsovinster. 

Mejeriprodukter som yoghurt och ost är väldigt bra. Jag vet att många svenskar väljer bort alla produkter med laktos i för hälsans skull. Gör inte det, om du inte verkligen är laktosintolerant.  

Fördelningen av näringsämnen bör vara 40 procent fett, 40 procent kolhydrater och 20 procent protein.

Fisk är en bra proteinkälla – det är viktigt att du får i dig tillräckligt med protein.

Foto: Colourbox

Låt bli eller dra ner på det här: 

Sötsaker som choklad och kakor.

Stora mängder alkohol. Jag älskar att dricka rött vin, men helst inte mer än en eller två glas per kväll. Ha gärna en 5:2 approach med två alkoholfria dagar varje vecka. 

Potatis och bröd. Jag vet att ni svenskar älskar potatis och bröd, men försök dra ner på det eftersom man får i sig en hel del socker.