Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>Inloggad

Publicerad 4 okt 2018 13:07

Stark och frisk med träningen som hindrar ditt åldrande

Sociala träningstyper kan förlänga livet, enligt en ny studie.

Sociala träningstyper kan förlänga livet, enligt en ny studie.

Foto: Colorbox

Att träna tillsammans kan ha stor påverkan på livslängden, visar en ny studie. 

Och enligt psykiatrikern Jill Taube, kan social träning även förebygga demens och depression.
– Man kan få så mycket social gemenskap genom att träna, säger hon.

Mängder av forskning har visat att träning förbättrar hälsan och ökar chanserna till ett längre liv. Men enligt en ny dansk studie som undersökt drygt 8 500 vuxna i 25 år, spelar det också roll hur social träningen är.

Studien visade nämligen att de som deltog i lagsporter, som tennis, badminton och fotboll, levde längre än de som cyklade, simmade eller joggade. 

Och det är något som läkaren, psykiatriker och grundaren av träningsinitiativet "Danssteget" håller med om.
– Så klart det är så. De flesta av oss är sociala och behöver ett sammanhang. De flesta av oss blir också sjuka av att vara ensamma. Aktiviteter som inbegriper en gemenskap har ju en ytterligare nivå utöver den fysiska aktiviteten, säger hon. 

Kan förebygga demens

Jill Taube lyfter flera fördelar med social träning. Till exempel menar hon att träning som innehåller inlärning och ett socialt sammanhang kan förebygga sjukdomar som demens och depression.
– Det är därför till exempel dans är demensförebyggande. Då har du musiken och kulturen, den fysiska rörelsen, kroppskontakten, inlärningen och gemenskapen, säger hon.

Enligt psykiatrikern och levnadsexperten Jill Taube finns det flera fördelar med social träning.

Foto: Hannah Karlberg

Men enligt experten är det framför allt viktigt att välja en träningsform känns rolig. För den som föredrar att gå ensam till gymmet, kan det i stället balanseras med andra sociala aktiviteter.
– Den kanske går på gymmet tre dagar i veckan då och sedan går och spelar kort med kompisar, säger Jill Taube.

Aldrig försent att börja

En annan god nyhet är att det aldrig är försent att börja träna. Däremot är det då viktigt att komma i gång försiktigt och sträva efter att få en marginal i kroppen, förklarar Jill Taube. 

– Det är som att ha lite på banken, så att du klarar att springa efter bussen, gå upp för trappan eller gå igenom en snömodd, säger hon.
Den som börjar från noll kan dessutom vänta sig att se snabbare resultat, än den som rört på sig längre. Det kan vara en morot när den första tennismatchen eller danslektionen ska planeras in.