Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>Inloggad

Publicerad 9 sep 2018 09:22

Sov rätt – och få ett friskare liv

Den tråkiga sanningen är att kroppen gillar rutiner. Kroppens biologiska klockor mår bäst om vi sover och äter på regelbundna tider.

Den tråkiga sanningen är att kroppen gillar rutiner. Kroppens biologiska klockor mår bäst om vi sover och äter på regelbundna tider.

1/2

Foto: Colourbox

Det är viktigt att röra på sig och vara aktiv under dagen för att få en så bra sömn som möjligt nattetid.

Det är viktigt att röra på sig och vara aktiv under dagen för att få en så bra sömn som möjligt nattetid.

2/2

Foto: Colourbox

Sömnbrist hos skiftarbetare kan leda till ökad fettinlagring, minskad muskeltillväxt och en förhöjd risk för att utveckla typ 2-diabetes, visar en ny svensk studie.

– Vi lever i ett stressigt samhälle och det är viktigt för sjukvården att tänka på sömnen som en livsstilsfaktor. Lika viktigt som träning och kost, säger Uppsalaforskaren Jonathan Cedernaes.

Hur många timmar sov du i natt?

Tack för din röst!

Hur många timmar sov du i natt?

En rad olika studier har pekat på att störd sömn kan leda till övervikt och därmed en risk att utveckla en rad allvarliga sjukdomar kopplade till ämnesomsättningen, från typ 2-diabetes till hjärt-kärlbesvär.

Forskarna vid Uppsala universitet lät undersöka 15 frivilliga, friska deltagare vid två tillfällen. Tanken var att simulera skiftarbete. Testen genomfördes i ett sömnlaboratorium. 

Deltagarna fick alla regelbundna måltider och deltog i samma typ av aktiviteter. De utsattes även för samma grad av ljusexponering. 

Försökspersonerna tillbringade två nätter i sömnlabbet.

Den ena gången fick de en normal natts sömn.

Den andra gången blev det en sömnlös natt.

 

Sämre immunförsvar 

Under första tillfället tog man prover för att senare kunna jämföra dessa med proverna efter den sömnlösa natten.

– Vi mätte markörer som tyder på en främjad förmåga att lagra fett och bygga på fettvävnaden, säger Jonathan Cedernaes.

Dessutom visade mätningarna att sömnbristen främjade nedbrytningen av muskelvävnad.

Fann ni inte även tecken på inflammation i vävnaderna?

– Jo, det var ganska unikt att vi hittade det första gången. Man vet sedan tidigare att sömnbrist ger upphov till inflammation, vilket kan leda till infektioner som till exempel förkylning och sämre immunförsvar.

– Det kan också leda till insulinresistens som är ett förstadium till typ 2-diabetes. 

 

”Bäst att förändra livsstil” 

Sömnen och dygnsrytmens påverkan på kroppen har fått alltmer fokus i forskarkretsar. 

– Det kanske inte är så konstigt eftersom den fyller en tredjedel av våra liv.

Det här var ju en ganska liten studie. Hur vill ni gå vidare?

– Det vore intressant att se om andra typer av sömnbrist än skiftarbete kan ge liknande förändringar. Det finns ju den mer vanliga sömnbristen där man sover ett antal timmar för lite varje natt. 

– Den kan ju vara otillräcklig för att ämnesomsättningen ska fungera normalt.

På sikt hoppas man hitta markörer i blodet hos personer som är mer känsliga för sömnstörningar, vilket kan bana väg för läkemedel.

– Men det bästa är ju om man kan förändra sin livsstil, säger Jonathan Cedernaes.