Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>Inloggad

Publicerad 4 apr 2018 09:32

Så slipper du sötsuget – med 5 enkla knep

Människans suktande efter sötsaker har sitt ursprung långt bak i tiden, berättar licenserade kostrådgivaren Annika Malm.

Människans suktande efter sötsaker har sitt ursprung långt bak i tiden, berättar licenserade kostrådgivaren Annika Malm.

1/3

Foto: Louise Pekkanen

Sötsug har en biologisk funktion och är i grunden inget farligt – men när det börjar ställa till det för en i vardagen kan det bli jobbigt.

Sötsug har en biologisk funktion och är i grunden inget farligt – men när det börjar ställa till det för en i vardagen kan det bli jobbigt.

2/3

Foto: JOHANNA BERGLUND

Ett sätt att slippa sötsuget är att äta dig mätt på hälsosam mat.

Ett sätt att slippa sötsuget är att äta dig mätt på hälsosam mat.

3/3

Sötsug har en biologisk funktion och är i grunden inget farligt – men när det börjar ställa till det för en i vardagen kan det bli jobbigt. 

Kostexperten Annika Malm ger tips på hur man bäst motstår sötsuget när begäret slår till. 

Till att börja med kan du vara lugn. Det är inte hela världen att man ibland hamnar med fingrarna i kakburken – bokstavligt talat. Vissa dagar kräver helt enkelt mer godsaker än andra. 

Och sockersug har en biologisk funktion i grunden, berättar den licenserade kostrådgivaren Annika Malm som bland annat driver hälsobloggen Clean Eating.

– Sötsug är i grunden en helt naturlig instinkt, som vi haft med oss ända sedan stenåldern. Då fanns inget sött i naturen som var farligt, så än i dag signalerar sött till kroppen att det är bra för oss. Eftersom det inte heller fanns så mycket sött förr i tiden fick man passa på att äta när vi sprang på frukt eller bär.

Det söta blir njutning för psyket

– Det söta tillför inget rent fysiologiskt som kroppen behöver. Man kommer att må bra utan det, det man tillför är egentligen psykologisk njutning, myset. 

Men i dag är läget annorlunda och det kan orsaka problem, säger Annika Malm. Bland annat för att för att vi i dag vant oss vid betydligt högre sockernivåer än vad det naturligt söta innehåller.

– Det som ställer till det i dag är dels att vi har obegränsad tillgång till det söta – du behöver inte längre gå ut i skogen och leta efter blåbärsris, och det är inte heller säsongsbetonat. Men det söta är även tusen gånger sötare i dag är vad det naturligt söta är. Man har tagit fram nya sockervarianter och tillsätter så mycket i produkter som kakor, läsk och godis att instinkten slår bak ut. Kroppen fattar inte riktigt vad som händer och systemet blir överbelastat.

 

LÄS MER: Sju myter om kost som sabbar din hälsa 

 

Kan vara skadligt om man inte får balans

Hon uppmanar till att man försöker lära känna sig själv och rannsakar om man kan hålla en balans mellan vad kroppen behöver – och vad hjärnan vill ha. 

– För en person som kan hantera det söta i lagom mängd kommer det inte att göra att man får hälsoproblem. För en i övrigt frisk person som kan hantera sött men bestämmer sig för att aldrig äta det kan det snarare skapa en hälsostress som påverkar kroppen negativt. Men för personer som har anlag till en beroendeproblematik kan det vara skadligt med för mycket socker om man inte kan hantera det, och det kan ställa till saker i vardagen. Då kan livskvaliteten höjas om man drar ner på det.