Så slipper du sötsuget – med 5 enkla knep

Människans suktande efter sötsaker har sitt ursprung långt bak i tiden, berättar licenserade kostrådgivaren Annika Malm.

Foto: Louise Pekkanen

1 av 3: Människans suktande efter sötsaker har sitt ursprung långt bak i tiden, berättar licenserade kostrådgivaren Annika Malm.

Sötsug har en biologisk funktion och är i grunden inget farligt – men när det börjar ställa till det för en i vardagen kan det bli jobbigt.

Foto: JOHANNA BERGLUND

2 av 3: Sötsug har en biologisk funktion och är i grunden inget farligt – men när det börjar ställa till det för en i vardagen kan det bli jobbigt.

Ett sätt att slippa sötsuget är att äta dig mätt på hälsosam mat.

3 av 3: Ett sätt att slippa sötsuget är att äta dig mätt på hälsosam mat.

Sötsug har en biologisk funktion och är i grunden inget farligt – men när det börjar ställa till det för en i vardagen kan det bli jobbigt. 

Kostexperten Annika Malm ger tips på hur man bäst motstår sötsuget när begäret slår till. 

Andra har också läst

Till att börja med kan du vara lugn. Det är inte hela världen att man ibland hamnar med fingrarna i kakburken – bokstavligt talat. Vissa dagar kräver helt enkelt mer godsaker än andra. 

Och sockersug har en biologisk funktion i grunden, berättar den licenserade kostrådgivaren Annika Malm som bland annat driver hälsobloggen Clean Eating.

– Sötsug är i grunden en helt naturlig instinkt, som vi haft med oss ända sedan stenåldern. Då fanns inget sött i naturen som var farligt, så än i dag signalerar sött till kroppen att det är bra för oss. Eftersom det inte heller fanns så mycket sött förr i tiden fick man passa på att äta när vi sprang på frukt eller bär.

Det söta blir njutning för psyket

– Det söta tillför inget rent fysiologiskt som kroppen behöver. Man kommer att må bra utan det, det man tillför är egentligen psykologisk njutning, myset. 

Men i dag är läget annorlunda och det kan orsaka problem, säger Annika Malm. Bland annat för att för att vi i dag vant oss vid betydligt högre sockernivåer än vad det naturligt söta innehåller.

– Det som ställer till det i dag är dels att vi har obegränsad tillgång till det söta – du behöver inte längre gå ut i skogen och leta efter blåbärsris, och det är inte heller säsongsbetonat. Men det söta är även tusen gånger sötare i dag är vad det naturligt söta är. Man har tagit fram nya sockervarianter och tillsätter så mycket i produkter som kakor, läsk och godis att instinkten slår bak ut. Kroppen fattar inte riktigt vad som händer och systemet blir överbelastat.

 

LÄS MER: Sju myter om kost som sabbar din hälsa 

 

Kan vara skadligt om man inte får balans

Hon uppmanar till att man försöker lära känna sig själv och rannsakar om man kan hålla en balans mellan vad kroppen behöver – och vad hjärnan vill ha. 

– För en person som kan hantera det söta i lagom mängd kommer det inte att göra att man får hälsoproblem. För en i övrigt frisk person som kan hantera sött men bestämmer sig för att aldrig äta det kan det snarare skapa en hälsostress som påverkar kroppen negativt. Men för personer som har anlag till en beroendeproblematik kan det vara skadligt med för mycket socker om man inte kan hantera det, och det kan ställa till saker i vardagen. Då kan livskvaliteten höjas om man drar ner på det. 

 

Expertens 5 tips för att slippa sötsuget

Lär känna ditt sötsug

"Var detektiv med dig själv och lär känna ditt förhållande till söta 

smaker. När kommer sötsuget? Varför tror du det kommer just då? Kanske 

kan du urskilja mönster, som att det ofta kommer när du är stressad eller 

har slarvat med maten och ätit för lite. Försök då att hitta andra sätt 

att hantera din stress eller allra helst, minska den. Om sötsuget kommer 

på väg hem från jobbet innan middagen kan det vara smart att planera 

in ett mellanmål på eftermiddagen."

 

Ät dig mätt på riktig mat 

"Fokusera på riktig mat och hela råvaror. Tänk potatis i stället för pommes och naturell yoghurt med bär i stället för sötad fruktyoghurt. Mat med hög kvalitet håller dig mätt och nöjd och du slipper få i dig det tillsatta sockret som så lätt triggar sötsuget."

 

Söta naturligt 

"Testa nya recept och sätt att söta. Det finns så många naturliga sätt 

att söta som ger den söta smaken men i en mer lagom mängd. Att till 

exempel göra glass baserad på mango eller banan eller att göra 

chokladbollar på torkad frukt. Kombinera gärna med något hälsosam 

fettkälla, till exempel nötsmör, så dämpas blodsockerpåverkan."

 

Ta bort allt sött 

"Om du känner att sötsuget är ett problem som du inte kan kontrollera 

rekommenderar jag att helt ta bort söta smaker under 2-3 veckor. Både 

socker och sötningsmedel. Någon frukt om dagen kan vara okej om du inte 

upplever att det triggar suget. Återintroducera sedan söta smaker och 

testa dig fram till vad som är lagom för dig. Om du ger smaklökarna lite tid att ställa om sig är det inte ovanligt att du kommer att uppleva att du behöver mindre sött för att känna sig nöjd."

 

Ät mindre kolhydrater

"Om du misstänker att du har en beroendeproblematik är mitt råd att 

testa lågkolhydratkost. Då får du äta dig mätt på god mat och samtidigt 

tar du bort det som kan trigga ditt sötsug. Testa och utvärdera."

 

Källa: Kostexperten Annika Malm

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här