Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>Inloggad

Publicerad 14 jan 2018 06:13

Så slipper du din farliga snarkning

Snarkning är mycket vanligt och kan leda till en sämre nattsömn – inte minst för sängpartnern. Men det finns hjälp att få.

Snarkning är mycket vanligt och kan leda till en sämre nattsömn – inte minst för sängpartnern. Men det finns hjälp att få.

Foto: Colourbox

Snarkning är mycket vanligt och kan leda till en sämre nattsömn – inte minst för sängpartnern. 

Men många kan få bukt med oljudet genom att gå ner i vikt och sluta sova på rygg.

De som lider av svår snarkning och sömnapné kan få god hjälp av en så kallad CPAP-mask eller apnéskena.   

– Har man sömnapné är den extremt effektiv, säger överläkaren Ludger Grote. 

Runt 22 procent av alla män och tolv procent av alla kvinnor över 50 år snarkar regelbundet, enligt en studie från Akademiska sjukhuset i Uppsala. 

Sjukvården skiljer mellan snarkning som ljudfenomen och snarkning som uttryck för sömnapné. När man sover slappnar musklerna i svalgets väggar av, gommen blir slapp och tungan faller bakåt – effekten blir att luften får svårare att passera och ljud uppstår genom vibrationer i gommen och luftvägarna. 

Ungefär tio procent av dem som snarkar lider av sömnapné – upprepade andningsuppehåll under sömnen. Sömnapné leder till en kraftigt försämrad nattsömn, samt ökar risken för bland annat hjärt-kärlsjukdomar. 

Men det finns flera saker att göra för att få bukt med snarkningen. Till att börja med bör den som snarkar undvika att sova på rygg. 

– Om man är överviktig ska man försöka gå ner i vikt. Det gäller både sömnapné och snarkning – för det finns fettvävnad även i svalget och tungan, och det leder till att man har en ökad risk för andningsstopp och snarkning, säger Ludger Grote, överläkare och adjungerad professor vid sömnmedicinska avdelningen på Sahlgrenska universitetssjukhuset.

Andningsmask är mycket effektiv

För dem som lider av svår snarkning och sömnapné finns också behandlingar som fungerar. Enligt Ludger Grote är en så kallad CPAP-mask – som blåser in luft och öppnar upp svalget – allra bäst.  

Ludger Grote, överläkare och adjungerad professor vid sömnmedicinska avdelningen på Sahlgrenska universitetssjukhuset

Foto: PRESSBILD/ FOTOGRAF MARIE ULLNERT

– Har man sömnapné är CPAP-masken extremt effektiv. Den används när man har mer än 20 - 30 andningsuppehåll per timme. Problemet är bara att alla patienter inte kan använda den, de får biverkningar eller känner obehag. Men ungefär två tredjedelar av alla patienter som blir erbjudna behandlingen tycker att den fungerar bra, säger han.

Bettskena ger god effekt

Ett alternativ till CPAP-masken är en slags bettskena – en apnéskena – som drar fram underkäken. 

– Den halverar antalet andningsuppehåll och gör att patienten får mycket bättre sömn och oftast blir mycket piggare. Det tredje behandlingssättet är kirurgisk behandling mot all form av förträngning i svalget, säger Ludger Grote.  

De kirurgiska ingreppen kan handla om att ta bort stora halsmandlar eller motverka nästäppa.