ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Så kan du hantera dina tvångstankar

Glömde jag spisen på? Har jag låst ytterdörren? Nästan alla har återkommande jobbiga tankar – vilket inte är farligt alls.

Glömde jag spisen på? Har jag låst ytterdörren? Nästan alla har återkommande jobbiga tankar – vilket inte är farligt alls.

1/1

Foto: Shutterstock

Så kan du hantera dina tvångstankar

Glömde jag spisen på? Har jag låst ytterdörren? Tänk om jag tappar min bebis i golvet? 

Nästan alla har återkommande jobbiga tankar – vilket inte är farligt alls. 

Viktigt att veta är att man inte ska anpassa sitt liv efter dem. 

– Ju mer man försöker tränga bort tankarna, desto mer ökar de i styrka, säger Erik Andersson, psykolog.  

I en normal befolkning har ungefär 95 procent återkommande påträngande jobbiga tankar. Det säger psykologen Erik Andersson – som understryker att tankarna inte är farliga. 

– Det ingår i att ha en hjärna. Men ju mer man försöker tränga bort tankarna, desto mer ökar de i styrka, säger han. 

Vad skiljer då tvångstankar från vanliga nojor? 

Enligt Erik Andersson handlar det om en gradskillnad. 

Att tänka på olämpliga saker – att man ska skada en kollega, knuffa ner någon på tunnelbanespåret, eller att man ska råka tappa ut sitt barn från balkongen – är inte konstigt alls. 

Två till tre procent utvecklar tvångssyndrom

Det är först när tankarna får en att ändra sitt beteende och man missar sådant  som det kan vara läge att söka hjälp. 

– Ungefär två till tre procent av befolkningen uppfyller diagnoskriterier för tvångssyndrom. Om du får en jobbig tanke om att du ska skära halsen av din kollega och börjar anpassa dig efter det  – undviker kollegan och kanske till och med undviker att gå till jobbet – då är det fråga om tvångssyndrom, säger Erik Andersson.  

Hjärnan lär sig svara med ångest 

Han säger att tvångssyndrom fungerar lite som en spindelfobi. 

 –  Om jag ser en spindel, blir rädd och springer därifrån, då kommer min hjärna tänka att spindeln måste vara farlig eftersom jag tog till ett flyktbeteende. Därför kommer hjärnan varna med ångest nästa gång jag ser en spindel. 

– På samma sätt är det med tvångssyndrom, men spindel är själva tvångstanken.

Erik Andersson, psykolog.

Foto: Pressbild/Sveriges kliniska psykologers förening

Det bästa att göra när de jobbiga tankarna dyker upp är kortfattat att erkänna för sig själv att man har dem och sedan bara strunta i dem. 

Två slags av behandlingar 

Enligt honom finns två slags behandlingar mot tvångssyndrom i dag. 

– Det ena är läkemedelsbehandling med antidepressiva läkemedel. Det har visat sig vara väldigt effektivt för att minska tvångstankar. 

– Det andra är kognitiv beteendeterapi och en sådan behandling går ut på att man, genom särskilda tekniker, börja bryta undvikandebeteendena. Att man vågar stanna kvar i de jobbiga tankarna utan att anpassa sig för dem, säger Erik Andersson.  

Logga in och läs hela artikeln.

Det är helt gratis!

Som inloggad på Hälsoliv och Expressen får du tillgång till mängder med fördelar:

Unika listor

Fördjupande reportage

Guider