Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>Inloggad

Publicerad 24 aug 2017 10:08

Så enkelt kan du lura kroppen att bränna fett

Näringsfysiologen Fredrik Paulún tipsar om hur du kan få i gång din fettförbränning med enkla knep.

Näringsfysiologen Fredrik Paulún tipsar om hur du kan få i gång din fettförbränning med enkla knep.

1/2

Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

Protein, som kyckling, mättar bra per kalori.

Protein, som kyckling, mättar bra per kalori.

2/2

Foto: Colourbox

Att bränna fett handlar inte bara om gympass  och tuffa dieter. 

Med små justeringar i vardagen kan då hjälpa kroppen på traven. 

– Att äta bra och motionera är självklart, det vet alla, men vad alla inte har koll på är att det finns fler faktorer som måste falla på plats, säger näringsfysiologen Fredrik Paulún. 

Här är enkla knepen som lurar kroppen att bränna fett.

För att må bra både fysiskt och mentalt finns inte en enda lösning – bra kost, fysisk aktivitet och återhämtning är alla viktiga delar i ett friskt och hälsosamt liv. Men det finns enkla knep du kan ta till i din vardag för att hjälpa kroppen på traven med att bli av med oönskade extrakilon. 

 

LÄS MER: Gå dig i form – med enkelt schema

 

Näringsfysiologen Fredrik Paulún berättar att det är otroligt viktigt att få ordentligt med sömn för att hålla vikten. Sover du för lite ökar suget efter söt och kaloririk mat vilket ofta leder till att man äter mer. 

– Plus att hormonbalansen förändras, du får lättare att lägga på dig fett om du sover för lite. Det finns väldigt intressanta studier som visar att de som sover minst väger mest och vice versa, säger han. 

Sömn är viktigt för att hålla vikten.

Foto: Colourbox

Protein mättar bra 

För att må bra och hålla en hälsosam vikt måste man naturligtvis också se över kosten. Med små förändringar kan du komma långt. En bra start är att välja bort processad och raffinerad mat till förmån för mat på rena råvaror. Ät gärna mycket protein i form av kyckling eller magert nötkött. Protein mättar bra per kalori och innehåller ett hormon som ökar förbränningen, berättar Paulún. 

 – Du förbrukar kalorier lite bättre och håller vikten mycket bättre om du äter riktig mat och struntar i alla de här pulversåserna och vita mjölet och sockret som bara är tomma kalorier.

Fredrik Paulún förklarar att processad mat innehåller kalorier – men du får inte i dig alla vitaminer och mineraler som kroppen behöver. Det gör att kroppen fortfarande har ett sug efter viktiga näringsämnen. 

– Då är din aptit fortfarande väldigt hög. Tomma kalorier kommer också att stimulera aptiten så att du äter för mycket. Du förbränner mindre och äter mer och det är en väldigt dålig kombination, säger Fredrik Paulún. 

En kopp kaffe efter maten gör att du känner dig mer tillfredsställd på färre kalorier.

Foto: Colourbox

Knepet: Kaffe efter maten 

Ett annat knep du kan ta till för att få fart på en viktnedgång är att dricka en kopp kaffe efter maten. Kaffe ökar förbränningen och gör att du känner dig mer tillfredställd på färre kalorier, säger Paulún. 

Samtidigt är det viktigt att du gör förändringar, stora som små, som du orkar hålla på sikt. Kortisktiga dieter ger kanske resultat men håller oftast inte i det långa loppet. 

– Man tar en ny livsstil helt enkelt, det är det enda som funkar, säger Fredrik Paulún.