Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>Inloggad

Publicerad 13 apr 2017 10:11

Så äter du nyttigt och gott i påsk

Det lätt att få i sig en hel del kalorier när påskbuffén dukas upp.

Det lätt att få i sig en hel del kalorier när påskbuffén dukas upp.

Foto: Colourbox

Påsken är här och på middagsborden dukas härliga bufféer upp.

Högtidsmaten är ofta väldigt kaloririk – men det finns massor av nyttiga alternativ på det traditionella påskbordet.

– Man kan äta gott och nyttigt samtidigt, säger näringsfysiologen Karin Jonsson.

Ägg, sill, lax, jassons frestelse och påskägg – påskbordet är fullt av härlig mat och godsaker.

Samtidigt är det lätt att få i sig en hel del kalorier när påskbuffén dukas upp.

– Äter man lite ägg och sill är det ju inte så mycket. Men ofta har man en massa tillbehör som feta såser och kanske en påskbakelse och godis också och då blir det ganska stora mängder mat, säger näringsfysiologen Karin Jonsson.

 

För dig som loggar in – här kan du läsa fler artiklar.

 

Lax är ett nyttigt alternativ på påskbordet.

Foto: Klara Desser

"Mår bättre i kroppen"

Att äta lite mer kaloririkt under påskdagarna spelar inte så stor roll för vikten i det långa loppet, menar hon. Men det kan vara bra att ha med sig ett nyttigt tänk kring mat generellt.

– Påsken är ju inte det enda tillfället när man äter buffé utan också vid andra högtider och kalas. Och det kan vara skönt att känna att man har gjort nyttiga val och så mår man bättre i kroppen, säger Karin Jonsson.

Näringsfysiologen Karin Jonsson.

Foto: Pressbild

Hennes råd är att satsa på näringsrik mat som mättar bra, som potatis, ägg, och gärna något grönt. Äter du dig mätt på näringsrik mat är det mindre risk att du äter mycket godis efter middagen.

– Lax, makrill och sill är ganska kaloririkt men mättar bra med mycket protein och är en boost av D-vitamin och omega 3, säger Karin Jonsson.

 

LÄS MER: Hantera och bli kvitt sötsug enkelt

 

 

Ägg är nyttigt och mättar bra.

Foto: Klara Desser

Feta såser och ost kaloribovar

Bland kaloribovarna finns de feta såserna, ost och janssons frestelse. Godis, påskmust och alkohol innehåller en hel del energi utan att mätta eller ge näring.

– Läsk är en riktig kalorifälla. Flytande socker mättar inte och är inte så hälsosamt, så drick med måtta, tipsar Karin Jonsson.

För den som vill göra eget påskgodis finns nyttiga alternativ som förvisso innehåller en hel del kalorier, men samtidigt mättar och ger nyttig näring. Du kan exempelvis göra eget naturgodis med choklad, nötter och torkad frukt.

– Nyttigt godis är ofta kaloririkt, men det innehåller vitaminer och mineraler och mättar, vilket underlättar för att minska det totala kaloriintaget. Det är också svårare att överäta nyttigt godis med massor av fibrer när man är proppmät. Det är mycket lättare att lite läsk eller vanligt godis slinker ner. Men bara för att det är nyttigt bör inte äta hur mycket som helst, säger Karin Jonsson.

Samtidigt poängterar Jonsson att den som kämpat med vikten en period och sedan kanske äter lite mer under påsken inte ska deppa ihop.

– Om det handlar om ett par dagar är det inte hela världen, säger hon.