Så äter du nyttigt och gott i påsk

Det lätt att få i sig en hel del kalorier när påskbuffén dukas upp.

Foto: Colourbox

Det lätt att få i sig en hel del kalorier när påskbuffén dukas upp.

Påsken är här och på middagsborden dukas härliga bufféer upp.

Högtidsmaten är ofta väldigt kaloririk – men det finns massor av nyttiga alternativ på det traditionella påskbordet.

– Man kan äta gott och nyttigt samtidigt, säger näringsfysiologen Karin Jonsson.

Andra har också läst

Ägg, sill, lax, jassons frestelse och påskägg – påskbordet är fullt av härlig mat och godsaker.

Samtidigt är det lätt att få i sig en hel del kalorier när påskbuffén dukas upp.

– Äter man lite ägg och sill är det ju inte så mycket. Men ofta har man en massa tillbehör som feta såser och kanske en påskbakelse och godis också och då blir det ganska stora mängder mat, säger näringsfysiologen Karin Jonsson.

 

För dig som loggar in – här kan du läsa fler artiklar.

 

Foto: Klara Desser

Lax är ett nyttigt alternativ på påskbordet.

"Mår bättre i kroppen"

Att äta lite mer kaloririkt under påskdagarna spelar inte så stor roll för vikten i det långa loppet, menar hon. Men det kan vara bra att ha med sig ett nyttigt tänk kring mat generellt.

– Påsken är ju inte det enda tillfället när man äter buffé utan också vid andra högtider och kalas. Och det kan vara skönt att känna att man har gjort nyttiga val och så mår man bättre i kroppen, säger Karin Jonsson.

Foto: Pressbild

Näringsfysiologen Karin Jonsson.

Hennes råd är att satsa på näringsrik mat som mättar bra, som potatis, ägg, och gärna något grönt. Äter du dig mätt på näringsrik mat är det mindre risk att du äter mycket godis efter middagen.

– Lax, makrill och sill är ganska kaloririkt men mättar bra med mycket protein och är en boost av D-vitamin och omega 3, säger Karin Jonsson.

 

LÄS MER: Hantera och bli kvitt sötsug enkelt

 

 

Foto: Klara Desser

Ägg är nyttigt och mättar bra.

Feta såser och ost kaloribovar

Bland kaloribovarna finns de feta såserna, ost och janssons frestelse. Godis, påskmust och alkohol innehåller en hel del energi utan att mätta eller ge näring.

– Läsk är en riktig kalorifälla. Flytande socker mättar inte och är inte så hälsosamt, så drick med måtta, tipsar Karin Jonsson.

För den som vill göra eget påskgodis finns nyttiga alternativ som förvisso innehåller en hel del kalorier, men samtidigt mättar och ger nyttig näring. Du kan exempelvis göra eget naturgodis med choklad, nötter och torkad frukt.

– Nyttigt godis är ofta kaloririkt, men det innehåller vitaminer och mineraler och mättar, vilket underlättar för att minska det totala kaloriintaget. Det är också svårare att överäta nyttigt godis med massor av fibrer när man är proppmät. Det är mycket lättare att lite läsk eller vanligt godis slinker ner. Men bara för att det är nyttigt bör inte äta hur mycket som helst, säger Karin Jonsson.

Samtidigt poängterar Jonsson att den som kämpat med vikten en period och sedan kanske äter lite mer under påsken inte ska deppa ihop.

– Om det handlar om ett par dagar är det inte hela världen, säger hon.

Undvik kaloribovarna på påskbordet

Det kan du äta:

Ägg

För de flesta är ägg ett självklart inslag på påskbordet – dessutom är ägg mättande och nyttigt.

Fisk och skaldjur

Fet fisk som lax, sill och makrill innehåller förvisso en hel del kalorier, men är också proppfullt med nyttiga omega 3-fetter och protein som mättar bra. Räkor är både nyttigt och ganska kalorisnålt.

Knäckebröd

Hårt bröd innehåller bra och mättande fibrer. Men den som vill dra in på kalorierna kan dra ner på smöret och osten.

Lamm

En del väljer att ha lamm på påskbordet. Lammkött kan vara ganska magert och det är bättre att äta sig mätt på det och kanske äta lite mindre av påskgodiset efteråt. Men välj gärna fisk framför kött.

Potatis

De senaste åren har potatisen blivit en utskälld råvara. Men potatisen mättar bra och innehåller en hel del nyttiga ämnen.

Sallad

Det här är kanske inte ett traditionellt inslag på påskbordet, men härlig sallad med lite nötter och en god vinägrett kan fräscha upp påskbordet. Varför inte lyxa till det med vårens primörer? Grönsaker ger bra mättnad på få kalorier.

Ät lite mindre av:

Feta såser

Majonnäsen till skaldjuren och äggen och romsåsen till laxen innehåller väldigt mycket kalorier. Du kan göra ett nyttigt alternativ genom att blanda ut majonnäsen med kvarg och krydda med salt, peppar, dill, rom, citron eller senap.

Janssons frestelse

Den här klassiska högtidsrätten kan bli en riktig kaloribomb om den innehåller grädde och smör. Du kan göra ett nyttigare alternativ med bara mjölk. Får den stå till sig blir det krämigt och gott i alla fall.

Påskmust och alkohol

Dryck kan vara en riktig kalorifälla. Läsk innehåller massor av socker utan att mätta. Även alkohol innehåller en hel del kalorier.

Påsktårta och kakor

De flesta vet att bakverk innehåller en hel del kalorier. Du kan göra nyttigare alternativ genom att inspireras av raw food-köket. Du kan exempelvis mixa nötter, torkad frukt och kakao och trycka ut som en botten och äta med grädde och bär. Det innehåller en hel del kalorier, men du blir snabbare mätt och får samtidigt i dig nyttiga näringsämnen.

Påskgodis

Även godis du köper i affären innehåller så kallat tomma kalorier, det är energitätt men mättar inte speciellt bra och du får inte i dig någon bra näring. Du kan göra egna alternativ med mörk choklad, torkad frukt och nötter. Det innehåller mycket kalorier, men du får samtidigt i dig bra näring.

Källa: Karin Jonsson, näringsfysiolog

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här