Ny statistik: äldre män äter allt nyttigare

Sex av tio äldre män uppger att de äter nyttigare i dag än för fem år sedan.

1 av 3: Sex av tio äldre män uppger att de äter nyttigare i dag än för fem år sedan.

Näringsfysiologen Fredrik Paulún tipsar om bästa maten för seniorer.

2 av 3: Näringsfysiologen Fredrik Paulún tipsar om bästa maten för seniorer.

Seniorer är friskare i dag, menar forskaren.

Foto: SHUTTERSTOCK / SHUTTERSTOCK

3 av 3: Seniorer är friskare i dag, menar forskaren.

Allt fler äldre äter nyttigare i dag än de gjorde för fem år sedan, det visar en ny undersökning.

Och framför allt är det männen som ändrat sina kostvanor på äldre dagar. 

– Historiskt sett har generationen som är seniorer i dag inte behövt bry sig, för de har alltid haft fruar som har lagat mat och tagit hand om familjen, säger forskaren Yvonne Freund-Levi vid Karolinska institutet. 

Ämnen i artikel:

Andra har också läst

Runt 6 200 personer mellan 55 och 99 år har svarat på frågor om sina kostvanor i undersökningen Seniorbarometern. Resultaten visar att allt fler äldre vill äta nyttigare, något som inte förvånar Yvonne Freund-Levi vid Karolinska institutet. Hon är överläkare och docent inom geriatrisk psykiatri och har forskat om äldrehälsa.

– Seniorer är friskare i dag, de är yngre kan man säga. De är mer aktiva, reser mer och har bättre ekonomi, och då kan man också kosta på sig att tänka till med kosten. 

57 procent av de tillfrågade svarar i undersökningen att de äter nyttigare i dag än för fem år sedan. Och den statistiken beror till stor del av de äldre männen: sex av tio män svarar ja på frågan, medan kvinnorna svarar att de äter lika nyttigt som tidigare. 

Foto: KARL GABOR / KARL GABOR

Forskaren Yvonne Freund-Levi menar att könsstereotypa strukturer gjort att männen inte tänkt på kosthållningen i lika stor utsträckning tidigare.

Forskaren: Könsstereotyper kan vara orsak

Freund-Levi menar att det skett en attitydförändring till kost bland äldre män, och att den tidigare skillnaden till stor del berott på stereotypa strukturer i hemmet. 

– Jag tror att all den forskning som vi levererar tillsammans med vad medier skriver successivt har fått fäste. Det handlar om en ökad kunskap som är baserad på vetenskapliga data om hur viktigt det är med frukt, grönsaker och fet fisk. I dag matas vid med den informationen dagligen, säger hon. 

– Det kan också vara så att deras partners alltid har ätit bra, och då har det påverkat vad männen äter. Historiskt sett har generationen som är seniorer i dag inte behövt bry sig, för de har alltid haft fruar som har lagat mat och tagit hand om familjen. I dag är de yngre generationerna med kostmedvetna och jag tror att de också lever med jämlikt. 

 

Forskarens råd

Vikten av bra kost ökar med åldern

– Ett bra och vettigt kostintag i kombination med den rörlighet som är möjlig för en enskild äldre är absolut jätteviktigt. Det blir inte mindre viktigt för att man blir äldre, det är tvärtom. 

 

Ät varierad kost

– Det man är överens om är att det är viktigt att äldre försöker äta en så varierad kost som möjligt med mycket frukt, minst ett halvt kilo grönsaker om dagen och så fet fisk minst tre gånger i veckan. Det är också viktigt att man har ett regelbundet matintag. För många sitter också den gamla fettskräcken kvar och tror att man inte ska äta grädde eller smör. Det är precis tvärtom. Om det är någon gång i livet som man ska äta just det är det när man blir äldre, för då behöver man det ur näringssynpunkt.

 

Varva med fysisk aktivitet 

– När man blir äldre är det väldigt viktigt med fysisk aktivitet för att bibehålla rörligheten och motverka muskelnedbrytningen. Minst 30 minuters dagliga promenader eller motsvarande är också att rekommendera om man har möjlighet. 

 

Ta hjälp av sjukvården 

– På många vårdcentraler finns Äldremottagningar där man kan få stöd och råd att till exempel ta bort mediciner som tar bort aptiten, som för höga doser med smärtstillande och annat som gör att man mår illa och tappar aptiten. Det finns mycket som man kan rensa i dag, och det gör man ofta inom vården i dag.

 

80 procent äter mer grönsaker i dag

13 procent av deltagarna svarar i undersökningen att de alltid tänker på vad de stoppar i sig, medan 66 procent svarar att de oftast gör detta. Endast 3 procent säger att de sällan eller aldrig tänker på kosten. 

Totalt 57 procent säger att de äter nyttigare i dag än för fem år sedan. Ser man till enbart männen svarar 60 procent samma sak. 

När det kommer till vad man äter mer av i dag än tidigare svarar 80 procent grönsaker, 79 procent svarar fisk och 71 procent svarar frukt. Generellt föredrag män att äta mer fisk, och kvinnorna att äta mer grönsaker.

Samtidigt uppger 79 procent att man undviker att dricka läsk, 77 procent uppger att de undviker chips och 59 procent undviker hellre kakor och bullar. 58 procent av deltagarna försöker att undvika att dricka sprit. 

 

Undersökningen Seniorbarometern har gjorts av företaget Smart Senior. 6 204 personer i åldrarna mellan 55 och 99 år deltog i studien. Av dessa var 54 procent kvinnor och 46 procent män. 

 

Supermaten för dig över 60 år

Ju äldre man blir desto svårare blir det att ta upp näring, så det gäller att äta riktigt näringstät mat, berättar näringsfysiologen Fredrik Paulún. Här listar han några av sakerna man kan tänka på:

 

Ät mer grönt

– Välj näringstät mat som frukt, fullkorn, bär, grönsaker och rotfrukter. I stället för att äta en smörgås så ät banan med valnötter, det är mer näring i än i vitt bröd. 

 

Kött: tänk på detta

– Försök att köpa riktigt kött i stället för falukorv, eller torsk i stället för fiskpinnar – hitta de oförstörda råvarorna. 

Behöver man hålla vikten uppe, vilket många seniorer får jobba med, funkar en bit prickig korv fint, men försök annars välja magrare alternativ. 

 

Undvik vitt mjöl

– Undvikt vitt mjöl och raffinerat socker. Försök också att undvika stärkelser så mycket du kan, eftersom det fungerar som socker i kroppen. Precis samma är det med raffinerade oljor som finns på mycket färdigmat, exempelvis frityroljor. Välj i stället olivolja eller rapsolja. 

 

Salt eller inte? 

– Detta är väldigt individuellt. Vissa tappar blodtrycket när de blir äldre, och både för högt och lågt blodtryck är farligt för oss, så man ska inte till vilket pris som helst undvika salt. Är man en saltkänslig person med högt blodtryck så är det bra att hålla nere på saltet, men om man inte är det kan man äta det, gärna havssalt – salt är ju bra för oss. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här