Maten som kan minska risken för demens

Nu har forskare vid Chalmers funnit att ett protein som finns i bland annat sill och torsk skulle kunna förhindra parkinson – och kanske även alzheimer.

Foto: AltoPress / Maxppp / MAXPPP

Nu har forskare vid Chalmers funnit att ett protein som finns i bland annat sill och torsk skulle kunna förhindra parkinson – och kanske även alzheimer.

Många studier har visat att det är nyttigt att äta mycket fisk. 

Nu har forskare vid Chalmers funnit att ett protein som finns i bland annat sill och torsk skulle kunna förhindra parkinson – och kanske även alzheimer. 

– Resultatet är väldigt lovande, säger professorn Pernilla Wittung-Stafshede.  

Andra har också läst

Många gånger är det fettsyrorna omega 3 och omega 6, som det finns gott om i fisk, som lyfts fram som särskilt viktiga för kroppen. 

Men nu har forskare vid Chalmers i Göteborg funnit att ett protein som finns i många fiskar, parvalbumin, skulle kunna förhindra Parkinsons sjukdom. Nämnda protein är det som triggar immunförsvaret hos personer som är allergiska mot fisk. 

LÄS MER: Ät rätt för din ålder

Stoppar plackbildning i hjärnan

– Vi fick idén att testa fiskproteinet mot det mänskliga protein som är "boven" vid Parkinsons sjukdom. Det heter alfasynuklein men vi brukar kalla det för "parkinsonproteinet". Vi vet att fiskproteinet når blodet när man äter fisk och därför var det intressant att undersöka om det kan påverka ett mänskligt protein, säger Pernilla Wittung-Stafshede, professor i kemisk biologi vid Chalmers. 

– Det som händer när man får parkinson är att parkinsonproteinet klumpar ihop sig och det dödar hjärnceller och det vi såg i provrörsexperiment var att fiskproteinet kunde stoppa parkinsonproteinet från att klumpa ihop sig, fortsätter hon. 

Parkinson är en så kallad neurodegenerativ sjukdom där ett protein – av okänd anledning – klumpar ihop sig i hjärnan och så småningom orsakar celldöd och förlust av centrala funktioner. 

Foto: Anna-Lena Lundqvist.Fotograf.Majstångsgatan 38.4

"Resultatet är väldigt lovande", säger professorn Pernilla Wittung-Stafshede.

"Viktigt att testa på alzheimerproteinet" 

Samma sak händer vid Alzheimers sjukdom, fast då är det ett annat protein som klumpar ihop sig och bildar plack. Många parkinsonpatienter drabbas också av demens. 

– Det som är viktigt nu är att testa samma sak på alzhemierproteinet. Eftersom de här sjukdomarna alla har proteiner som klumpar ihop sig på samma sätt och fiskproteinet stoppar just hopklumpningsprocessen kanske det kan vara en generell lösning. Men vi har bara visat att det fungerar för parkinsonproteinet än så länge, säger Pernilla Wittung-Stafshede.  

– Det här kan förklara varför fisk verkar vara bra för hjärnan och varför folk som äter mycket fisk har mindre demenssjukdomar. 

Pernilla Wittung-Stafshede nämner studier som visat att demenssjukdomar förekommer i mindre utsträckning bland populationer som till exempel äter medelhavskost – som bland annat innehåller mycket fisk. 

Det finns särskilt gott om parvalbumin i sill, torsk, karp och indianlax.
LÄS OCKSÅ: Minska risken för demens: 9 saker du kan göra nu

Maten som minskar risken för demens

Ät mycket: 

Frukt och grönsaker 

Exempelvis banan är bra. Frukt innehåller också kostfiber som minskar risken för högt blodtryck. Högt blodtryck ökar risken för demens. 

Fisk 

Ät gärna torsk, sill, karp och indianlax. 

Omättade oljor 

Välj exempelvis rapsolja i stället för smör.

Kostfiber 

Att äta kostfiber minskar risken för högt blodtryck. Kostfiber hittar du i bland annat vetekli, linfrö, ärtväxter, frukt, korn och havre. 

Kalcium, kalium och magnesium

Minskar också risken för högt blodtryck. Du säkrar ditt intag genom att äta mejeriprodukter, frukt och gröna grönsaker, fullkornsprodukter, böner och potatis. 

Ät mindre:

Salt 

Se upp med "dolt" salt i maten, läs innehållsförteckningen noga på exempelvis halvfabrikat. Minskat saltintag minskar också risken för högt blodtryck. 

Socker

Mycket socker, tillsammans med en ohälsosam kost, kan leda till övervikt och bukfetma vilket i sin tur kan leda diabetes som ökar risken för minnesproblematik och demens. Därför är det en god idé att minska sockerintaget och äta nyttigt generellt. 

Tänk också på:

Motionera regelbundet. Träna både kondition och styrka.

Håll i gång huvudet. Lös korsord, läs böcker, lär dig nya språk eller att spela instrument. 

Källor: Professor Miia Kivipelto vid Karolinska institutet / Alzheimerfonden / Vårdguiden

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här