Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>Inloggad

Publicerad 12 sep 2018 09:42

Livsvalen som kan hindra demens

Med rätt livsstilsval kan du minska risken för att drabbas av demens. Exempelvis är det viktigt att äta en balanserad och nyttig kost med inslag av fisk.

Med rätt livsstilsval kan du minska risken för att drabbas av demens. Exempelvis är det viktigt att äta en balanserad och nyttig kost med inslag av fisk.

1/2

Foto: Colourbox

Bengt Winblad.

Bengt Winblad.

2/2

Foto: Pressbild

Ungefär 100 000 personer i Sverige lider av demens.

Men det finns flera livsstilsval du kan göra för att motverka sjukdomen.

– Man borde tänka på det så tidigt i livet som möjligt, säger Bengt Winblad, professor i geriatrik vid Karolinska institutet i Huddinge.

Varje år drabbas drygt 25 000 svenskar av en demenssjukdom. Risken att få demens ökar med åldern, men det finns flera sätt att förebygga sjukdomen genom en balanserad livsstil. Enligt Bengt Winblad är det aldrig vare sig för sent eller för tidigt att börja, och den fysiska aktiviteten är en viktig bit.

– Fysisk aktivitet hjälper i stort sett mot allting, men helt klart så får man ett större välbefinnande oavsett ålder. Det leder till bättre blodflöde och bättre blodcirkulation i hjärnan. Det gör att man blir piggare, presterar bättre i minnesfunktioner och möjligen fördröjer insjuknandet.

Han betonar att man inte kan "springa sig fri" från demens, men att träningen påverkar faktorer som blodsocker, kolesterol och åderförkalkning – och i förlängningen hjärnan.

Sill och torsk kan förhindra alzheimer

– Men man får ha realistiska förväntningar på graden av motion. För äldre personer räcker det att ta en promenad i den friska luften en halvtimme per dag. Man kanske kan gå i stället för att ta tunnelbanan, säger Bengt Winblad.

Under sommaren visade forskare vid Chalmers att ett protein som finns i bland annat sill och torsk skulle kunna förhindra parkinson – och kanske även alzheimer, den vanligaste demenssjukdomen.

En bra kost, kombinerad med motion, har en positiv påverkan på kärlvärdena i både hjärtat och hjärnan.

"Viktigt att hjärnan får komma till ro"

– Det ska vara en väl sammansatt kost av protein, kolhydrater och fetter. Vi vet att fettrika fiskar är nyttiga mot åderförkalkning, vilket har en koppling till demens. Proteiner från fisk och kyckling är bra, men man bör minska något på det röda köttet, säger Bengt Winblad.

Utvecklingen av demens i hjärnan beror på mängden av proteinet beta-amyloid, som bildar klumpar vid cellernas nervtrådar. Vetenskaplig forskning visar att beta-amyloidproduktionen ökar av stress och minskad sömn. Att sova bra kan alltså förebygga sjukdomen, berättar Bengt Winblad.

– Det är viktigt att hjärnan får komma till ro. Det hjälper även med lugna stunder där man inte sover djupt, utan bara kopplar av.