Hitta ditt eget sätt att rasa i vikt & tappa kilon

Det viktiga är att inte vela mellan de olika dieterna, utan köra helhjärtat genom dieten.

Foto: Colourbox

Det viktiga är att inte vela mellan de olika dieterna, utan köra helhjärtat genom dieten.

Gå inte vilse i bantningsdjungeln.

Med nya blodsockerdieten, Paleo, LCHF, GI, Detox, Blodgruppsdieten, Rawfood, Miljödieten, Juica/Fasta, 5:2 och Periodisk fasta, ja det finns det numera ett stort antal metoder att välja mellan.

Alla har naturligtvis sina förespråkare som predikar att just deras metod är den enda rätta.

Andra har också läst

Och i dag handlar dieten du väljer inte bara om själva maten, utan att ett uttryck för vem du är, ett statement. Förutom att vara ett sätt att gå ned i vikt är dieterna och maten ett sätt att kommunicera med andra om vem man är och vill vara.

För att göra det enklare för den som är sugen på att tappa vikt har vi samlat några av de senaste – och bästa – dieterna. Detta för att du ska hitta inspiration och välja din metod för att tappa eventuella extrakilon.

En metod passar inte alla

Om du är en känsloätare kanske ACT eller mindful eating något att fundera på. Har du högt blodtryck och vill fortsätta äta vanlig mat kanske du skulle testa Dashdieten. För det är inte så att en metod passar alla. Vettiga dieter som inriktar sig på att få bort socker ur maten är GI, Michael Mosleys blodsockerdiet och Medelhavsdieten. Medelhavsdieten, som också finns i en variant som den Nordiska dieten är de sätt att äta som allra flest läkare rekommenderar. Det beror på att den så tydligt håller oss friska och minskar dödlighet i exempelvis hjärt-kärlsjukdomar. Till och med LCHF kan vara rimligt om den görs av en person som tål att äta så och på ett vettigt sätt. Senaste årens forskning har gång på gång visat riskerna att högt intag av rött kött och charkuterier ökar cancerfallen. En LCHF med mycket fisk, skaldjur och vegetabiliska proteiner är sundare för kroppen och miljön.

Foto: Christian Örnberg

Näringsfysiologen Fredrik Paulun brukar betona att GI inte är en bantningskur, utan ett sätt att förhålla sig till maten.

Mediciner är på väg

På medicinsidan finns ett nytt bantningsmedel, Saxenda, och fler mediciner är på väg. Läkemedlen är efterlängtade och kan säkert hjälpa vissa. Men de ska närmast ses som den sista utvägen.

Alla drömmer om en quick fix. Men för att en viktnedgång ska hålla på sikt handlar det om att hitta en hälsosam livsstil. Ett sätt att äta som fungerar, om inte alla, så i alla fall de flesta dagar i veckan. Och alla dieter passar inte alla, vad bantningsgurusarna än predikar om sina mirakelmetoder.

Du måste alltså hitta din egen metod!

Maten är vårt kraftfullaste verktyg - både för hälsa och ohälsa.

Vilken är din metod?

Detox, Raw food eller kanske det beprövade GI? Det finns ett stort antal olika sorters dieter, vissa lovar snabb viktnedgång, andra ett nytt tänk när det gäller kosten. Men det viktiga är att inte vela mellan de olika dieterna, utan köra helhjärtat genom dieten. Tänk dock på att avbryta den om du inte mår bra under resans gång.


Bantningsläkemedel
2014 godkändes två nya receptbelagda läkemedel mot övervikt och fetma i EU, Saxenda som tas som injektion och tabletten Mysimba. Båda är godkända, men Mysimba finns inte än i Sverige. Dessa kan väntas ge sex till åtta kilos extra viktnedgång per år.
Läkemedlen är väl testade. Tillsammans med sund kost och motion kan de ge en extra hjälp att gå ner i vikt.
Måste skrivas ut av läkare. Begränsas till de med fetma eller övervikt i kombination med medicinska problem. Alla läkemedel kan ha biverkningar.
Claude Marcus, överviktsforskare: "De nya läkemedlen kan betyda jättemycket eftersom vi har ont om läkemedelsbehandlingar vid övervikt och fetma. De kan hjälpa till att öka motivationen och hantera aptiten på bättre sätt. Men läkemedel är ingen quick-fix, de måste kombineras livsstilsförändringar, annars går man upp i vikt igen."

Raw food
Den som vill följa Raw food-dieten ska hålla sig till frukt, grönsaker, rotfrukter, bär, nötter, frön, torkad frukt, alger, skott, groddar och kallpressade oljor samt honung. Poängen är att råvarorna inte ska upphettas över 42 grader, för att bevara maximalt med näring och aktiva enzymer.
– Du optimerar näringsintaget, men håller nere på kalorierna. Med raw food får du i dig fibrer, vitaminer och mineraler, men slipper konstgjorda ämnen, socker och onaturliga sötningsmedel, sade raw food-experten Erica Palmcrantz Aziz tidigare till Expressen och berättade att hon gått ner fem kilo på två veckor med Raw food.

GI
Den kanske mest kända av alla nya dieter. Fredrik Paulún brukar betona att det inte är en bantningskur, utan ett sätt att förhålla sig till maten. Men konsekvenserna är att man kan gå ner i vikt. Är man underviktig kan man däremot gå upp i vikt.
GI står för Glykemiskt Index. Alla livsmedel har ett GI-värde. Det är ett mått på hur mycket de påverkar ditt blodsocker när du har ätit dem. Tanken är att äta så att blodsockernivån i kroppen är så jämn som möjligt.
Grunden är kött, fisk, skaldjur, ägg och mjölkprodukter, till det äts mycket grönsaker.
– I Sverige kommer cirka 15 procent av kalorierna vi äter från socker. För den som får i sig 2500 kalorier om dagen betyder 20 kilo kroppsfett på ett år. Då säger det sig självt att det finns mycket att vinna på att sluta med socker, sa Fredrik Paulún tidigare.

Dash
Forskare har visat attden så kallade Dash-dieten är oslagbar när det gäller att sänka blodtrycket och reglera kolesterolet. Allt är i princip tillåtet att äta, utom salt, socker och rött kött.
Dash, eller Dietary­ approaches to stop hypertension,­ utvecklades för att motverka högt blodtryck­ och i en studie i tidskriften Archives of Internal Medicine för några år sedan kom man fram till att den minskade risken för hjärtinfarkt och stroke bland kvinnor. Men hälsofördelarna visade sig vara fler än så.
– Dash bygger på att man äter råvaror fulla av vitaminer, mineraler,­ antioxidanter, fibrer, aminosyror och långsamma kolhydrater och nyttigt fett. Det vet vi bidrar till mättnad och att man bara äter så mycket man behöver, säger kostrådgivare Fredrik Paulún.

ACT
Många med övervikt har ett stört förhållande till mat, inte minst att man känsloäter. ACT, acceptance and commitment therapy, är det allra senaste, och en vidareutveckling av KBT. Kärnan i behandlingen är att lära sig stå ut med de känslor och impulser som leder till småätande och överätande.
Passar känsloätande jojobantare och ger verktyg för en långsiktig förändring av ätbeteendet. Ingen mat är förbjuden.
Forskning pågår, men än finns inte mycket forskning om effekten av ACT på vikten. Är ingen quick fix, du går ner långsamt.
Maria Helander, beteendevetare och samtalsterapeut:
"För mig är ACT en självklar metod. Mina klienter får lära sig att sluta banta och börja äta frukost, lunch och middag. Mycket överviktiga går ner 1-2 kilo i månaden."

5:2
5:2-metoden går ut på att du äter färre kalorier två dagar i veckan och som vanligt resten av veckan. Kvinnor ska äta 500 kcal per dag och män 600 kcal per dag. Du kan äta dina kalorier under en, två eller tre måltider. Du hittar kaloriräknade recept på nätet och i appar för dina 5:2-dagar. I en svensk studie förbättrades både vikt, midjemått, värdena för kolesterol, blodtryck, blodsocker och inflammationsmarkörer.
Många tycker att 5:2 är lätt att följa eftersom man bara behöver begränsa sig två dagar i veckan.
Du måste lära dig räkna kalorier och vara noggrann. Om du överäter och frossar veckans övriga fem dagar uteblir effekten.
"Jag är själv överraskad över hur bra resultaten ser ut", säger diabetesprofessorn Kerstin Brismar vid Karolinska institutet i en kommenterar om sin studie till TT.

LCHF
LCHF, eller "low carb high fat" är en av Sveriges populäraste och går ut på att äta mindre kolhydrater och mer fett. Rekommenderad mat är exempelvis kött, fisk, ägg, ovanjordsgrönsaker och fett som smör och grädde. På röda listan står socker och stärkelserik mat som bröd, pasta, ris och potatis. Många LCHF:are undviker frukt på grund av fruktsockret. Förutom viktnedgång är en viktig effekt av LCHF att minska blodsockersvängningarna. Den som vill hålla en strikt diet ska äta mindre än 20 gram kolhydrater om dagen.
Många, särskilt diabetiker, upplever att de går ner i vikt och får bättre blodsockerkontroll av LCHF.
Kan vara svår att hålla. Mycket rött kött och charkuterier kan öka cancerrisken.
"En klockren förstahandsdiet vad gäller diabetes och övervikt", säger kostdoktorn Andreas Eenfeldt i Expressens magasin Allt om LCHF.

Blodsockerdieten
5:2-guruns Michael Moselys "nya" diet är en riktig "crash-diet". Tanken är att äta medelhavskost med massor av grönsaker, bra proteiner som fisk och ägg, lite helfet yoghurt och ost, långsamma kolhydrater som havregryn och quinoa, nyttiga fetter från olivolja och nötter samt lite frukt och bär, men att man begränsar sig till 800 kcal om dagen. Blodsockerdieten ska vara i åtta veckor och efter den perioden ska de flesta ha tappat 14 kilo.
Enligt Michael Mosley så blev han fri från sin diabetes typ 2 efter att ha genomgått dieten.
"Många läkare påstår att det är bättre att gå ner sakta men säkert. Det är en myt. En snabb viktnedgång är mycket motiverande och man har större chans att hålla den. Du håller dig mätt på den här maten. Första veckan kan kanske vara tuff, men sen vänjer du dig", sade Mosley i en intervju med Expressens medicinreporter Anna Bäsén.

Paleo
Grundtanken bakom paleo, eller stenålderskost, är mer på kvalitet än kalorier. Kosten lanserades som en amerikansk motsvarighet till LCHF.
Grundtanken är enkel. Vi kanske är mer välutbildade i dag, men våra kroppar och ämnesomsättning har inte förändrats sedan stenåldern.
För ett par år sedan kom den första långtidsstudien av paleos effekt på vikten. En slutsats var att studiedeltagarna åt mindre mat när kosten baserades på protein och fett. En studie från Umeå universitet visade samma sak.
Av de 70 personer som deltog i två grupper visade paleogruppen bäst resultat. På sex månader hade de gått ner 6,5 kilo, utan att räkna kalorier.
- Att dra ner på kolhydraterna ger ofta en snabb viktnedgång, men till slut kommer kroppen till någon form av platå där den trivs bra. Jag tror många är lite trötta på att räkna kalorier och letar efter något som kan funka i längden, man vill också vara pigg och kunna prestera, sa Åsa Söderberg som skrivit den förra året den första svenska boken om paleo.

Detox
Detox, vilket är ett annat ord för avgiftning, lovar att vi kan bli av med tre kilo på två veckor och samtidigt bli piggare och få en lugnare mage.
Tanken är att man under en begränsad tid ska äta en vegetarisk, gluten- och laktosfri kost med mycket grönsaker och frukt.
Enligt kostrådgivaren Ulrika Davidsson ska man detoxa i minst tio dagar och hålla igång i upp till en månad.
– Då kan du få väldigt bra resultat på vikten. I princip alla får bättre mage och tarm och blir piggare av en detox, sa kostrådgivaren Ulrika Davidsson tidigare till Expressen.

Miljödieten
Miljö- eller klimatdieten tar fasta på att vi dels ska hålla en rimlig diet, dels inte ska förstöra jorden. I Sverige har journalisten Daniel Öhman och kocken Maximillian Lundin skrivit boken "Miljödieten" om hur vi räddar världen genom att minska på köttet, äta mer grönt, köpa ekologiskt och välja råvaror efter säsong.
– Det är första gången mattänket går utanför kroppen. Vill man vara politiskt korrekt ska man äta klimaträtt, sa trendanalytikern Ingela Stenson tidigre till Expressen.

Juica/fasta
Bli inte rädd. En detox på bara juices och smoothier kan låta avskräckande, men den som lyckas kan gå ner i vikt, få en plattare mage och mer energi.
Men det är inte bara att gå från pizza/starkölsdieten till juicerna. Kroppen mår bäst att trappa ner på onyttigheterna i en vecka innan du startar.
– Alla klarar en dag med juicefasta och mår bättre av det. En detox på tre dagar är jättebra, då hinner kroppen rensa ut de vita gifterna, som socker, ur kroppen, sa Erica Palmcrantz Aziz som har skrivit boken "The green smoothie miracle".

Periodisk fasta
5:2-dieten är en form av periodisk fasta; där du äter som vanligt under ett antal av veckans dagar, men snålar på kosten de andra dagarna.
Dieten innebär att du på fastedagarna äter 500 kalorier om du är kvinna och 600 kalorier om du är man. Dieten kan göra att du går ner i vikt. Blodfetter, blodsocker och blodtryck kan också påverkas positivt. Minskad risk för demens och hjärt-kärlsjukdom är några av fördelarna som experterna nämner.
– Numera håller jag ständigt på med någon form av periodisk fasta. Ibland är det 5:2, andra gånger 6:1 eller 4:3. Att fasta periodiskt har blivit min livsstil, sa kostrådgivaren och kokboksförfattaren Ulrika Davidsson.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här