ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>Inloggad
Publicerad 3 jan 2018 12.09

Hitta dieten som passar dig 2018

Hitta dieten för dig 2018.

Hitta dieten för dig 2018.

1/4

Foto: Colourbox

När man äter enligt LCHF får man äta mycket kött och fett. Det är kolhydraterna man ska äta mindre av.

När man äter enligt LCHF får man äta mycket kött och fett. Det är kolhydraterna man ska äta mindre av.

2/4

Foto: ARNE ADLER

Följer man 5:2-dieten kan det vara en god idé att äta grönsakssoppa eller något annat nyttigt under dagarna man fastar.

Följer man 5:2-dieten kan det vara en god idé att äta grönsakssoppa eller något annat nyttigt under dagarna man fastar.

3/4

Foto: / TINE GUTH LINSE / EXPRESSEN

Fisk och skaldjur är centralt i medelhavsmaten.

Fisk och skaldjur är centralt i medelhavsmaten.

4/4

Foto: CHRISTER FLODQUIST / EXP

Just efter jul och nyår är nog rätt många motiverade att tappa ett par kilon och hitta mer hälsosamma vanor. 

Linda Assarsson, personlig tränare och kostrådgivare, tror att de flesta dieter har effekt eftersom det nya sättet att äta innebär en förändring jämfört mot tidigare.  

– Ska man följa en diet bör man välja en som passar en själv. Men jag tycker det är bättre att lägga till goda vanor i stället för att sluta äta vissa saker, säger hon.

Nu efter helgerna är det nog rätt många som snabbt vill gå ner ett par kilon i vikt och komma i gång med träningen igen. 

Vill man rivstarta med en diet finns det förstås många att välja bland. Men att hitta diet som passar är inte alldeles enkelt. 

– Jag tror generellt att alla dieter fungerar om du följer dem. För hoppar man på en diet, oavsett vilken det är, blir det en förändring jämfört med hur man äter i nuläget. Ska man följa en diet bör man välja en som passar en själv, säger Linda Assarsson. 

Den som är förtjust i kött kanske kan följa LCHF – där man äter mer fett och protein och mindre kolhydrater. 

LCHF bygger på att man äter mycket kött och fett, men lite kolhydrater.

Foto: HANS DESSER / HANS DESSER / EXPRESSEN

 

Den som som ogärna tar bort mat och livsmedel helt kanske kan testa att följa 5:2 – där man äter ungefär som vanligt fem dagar i veckan men bara 500 - 600 kalorier två dagar i veckan. 

Linda Assarsson säger dock att hon är kluven till dieter – eftersom det hela är så kortsiktigt.   

– Jag tror mer på att lägga till goda vanor i stället för att man tar bort och förbjuder saker. Då tror jag att man snabbt blir less. Jag tycker det är bättre att lägga till saker – att man äter mer frukt och grönsaker och tar fler promenader, säger hon.  

Fisk och skaldjur är centralt i medelhavsmaten.

Foto: Colourbox

Rådet: Ät tillräckligt mycket riktig mat

Linda Assarsson gillar den klassiska tallriksmodellen. 

– Jag tycker man ska äta lagom allting och jag tror att många gör felet att de äter för lite riktig mat. Sedan blir man hungrig och så går man förbi Pressbyrån där det luktar bullar – så köper man en bulle.

– Då kan många tänka "nu är det kört, så jag kan lika gärna äta tio bullar", men att äta en bulle är inte hela världen. Jag tycker att man kan äta allt, men inte alltid, fortsätter hon.  

 

Linda Assarsson, personlig tränare och kostrådgivare, tror generellt att alla dieter fungerar om man följer dem, eftersom det nya sättet att äta innebär en förändring jämfört med tidigare.

Foto: Privat

 

Innan man lägger om sina kostvanor tycker Linda Assarsson att man bör fundera kring sitt utgångsläge och sitt mål. Därefter bör man fundera kring vad som fungerar bra respektive mindre bra. Sedan bör man, steg för steg, förändra det som inte fungerar. 

5:2-dieten innebär att man äter kalorisnålt två av veckans dagar. Varför inte välja en energisnål men mättande smoothie?

Foto: Colourbox

"Vardagsmotion är viktigt"

Linda Assarsson påpekar att det är viktigt att hitta sina rutiner igen – att man äter frukost, lunch, middag och nyttiga mellanmål – och att man börjar göra medvetna val kring vad man stoppar i sig. Trist fika på jobbet kan man till exempel hoppa över. 

– Och så tror jag att vardagsmotion är viktigt – att man tar trapporna och går av bussen en station tidigare. Att få in såna saker gör mycket för hälsan i längden. 

 

Logga in och läs hela artikeln.

Det är helt gratis!

Som inloggad på Hälsoliv och Expressen får du tillgång till mängder med fördelar:

Unika listor

Fördjupande reportage

Guider