ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>Inloggad
Publicerad 6 dec 2017 12.21

Här är rotfrukterna som bränner fett

Näringsfysiologen Fredrik Paulún tipsar om rotsakerna du kan äta mycket av utan att gå upp i vikt: "Det finns egentligen bara fördelar", säger han.

Näringsfysiologen Fredrik Paulún tipsar om rotsakerna du kan äta mycket av utan att gå upp i vikt: "Det finns egentligen bara fördelar", säger han.

1/3

Foto: Cornelia Nordström

Majrova är en av alla de rotsaker som man kan äta mycket av för att gå upp i vikt.

Majrova är en av alla de rotsaker som man kan äta mycket av för att gå upp i vikt.

2/3

Foto: Colourbox

Kålrabbi är också bra.

Kålrabbi är också bra.

3/3

Foto: Colourbox

Vissa saker kan man äta mycket av utan att gå upp i vikt – till exempel rotfrukter. 

Det finns också rön som säger att rotfrukter snabbar på fettförbränningen. 

– Rotfrukter är närproducerad supermat som är väldigt prisvärd. Det finns egentligen bara fördelar, säger Fredrik Paulún, näringsfysiolog.  

Många kämpar emellanåt med att hålla vikten på en lämplig nivå. Att äta bra mat och motionera regelbundet är förstås tumregler som fungerar bra för de allra flesta. 

Men vissa saker, som rotfrukter, kan man äta mycket av utan att gå upp i vikt. Fredrik Paulún, näringsfysiolog och entreprenör, berättar att rotfrukter innehåller väldigt lite kolhydrater.  

– Ta majrova eller kålrabbi till exempel – i dem är det två till tre procent kolhydrater. Det är nästan ingenting. Det innebär att du kan äta jättemycket utan att gå upp i vikt, säger han. 

 

LÄS MER: 55 plus-maten som gör dig frisk och smal 

 

Gott om antioxidanter i rotfrukter

Rotfrukter, som innehåller mycket vatten och fibrer, ger dessutom en bra mättnadskänsla. Enligt Fredrik Paulún finns dessutom flera rön som talar för att rotfrukter snabbar på fettförbränningen i kroppen.   

– Att äta mycket antioxidanter påverkar förbränningen positivt. Vi får en ökad energiförbrukning i levern till exempel och man orkar träna mer om man vill det. Och rotfrukter innehåller mycket antioxidanter, speciellt de färgrika som rödbetor och morötter, säger han.

– Att levern förbrukar mer energi när man äter mycket antioxidanter, det är ganska nya rön. Man tror att det handlar om att antioxidanterna helt enkelt optimerar energianvändandet i levern, fortsätter Fredrik Paulún.  

Att rotfrukter innehåller mycket fibrer är även det bra ur viktsynpunkt. 

– Fibrer är bra för tarmfloran. Har du en bra tarmflora går du också ner i vikt, säger Fredrik Paulún.  

"Kryddor boostar förbränningen"

Och kanske är det allra bäst att äta kryddade rotfrukter – eftersom flera kryddor snabbar på förbränningen. Rosmarin, kanel, svartpeppar är bra, liksom chili, ingefära och vitlök. 

– Kryddor boostar förbränningen. Det verkar finnas receptorer i kroppen som reagerar på de här ämnena och frigör adrenalin och endorfiner som i sin tur ökar energiförbrukningen, säger Fredrik Paulún.   

– Att svälta sig i form har aldrig fungerat. Att äta sig i from, det är det viktiga. Och rotfrukter kan du ha i alla möjliga sammanhang. Du kan långkoka dem, göra puréer, köra dem i ugnen, äta dem råa. Rotfrukter är närproducerad supermat som är väldigt prisvärd. Det finns egentligen bara fördelar, fortsätter han. 

Och skalet kan man gott behålla, menar Fredrik Paulún. 

– Där finns så mycket näring och eftersom det i skalet är lite långsammare kolhydrater fördröjer det magsäckstömningen också, säger han.  

Logga in och läs hela artikeln.

Det är helt gratis!

Som inloggad på Hälsoliv och Expressen får du tillgång till mängder med fördelar:

Unika listor

Fördjupande reportage

Guider