ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>Inloggad
Publicerad 6 okt 2017 12.28

Gå dig smal – här är schemat som funkar

Raska promenader är bra för både kropp och knopp. Med ett enkelt schema kan du även se resultat på vågen.

Raska promenader är bra för både kropp och knopp. Med ett enkelt schema kan du även se resultat på vågen.

Foto: Colourbox

Raska promenader gör dig både piggare och starkare. 

Fördelarna med promenaderna är många – om du följer PT:n Leila Söderholms enkla schema kan du gå ner tre kilo på sex veckor. 

Promenader är ett lättillgängligt och enkelt sätt att komma i gång med träningen på. Att komma ut i den friska höstluften och samtidigt utmana kroppen kan göra underverk för såväl kropp som knopp. 

– Alla kan egentligen gå promenader när de vill. Oavsett väder och underlag så kan man gå. Eftersom promenader för de allra flesta upplevs som absolut ansträngande, men ändå överkomligt, så är det ofta en bra sak att börja med när man vill komma i gång, säger Leila Söderholm, personlig tränare och föreläsare. 

Genom promenader kan du få upp pulsen på ett enkelt sätt – vilket kommer att förbättra din kondition och du kan märka skillnad på både vågen och ditt välmående. Vid en effektiv promenad så stärks både leder och muskler. 

– Det är fantastiskt bra att få mer rörelse för lederna. Varje gång du rör på dig på det här sättet så kommer du få mer ledvätska i lederna och mer hälsosamma leder. 

Leila Söderholm, personlig tränare och föreläsare.

Foto: / Copyright: Le Monde de Leo

Avslappnande för hjärnan 

För att få en så effektiv promenad som möjligt ska du lyfta foten lite mer än vanligt, så att farten ökas och du kommer snabbare framåt. Utöver det ska du också tänka på din hållning. Om du aktiverar din mage och tänker på att sträcka på överkroppen så blir det enklare att andas ordentligt, du slipper att på sikt få ont i ryggen och du får en bättre gångstil som minskar skaderisken. 

– Försök att gå med pendlande armar, så att överkroppen också är engagerad. När du pendlar med armarna får du mer tryck i steget, säger Leila Söderholm. 

Men det finns också flera fördelar för att hjärnan med att promenera – det är ett bra sätt att komma ut i dagsljuset och tanka D-vitamin på. 

– Vi slappnar av extremt mycket i hjärnan när vi promenerar. Man vet att det lugnar hjärnan att vistas utomhus och kunna se långt, alltså att blicken inte bara faller in i nästa vägg. 

Logga in och läs hela artikeln.

Det är helt gratis!

Som inloggad på Hälsoliv och Expressen får du tillgång till mängder med fördelar:

Unika listor

Fördjupande reportage

Guider