Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>Inloggad

Publicerad 14 maj 2017 06:37

Gå dig i form – enkelt schema

<span>GÅ DIG I FORM. Promenader är en bra inkörsport till ett aktivt liv. </span>

GÅ DIG I FORM. Promenader är en bra inkörsport till ett aktivt liv.

Foto: Colourbox

Promenader är ett enkelt och skonsamt sätt att komma i gång med träningen.

Du blir både piggare, friskare – och kan komma i form.

– Du får i gång ett bättre flås och förbränning. Kroppen mår helt enkelt väldigt bra av att rör på sig, säger PT:n Karin Haglund.

Nu är våren här med ljusa, milda kvällar. Det kan bli ett perfekt tillfälle att komma i gång med härliga och hälsosamma promenader. Är du mycket stillasittande i dag får du jättevinster av att snöra på dig skorna och ge dig ut. Studier har visat att motion gör oss friskare. Du får också mer energi och sover bättre samtidigt som du får i gång förbränningen. Promenader kan ofta också föra ännu mer gott med sig, som att du börjar äta mer hälsosamt. Det berättar Karin Haglund som är personlig tränare.

– Promenader är en väldigt bra inkörsport till ett mer aktivt liv, säger hon.

 

För dig som loggar in – här kan du läsa fler artiklar.

 

Knep för att komma i gång

Om du prioriterat annat än motion ett tag kan dagliga promenader kännas långt bort. Men det finns knep för att komma i gång. Karin Haglunds tips är att inte gå ut för hårt i början utan i stället hitta ett sätt att få in motionen i vardagen. Då minskar du risken för skador och ökar chanserna för att dina nya vanor ska hålla i sig. Utgå från dig själv och se över var promenaderna passar i ditt schema.

– Du kan promenera på morgonen innan jobbet eller promenera till jobbet eller ställa bilen hemma om du ska göra ett ärende, säger hon.

Ett annat sätt kan vara att hoppa av några hållplatser för tidigt och gå den sista biten till jobbet. 20 minuters promenad två gånger om dagen är en bra början. Du kan också utnyttja tiden till att promenera tillsammans med en vän eller din partner när det passar.

Karin Haglund, personlig tränare.

Foto: Pressbild

– Man kan slå flera flugor i en smäll. De finns de som säger att de inte har tid, men man kan till och med ha gående möten med kolleger. Nu när det är så ljusa kvällar kan man även promenera sent på kvällen, säger Karin Haglund.

Fyraveckorsprogram

Det är viktigt att du anpassar dina promenader efter dig själv så att det känns naturligt. Men ett förslag på ett fyraveckorsprogram kan vara att börja med 30 minuters promenad alla veckans dagar. Veckan där på kan du förlänga ett par av dina promenader till 45, 60 minuter. Vecka tre kan du lägga till ett par morgonpromenader. Efter ytterligare en vecka kan du börja ta i mer genom att utmana dig på olika sätt med stavgång, promenader i backig terräng eller ett styrkeövningspass när du kommer hem. På så sätt får du upp både styrka, kondition och rörlighet.

Men det viktigaste är att du rör på dig.

– Vi är skapta för att röra på oss. Mycket av problemen i dag är att vi är alldeles för stillasittande och så kanske man toktränar ett par gånger i veckan. Det är inte lösningen. Vardagsmotionen behövs oavsett om man tränar eller inte, säger Karin Haglund.