Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>Inloggad

Publicerad 21 jul 2018 13:56

Gå dig i drömform – med enkelt schema

"Fördelen med promenader är att du orkar hålla i gång längre än om du till exempel är ute och springer", säger Malin Lundskog.

"Fördelen med promenader är att du orkar hålla i gång längre än om du till exempel är ute och springer", säger Malin Lundskog.

Foto: Viktoria Davidsson

Man måste inte träna på gymmet flera dagar i veckan för att komma i toppform. 

Många av oss kommer en bra bit på vägen med ett par schysta promenadskor – eftersom raska promenader kan göra underverk för hälsan. 

– Det finns jättemånga fördelar med att promenera, säger Malin Lundskog, hälsoexpert och författare.    

Den som vill leva ett mer aktivt och hälsosamt liv kan börja redan i dag. 

Regelbundna raska promenader är bra för kroppen på flera olika sätt. Som exempel blir såväl hjärtat som ben- och sätesmusklerna starkare – särskilt om man går mycket i backar. 

Dessutom brukar man sova bättre när man promenerat under dagen. 

– Du får ett lugn i kroppen efteråt. Samtidigt får du också energi, eftersom våra må bra-hormoner kickar i gång när vi rör på oss. Det generella välbefinnandet ökar helt enkelt, säger Malin Lundskog. 

Ett annat plus är att motionsformen är snäll mot kroppen.  

– Det är jätteskonsamt. Särskilt för lederna, framför allt för höfter och knän som många kanske har problem med. Dessutom är det inte krångligt, det krävs inga förberedelser och det är gratis, säger Malin Lundskog. 

 

Malin Lundskog tycker att gång är en jättebra motionsform. "Våra må bra-hormoner kickar i gång när vi rör på oss. Det generella välbefinnandet ökar", säger hon.

Foto: Privat

 

Lätt att öka träningseffekten 

Därtill är det lätt att anpassa promenaderna så att träningseffekten blir större. Det klassiska exemplet är att gå uppför många backar, eller uppför samma backe flera gånger. 

– Då kommer ben- och sätesmuskler in i bilden. Eftersom det är stora muskler som är med och jobbar stiger pulsen ännu mer och du får mer träningseffekt. Och en högre förbränning, om man är ute efter det, säger Malin Lundskog och påpekar att man även kan lägga in intervaller för att höja pulsen. 

– Fördelen med promenader är att du orkar hålla i gång längre än om du till exempel är ute och springer. Först bränner kroppen kolhydrater, oavsett om du går eller springer, men när du är ute och går under en lång tid hinner fettförbränningen komma i gång också.