Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>Inloggad

Publicerad 14 sep 2018 11:33

Frisk och stark efter 60 – med rätt kost och träning

Goda matvanor tillsammans med regerlbunden fysisk aktivitet minskar risken för en lång rad sjukdomar.

Goda matvanor tillsammans med regerlbunden fysisk aktivitet minskar risken för en lång rad sjukdomar.

1/2

Foto: Colourbox

Hälsoexperten Malin Lundskog menar att vi är utvecklingsbara hela livet.

Hälsoexperten Malin Lundskog menar att vi är utvecklingsbara hela livet.

2/2

Foto: Viktoria Davidsson / Malin Lundskog, hälsocoach . Hälsamera.

Det är aldrig för sent att börja träna och äta bättre. 

Regelbunden fysisk aktivitet och goda matvanor minskar risken för en lång rad sjukdomar – så hälsovinsterna för den som börjar träna senare i livet är stora. 

– Vi är utvecklingsbara hela livet, säger hälsoexperten Malin Lundskog.  

Har man inte motionerat på länge kan det kännas väldigt motigt att sätta i gång igen.

– Jag tror att många som inte är i form är rädda och tror att de inte ska anstränga sig för mycket för att de är gamla. Men all forskning visar att man ska träna och ta i när man är äldre, säger Malin Lundskog.

Ett annat tips är att variera träningen. 

Helst ska du träna både styrka och balans.

Foto: Colourbox

”Våga komma upp i svett och flås”

Allra helst ska man träna såväl kondition som styrka och balans, menar Malin Lundskog. 

– När det gäller konditionsträningen ska man våga komma upp i svett och flås. Det är självklart bra för hjärtat, men det är också bra för hjärnan. Man ökar sin kognitiva förmåga – får bättre uppmärksamhet och lättare att hänga med. 

En annan vinst med motion i största allmänhet är att det smörjer upp lederna. Det är bland annat därför det är så viktigt att värma upp inför ett träningspass. 

Att styrketräna för att bibehålla muskelmassa och muskelstyrka är också viktigt. Musklerna är viktiga för bland annat vår rörelseförmåga, balans och ämnesomsättning. 

– Kör tungt när du är äldre! Särskilt hos kvinnor minskar muskelmassan när man gått igenom klimakteriet. Det är väldigt påtagligt, säger Malin Lundskog.  

Hon tipsar om att testa yoga eller pilates. 

– Där jobbar man mycket med balansen och man får även rörlighet – en annan sak som försvinner när vi blir äldre. Vi blir ju stelare och stelare och får sämre balans. 

Träning kan vara ett bra sätt att träffa och umgås med andra. Många gillar den sociala aspekten och i bästa fall kan det ge draghjälp. Malin Lundskog tipsar därför om att börja träna på gym där man dels kan testa olika sorters träning och dels träffar andra.  

Kroppen tar upp mindre näring

När det gäller maten tycker Malin Lundskog att äldre kan försöka äta särskilt mycket protein. Allra helst från fisk och ägg som dessutom innehåller mycket D-vitamin – ett ämne som många äldre ofta har brist på. 

– Förmågan att ta upp näring minskar ju äldre vi blir. Vanlig mat räcker för de flesta om man inte har brist på något särskilt, säger Malin Lundskog.  

Har man onödiga kilon som man gärna blir av med tipsar hon om att äta kalorisnålt och regelbundet.  

– Äter du bra mat regelbunden är chansen större att du inte känner det där ”suget” och äter onyttiga saker. 

Logga in och läs hela artikeln.

Det är helt gratis!

Som inloggad på Hälsoliv och Expressen får du tillgång till mängder med fördelar:

Unika listor

Fördjupande reportage

Guider