Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>Inloggad

Publicerad 2 maj 2018 10:54

Få bukt med bukfettet – med 7 enkla knep

Ylva Trolle Lagerros, specialistläkare och docent vid Karolinska institutet tipsar om bästa sätten att få bort bukfetman.

Ylva Trolle Lagerros, specialistläkare och docent vid Karolinska institutet tipsar om bästa sätten att få bort bukfetman.

1/3

Foto: Pressbild / KI

Hälsosam kost och konditionsträning i vardagen är mest effektivt för att få bukt med buken.

Hälsosam kost och konditionsträning i vardagen är mest effektivt för att få bukt med buken.

2/3

Foto: Shutterstock

Bukfettet är farligare för hälsan än fett som sätter sig på andra delar av kroppen eftersom det är mer metaboliskt aktivt, berättar läkaren.

Bukfettet är farligare för hälsan än fett som sätter sig på andra delar av kroppen eftersom det är mer metaboliskt aktivt, berättar läkaren.

3/3

Foto: Shutterstock

Fetman ökar i samhället, och med det även den hälsofarliga bukfetman. 

Men man behöver inte lägga om hela livet för att få bukt med buken, menar överläkaren Ylva Trolle Lagerros. 

– Börja tänk på var du kan få in mer vardagsaktivitet. Små förändringar har bättre chans att hålla på lång sikt.

Fetman ökar i samhället och med det även bukfetman. Och det finns anledning att ta magisoleringen på allvar, menar Ylva Trolle Lagerros. Hon är specialistläkare och docent vid Karolinska institutet. 

– Fettet som sitter på magen är mycket mer metaboliskt aktivt än det som sitter på rumpa och lår, det ökar riskerna för samtida ohälsa som diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar. 

Biologiskt sett är det vanligare att kvinnor har en större fettfördelning runt rumpa och lår än män, som snabbare lägger till sig på magen. 

– För kvinnor är det en slags konservburk för framtida graviditet och amning, mer ett bra att-ha-fett, säger Trolle Lagerros. 

Nyckeln finns i vardagsmotionen

Orsakerna bakom bukfetman kan vara många och svåra att urskilja: det kan handla om genetiska anlag, läkemedel och hormoner, eller livsstil och psykologiska faktorer. 

Lösningen är inte roligare än man kan kan tänka sig: när det kommer till kritan är det kost och motion som påverkar bukfetman, även om ett av sätten snabbare gör att man går ner i vikt. 

– Vi vet att kost är ett mer effektivt sätt att gå ner i vikt, annars krävs väldigt mycket fysisk aktivitet. Att avstå från kvällsmackan är ofta enklare än allt man måste röra på sig för motsvarande energiinnehåll. 

Men det behöver inte vara så svårt att påverka bukfettet, menar Ylva Trolle Lagerros.

– Det fina i kråksången är att bukfetman är rätt lättmobiliserad. Jag brukar säga att det är som i arbetslivet, sist in först ut, och ofta handlar det just om kilona man lagt till sig på magen. 

Hon menar att nyckeln finns i vardagen, och att det inte krävs någon större livsändring för att hitta ett sätt att få in mer daglig motion. 

– Börja tänk på var du kan få in mer vardagsaktivitet. Små förändringar har bättre chans att hålla på lång sikt.