Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>Inloggad

Publicerad 12 jul 2018 09:47

Expertens tips: Så blir just din mage platt

Karin Haglund är hälsocoach och tipsar om hur man ska få platt mage.

Karin Haglund är hälsocoach och tipsar om hur man ska få platt mage.

1/3

Foto: Daniela Ferro

Bästa kombinationen är både kondition, som raska promenader,  kombinerat med styrketräning, enligt Karin Haglund.

Bästa kombinationen är både kondition, som raska promenader, kombinerat med styrketräning, enligt Karin Haglund.

2/3

Foto: Colourbox

Vår kost är en av alla de saker som påverkar vårt midjemått.

Vår kost är en av alla de saker som påverkar vårt midjemått.

3/3

Foto: Colourbox

Mjuk som en deg, hård som en kanonkula eller uppsvälld som en ballong? 

Magar kan se ut på flera sätt - men många drömmer om att få en platt mage.

Karin Haglund är hälsocoach. Här benar hon ut vad man kan göra för att få en platt mage - utifrån vilken typ av mage man redan har.

Har dina extrakilon satt sig runt magen? Har du svårt att knäppa byxorna, komma i favoritjeansen eller är orolig för eventuella hälsorisker på grund av ditt midjemått?

Lugn, du är inte ensam. Övervikt är som bekant ett växande problem. Enligt Folkhälsomyndigheten lider mer än varannan svensk av övervikt.

Men det finns lösningar för den som vill förändra formen på sin mage. Och det behöver inte vara så jobbigt.

Hälsocoachen Karin Haglund är väl insatt i ämnet. Hon är noga med att poängtera att det inte finns några genvägar, och att alla har olika förutsättningar för att komma tillrätta med sin mages form.

– Alla människor kan påverka hur deras mage ser ut och bli både mer hälsosamma, starkare och snyggare, säger Karin Haglund.

Träning, kost och gener

Hon förklarar att det är flera faktorer som påverkar hur våra extrakilon fördelas på kroppen.

– Hur vår kropp ser ut beror allra mest på vår livsstil men så klart också på genetiska faktorer, eventuella graviditeter, stress och hur vi äter och tränar, säger hon.

Att ha ett midjemått över 88 centimeter för kvinnor och 94 centimeter för män innebär en högre risk att drabbas av olika livsstilssjukdomar.

 

LÄS MER: 7 tips: Bästa frukosten när du vill gå ner i vikt

 

– Vi bör absolut eftersträva att komma i bättre form, bli av med den extra bilringen runt magen och stärka upp våra inre magmuskler, säger hon.

Det leder till att man blir friskare.

– Då är det mindre risk att man drabbas av exempel diabetes och högt blodtryck, förklarar hon.

Men det finns fler fördelar. Man får bättre hållning, vilket minskar risken att drabbas av skador.

En grundregel är att ha ett midjemått som motsvarar halva längden. Är man alltså 170 centimeter lång bör man ha ett midjemått på max 85 centimeter.

Stärka magmusklerna

Fett påverkar magens form. Fett kan dock inte punktförbrännas men hur fettet fördelas på kroppen kan påverkas med hjälp av träning. 

– Att stärka sina inre magmuskler, vår "core", är av högsta vikt. Många går ut för hårt och börjar göra tuffa situps när de inte ens har kontakt med de djupa magmusklerna som är det som faktiskt mest påverkar hur ”platt” vår mage ser ut, förklarar Karin Haglund.

 

LÄS MER: 3 kostexperter: Så vet du att du äter nyttigt

 

Hon säger också att många kvinnor som har fött barn dessutom lider av diastas, eller separerade magmuskler. Då är det extra viktigt att göra stärkande övningar för att just förbättra detta problem.

– På köpet får man en mage som putar mindre, säger Karin Haglund.

För en person där extrakilona hamnat på magen är bästa lösningen att se över kosten.

Foto: Colourbox.

1.  Degen: En mjuk och degig mage med valkar som hänger

Här har extrakilon hamnat på magen. Bästa lösningen är så klart att se över kosten och förbättra vad du väljer att lägga på tallriken. Träningen behövs också för att få i gång förbränningen. Sikta på att röra dig eller motionera på något sätt en stund varje dag.

Karins tips: Bästa kombinationen är både kondition, som raska promenader,  kombinerat med styrketräning. Här går det att göra övningar med egen kroppsvikt. Gör inledningsvis inga tuffa magövningar utan börja med att långsamt bygga upp dina inre magmuskler.

Stress är en starkt bidragande faktor när fettet lägger sig innanför bukhinnan.

Foto: Colourbox

2. Kulan - en hård putmage som sticker rakt ut

Här har du sannolikt en hög andel bukfett, alltså fett som ligger innanför bukhinnan och runt organen inuti magen. Stress är en starkt bidragande faktor i kombination med en kost rik på snabba kolhydrater och socker.

Karins tips: Se över din livssituation och se till att komma i bättre balans mentalt med mindre stress och mer tid för återhämtning och bra sömn. Testa gärna yoga, meditation eller avslappning. Och se över kosten. Bort med snabba kolhydrater och sötsaker och in med mer nyttigheter. Träning och motion hjälper kroppen att hantera stresspåslag bättre och kommer att öka din förbränning.

Har du en uppsvälld mage är det oftast kosten som är den stora boven.

Foto: Colourbox.

 3. Ballongen - en uppsvälld mage som också breder ut sig på sidorna

Här är kosten oftast den stora boven. Särskilt om du vaknar med en plattare mage på morgonen och upplever att magen liksom ”växer” under dagen efter alla måltider. Många äter helt fel kost med mycket gluten, mjölk och socker. Även stress påverkar hur uppsvälld magen blir efter maten. Många tuggar maten alldeles för dåligt. Maten bör tuggas minst 20 gånger innan den sväljs. Att slarva med tuggandet bidrar till en dålig och ofullständig matsmältning samt uppblåsthet.

Karins tips: Testa att utesluta gluten och komjölksprodukter samt minska på allt socker, och upplev hur skillnaden blir. Bli medveten om hur du äter. Tugga maten mer ordentligt och undvik att äta gående eller stående. Sitt i stället ner i lugn och ro under dina måltider. Drick gärna vatten innan måltiden i stället för under och efter för att förbättra matsmältningen. Förbättra din tarmflora genom att lägga till mjölksyrade grönsaker som surkål och kimchi till maten.