Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>Inloggad

Publicerad 12 dec 2017 15:06

Enkla träningen som ger dig minst fem år extra i livet

Fysisk aktivitet minskar risken för flera olika sjukdomar.

Fysisk aktivitet minskar risken för flera olika sjukdomar.

1/3

Foto: Colourbox

Att motionera regelbundet har god effekt även för dem som inte varit särskilt fysiskt aktiva på många år.

Att motionera regelbundet har god effekt även för dem som inte varit särskilt fysiskt aktiva på många år.

2/3

Foto: Colourbox

En rask promenad 30 minuter om dagen har god effekt på hälsan.

En rask promenad 30 minuter om dagen har god effekt på hälsan.

3/3

Foto: Colourbox

Det är aldrig för sent att börja motionera. 

Och även om man inte varit särskilt fysiskt aktiv på länge kommer effekten vara mycket god. 

– Det är ingen tvekan om att människor som rör på sig lever minst fem år längre än människor som inte gör det, säger Carl Johan Sundberg, läkare och träningsforskare på Karolinska institutet.  

Att blir äldre är nära kopplat till ett successivt funktionsförfall. Vi tappar muskelmassa, hjärtat får svårare att pumpa runt blodet i kroppen och organen, inklusive hjärnan, får allt svårare att sköta sina uppgifter. 

Just därför är det särskilt viktigt att äldre människor är fysiskt aktiva. 

– Ska man undvika den funktionsförlust som är typisk för åldrandet måste man aktivt motverka det genom att vara fysiskt aktiv. Både genom att promenera mera och belasta musklerna så man får en viss grad av styrketräning, säger Carl Johan Sundberg, läkare och träningsforskare vid Karolinska institutet. 

Mindre risk att för många sjukdomar

Därtill minskar fysisk aktivitet risken att drabbas av flera olika sjukdomar.  

– Risken för en lång rad sjukdomar kan starkt relateras till levnadsvanor. Om man röker, dricker, stressar, äter dåligt och inte rör på sig kan man säga att det ger en markant högre risk för att få olika sjukdomar i takt med att livet fortlöper. Den som rör på sig har påtagligt mindre risk att drabbas, säger Carl Johan Sundberg.   

– Det är också så att de som är fysiskt aktiva får de här problemen långt senare, fortsätter han.  

"Träningen har effekt när man gör den"

Att motionera regelbundet har god effekt även för dem som inte varit särskilt fysiskt aktiva på många år. Man ska därför inte tänka att det inte är någon idé att börja röra på sig bara för att man inte gjort det på länge – tvärtom. 

– Träningen har effekt när man gör den. Så det du gjorde när du var 20 år spelar ganska liten roll för hur du har det vid 70 om du inte rör dig. Men det du gör när du är 69 spelar en jäkla roll när du är 70, säger Carl Johan Sundberg.  

Det är aldrig för sent att börja motionera. "Träningen har effekt när man gör den", säger läkaren och professorn Carl Johan Sundberg.

Foto: Karolinska institutet

Hans första tips till dem som drar sig för att börja motionera är att "inte kalla det för träning". 

– Prata inte om träning utan om rörelse. Rekommendationen är 30 minuter rapp promenad om dagen. Det är nummer ett. Nummer två är muskelstärkande rörelser, där stora muskelgrupper belastas. 

Aktiva människor lever längre 

Man behöver inte köpa gymkort – promenader, att gå i trappor, cykla, jobba mer i trädgården och använda den egna kroppen som motvikt i olika övningar räcker gott. 

– Enkla rörelser i hemmet utan annat än kroppen: Bingo! säger Carl Johan Sundberg.  

– Det är ingen tvekan om att människor som rör på sig lever minst fem år längre än människor som inte gör det. Har du haft en hjärtinfarkt eller en stroke och börjar du efter det att vara fysiskt aktiv har du lägre risk att få en en ny hjärtinfarkt eller stroke, fortsätter han.  

 

Logga in och läs hela artikeln.

Det är helt gratis!

Som inloggad på Hälsoliv och Expressen får du tillgång till mängder med fördelar:

Unika listor

Fördjupande reportage

Guider