Elaine Eksvärds 10 lösningar på svåra samtal

Att göra slut, bryta med en familjemedlem eller att säga upp en vänskapsrelation är bland  det svåraste vi vet.

Foto: Colourbox

Att göra slut, bryta med en familjemedlem eller att säga upp en vänskapsrelation är bland det svåraste vi vet.

Att göra slut, bryta med en familjemedlem eller att säga upp en vänskapsrelation är bland  det svåraste vi vet. 

Retorikexperten Elaine Eksvärd listar här svenskarna tio svåraste samtal – och ger dig lösningen på hur du tar dig igenom de knepiga samtalen. 

Ämnen i artikel:

Andra har också läst

För tolv år sedan blev Elaine Eksvärd dumpad. Hon imponerades av hur hennes ex-pojkvän lyckades göra en så svår sak på ett så snyggt sätt. Sedan dess har hon varit besatt av svåra samtal – och att finna lösningen på dem. 

Foto: ANNA HÅLLAMS / ANNA HÅLLAMS

Retorikexperten Elaine Eksvärd.

– Jag har alltid varit intresserad av svåra samtal, det är nog mycket därför jag började studera och jobba som retorikkonsult. Jag tycker om att retorikträna folk i det som de är rädda för  eller tycker är besvärligt som att berätta att en kollega luktar svett

Att säga upp kontakten med en vän, göra slut eller hålla tal upplevs ofta som svårt och jobbigt – och en instinkt kan vara att skjuta upp de där jobbiga samtalen i stället för att bara säga vad man vill få fram. 

– Övning ger färdighet. Man får trotsa sitt obehag och faktiskt ta det där samtalet. För om det är något man tänker på, då upplever man det. Man kan inte släppa det förrän man tagit samtalet. 

Svenskarna tio svåraste samtal 

Man får helt enkelt försöka överge sin konflikträdsla och tänka att samtalet är nödvändigt för att lösa ett problem. 

– Sverige är Europas mest konflikträdda land, enligt en undersökning i tidningen Chef. I Sverige tror man att man tar en konflikt för att bråka, när det egentligen handlar om att lösa saker, säger Elaine Eksvärd. 

Foto: Forum förlag

Retorikexperten Elaine Eksvärds bok.

På uppdrag av retorikbyrån Snacka Snyggt, som Elaine Eksvärd driver, har analysföretaget Novus gjort en nationell undersökning över de samtalsämnen svenskarna upplever som svårast. Nu har Elaine Eksvärd sammanställt dem i den nyutkomna boken ”Vi måste prata - lätta lösningar på svåra samtal” där hon, som titeln säger, ger retoriska verktyg till hur man ska tänka när man ska föra ett svårt samtal. 

Säga upp kontakt med familjemedlem svårast 

På sjunde plats i undersökningen över svåra samtal kommer att hålla tal. Något som förvånar Elaine Eksvärd. 

– Man säger att hålla tal är det som folk är mest rädda för efter döden, men det verkar ha ändrats nu. Jag tror att sociala medier har gjort oss mindre rädda för att exponeras och stå inför folk. 

Det som svenskarna är jobbigast att prata om, enligt undersökningen, är att säga upp kontakten med en familjemedlem – något som Elaine Eksvärd själv har erfarenhet av. 

– Jag tror att anledningen till det är att man måste prata med fler än den som det rör. Det är ofta anhöriga som försöker medla. Sen har vi talesätt som blod är starkare än vatten. Men det stämmer ju inte, det starkaste bandet är kärleksbandet. 

10 lösningar på svåra samtal

1. Säga upp bekantskapen med en familjemedlem 

Förklara vad personen har gjort och varför det inte är okej med dig. Om anhöriga säger saker som "men det är ju din mamma" ska du lyfta vad personen har gjort som får dig att ta avstånd. Misshandel rimmar till exempel inte med titeln ”mamma”. 

 

2. Säga upp en vänskapsrelation 

Känn efter om det känns nödvändigt att säga upp relationen. Om din vän exempelvis har blivit alkoholiserad får du säga att du inte kan vara vän med personen under de här omständigheterna, i stället för att man glider i väg och låter saker rinna ut i sanden. 

 

3. Prata med personer som är övertydliga och förklarar saker du redan vet (splaining) 

Säg, vänligt men bestämt, att det är roligt att personen också känner till det här. Säg till exempel att "det som du berättar nu, det jobbar jag med". 

 

4. Göra slut på en kärleksrelation 

Du ska träffa personen och berätta, så vida det inte är en farlig eller våldsam person. Säg att ni måste prata, förklara att det är slut och att det inte finns en chans för er. Många som säger att "jag måste jobba med mig själv" vilket är dumt – då kan den dumpade bli hoppfull i onödan. 

 

5. Samtala med någon som fått ett tragiskt besked 

Det viktiga är att inte vara tyst, tystnad gör ont när man är drabbad. Även om du inte vet vad du ska säga så kan du säga precis det – "jag är väldigt ledsen för din skull, men jag vet inte vad jag ska säga". 

 

6. Samtala med personer som pratar byråkratiskt eller akademiskt 

Många har svårt att berätta att de inte förstår, för att man kan känna sig dum. Men det viktiga är att berätta just att man inte förstår vad personen menar. Säg det med pondus och se inte dig själv som ett problem. Det är snarare ett problem att personen inte gör sig förstådd. 

 

7. Hålla tal 

Lyssnare uppskattar när man är sig själv under ett tal. Folk tror att man ska vara en talare, men tanken är att man ska vara sig själv. Föreställ dig att publiken är vänner och håll talet som du hade hållit ett samtal med en god vän. 

 

8. Ta konflikter 

Gå inte på person, utan gå på sak. Berätta det som personen har gjort fel och förklara hur du reagerar. Viktigt att ta konflikten – de som inte tar konflikter bevarar den och går runt och är passivt aggressiva. 

 

9. Samtala med någon som är tystlåten 

Få personen att prata om saker de tycker är intressanta. Fråga om hur dagen var, vad som var bra i dag och be dem berätta mer. Ställ öppna frågor. 

 

 

10.  Berätta om sina fördelar (skryta på rätt sätt) 

Säg vad du har gjort, men värdera det inte. I stället för att säga "jag har sprungit en mil och jag är så jäkla snabb" så kan du i stället säga "jag sprang en mil på 50 minuter, det var jättekul". 

 

Källa: Elaine Eksvärd och boken ”Vi måste prata - lätta lösningar på svåra samtal”

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer