ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>Inloggad
Publicerad 9 okt 2017 14.46

Dieten för 60-plussare – hitta rätt för just dig

HÅLL KOLL. Ju äldre vi blir destå viktigare blir det att vi tänker på vad vi stoppar i oss och på hur vi rör oss.

HÅLL KOLL. Ju äldre vi blir destå viktigare blir det att vi tänker på vad vi stoppar i oss och på hur vi rör oss.

Foto: RUSLAN GUZOV / RUSLAN GUZOV

Med rätt mat och träning så ökar du som är över 60 dina chanser att må bättre. 

Satsa på en vitamin– och näringsrik kost för att öka ditt välmående och hålla kroppen i god form. 

– Man ska tänka på att äta näringstät mat och som äldre är det extra viktigt att skippa tomma kalorier, säger kostrådgivaren Karin Haglund. 

Ju äldre vi blir desto viktigare blir det att vi tänker på vad vi stoppar i oss och på hur vi rör oss – det finns inte samma utrymme för slarv längre. 

– När man kommer upp i ålder märks och syns det mycket tydligare på kropp och hälsan när vi missköter oss och äter dåligt, säger Karin Haglund, hälsocoach och kostrådgivare. 

Det som händer kring medelåldern är att ämnesomsättningen sjunker, berättar Karin Haglund. 

 

LÄS MER: DASH-dieten kan minska risken för gikt  

 

– Det beror på både minskad muskelmassa och hormonförändringar. 

Det behöver nödvändigtvis inte betyda att man måste äta mindre mat – så länge man väljer rätt och äter hälsosamt.   

– Man ska tänka på att äta mat som innehåller mycket vitaminer och mineraler. Försök att äta mer färgrikt, naturliga ingredienser och mer sallad och grönsaker. Och som äldre är det extra viktigt att minska de tomma kalorierna som sötsaker och fika.  

Kostrådgivaren och hälsocoachen Karin Haglung.

Viktigt med K2- och D-vitamin

Martin Brunnberg är näringsfysiolog och säger att många äldre får brist på vitaminen K2 och D-vitamin. Vitaminerna behövs för att bygga ett starkt skelett. 

– D-vitamin löser man genom att äta fet fisk, som lax och makrill. Äter man ett par portioner i veckan så har man löst den biten. K2 är lite svårare, men där är det fermenterad mat, alltså bakteriejästa grönsaker. Det åt vi mer av förr, men mindre av i dag. Något som är jättebra är jästa sojabönor, men annars är tillskott ett jättebra komplement.

Man ska tänka på att få till en volym i sin måltid som består av grönsaker i stället för pasta och bröd, enligt Martin Brunnberg.

Foto: Colourbox

Att få i sig tillräckligt med protein och magnesium är också viktigt, berättar Martin Brunnberg. Brist på magnesium kan göra att blodtrycket ökar, och det kan också ha betydelse för hjärtat. 

Näringsfysiologen Martin Brunnberg.

Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

– Äter man tillräckligt med grönsaker får man i sig det magnesium man behöver. Men det är inte alla som gör det, så där kan också tillskott vara en bra sak. 

Viktigt med motion 

 Är det någon gång det är viktigt att träna är det när man kommer upp i åldrarna. 

– Musklerna bryts ner man blir äldre och man förlorar muskelmassa. Tränar man inte så går det extra fort, säger Karin Haglund. 

Att träna behöver inte innebära att man måste gå till gymmet och ligga i hårdträning. Har man inte tränat så mycket i sitt liv kan promenader vara bra för att komma i gång och få en bättre kroppsuppfattning. Styrketräning behövs för att öka muskelmassan, men det kan också innebära övningar utan några vikter, säger Karin Haglund. 

– Ökar man i muskelmassa så får man också högre förbränning. Muskler förbränner fett även i vila. 

 

Logga in och läs hela artikeln.

Det är helt gratis!

Som inloggad på Hälsoliv och Expressen får du tillgång till mängder med fördelar:

Unika listor

Fördjupande reportage

Guider