Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>Inloggad

Publicerad 28 maj 2018 10:59

Ät rätt för din ålder

Näringsfysiologen Fredrik Paulún säger att man ska äta en näringsrik mat med moderata mänger kalorier. En grundregel är att man ska förstå vad det är man stoppar i sig.

Näringsfysiologen Fredrik Paulún säger att man ska äta en näringsrik mat med moderata mänger kalorier. En grundregel är att man ska förstå vad det är man stoppar i sig.

1/3

Foto: PETER KNUTSON

Rödbetor och morätter och exempel på supernyttiga rotfrukter, rika på antioxidanter.

Rödbetor och morätter och exempel på supernyttiga rotfrukter, rika på antioxidanter.

2/3

Foto: SHUTTERSTOCK

Sojabönor innehåller gott om vitaminer, mineraler och proteiner.

Sojabönor innehåller gott om vitaminer, mineraler och proteiner.

3/3

Foto: C. RICHARD COTTON / AP

Kroppen blir mindre förlåtande med åren. 

Många kan därför ha stor nytta av att anpassa sin kost till sin ålder. 

Näringsfysiologen Fredrik Paulún tycker att man ska äta mycket ekologisk mat.

– Det finns massor av olika hälsofördelar, säger han.  

Att äta näringsrik mat är förstås viktigt under hela livet. 

Men många skulle må bra av att anpassa sina matvanor efter sin ålder, eftersom kroppen förändras när vi blir äldre. 

Näringsfysiologen Fredrik Paulún säger att alla människor bör äta en näringsrik mat med moderata mänger kalorier. En grundregel är att man ska förstå vad det är man stoppar i sig. 

Han tycker att man ska undvika produkter med tillsatt socker och i stället fylla varukorgen med riktiga råvaror: grönsaker, rotfrukter, frukt, bär, nötter och fullkornsprodukter. Även rena proteinkällor – som ägg, kyckling, kött, viltkött och fisk – är bra. 

Om det här är basen i din kost får du i sig långsamma kolhydrater, antioxidanter och alla viktiga vitaminer och mineraler. 

Näring per krona 

Fredrik Paulún nämner ny forskning som funnit att ekologisk mat särskilt nyttig. 

– Ekologisk mat växer långsammare. Det används inget gödningsmedel eller kemikalier som tar död jästsvampar och skadedjur – och då måste växten själv bilda sådana ämnen. Så det blidas mer nyttigheter helt enkelt, säger han och fortsätter: 

– Det finns massor av olika hälsofördelar. Det är mindre risk att man får diabetes till exempel. Ekologisk mat är ofta lite dyrare. Men när det gäller näring per krona ekologisk mat billigare, när man tittar på vad man får för pengarna.

 

"Ekologisk mat är ofta lite dyrare. Men när det gäller näring per krona är ekologisk mat billigare, när man tittar på vad man får för pengarna", säger Fredrik Paulún.

Foto: YLWA YNGVESSON

 

Mer känslig för blodsocker 

Fredrik Paulún förklarar att kroppens förmåga att ta upp viktiga näringsämnen ofta blir sämre när vi är runt 50 - 60 år gamla. 

– Det beror bland annat på att tarmen blir lite mindre effektiv, den åldras precis som alla andra delar av kroppen. Sedan finns vissa vitaminer, särskilt B12, som kräver ett protein som magsäcken producerar – och det proteinet minskar med åren, säger han.

– Man blir också ofta mer blodsockerkänslig. Så generellt är det klokt att äta lite mindre kolhydrater och i stället äta mer grönsaker, fortsätter Fredrik Paulún.

Växtbaserade östrogener 

När kvinnor kommer in i klimakteriet och nivåerna av könshormon sjunker kan eventuella besvär minska om man äter mycket baljväxter och frön.

– De innehåller ett slags växtbaserade östrogener. Linfrön är känt för det här, liksom sojabönor. Samma sak gäller vissa rotfrukter, som jams till exempel. Man kan gärna läsa på om det här och se till att få i sig något östrogenrikt vid varje mål, säger Fredrik Paulún.