Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>Inloggad

Publicerad 8 aug 2018 10:26

Ät dig frisk och lev längre

Hälsocoachen Karin Haglund tycker att man ska äta mycket växtbaserad mat.

Hälsocoachen Karin Haglund tycker att man ska äta mycket växtbaserad mat.

1/4

Foto: Daniela Ferro

Socker är inte alls nyttigt. Det är till exempel dåligt för tarmhälsan, eftersom man göder de skadliga bakterierna i tarmen när man äter socker.

Socker är inte alls nyttigt. Det är till exempel dåligt för tarmhälsan, eftersom man göder de skadliga bakterierna i tarmen när man äter socker.

2/4

Foto: Colourbox

Karin Haglund tipsar den som vill äta bättre att välja falafel i stället för köttbullar.

Karin Haglund tipsar den som vill äta bättre att välja falafel i stället för köttbullar.

3/4

Foto: Colourbox

En växtbaserad kost ökar skyddet mot bland annat hjärt-kärlsjukdom och fetma.

En växtbaserad kost ökar skyddet mot bland annat hjärt-kärlsjukdom och fetma.

4/4

Foto: Colourbox

Falafel i stället för köttbullar, bönpasta i stället för vit pasta och smaksatt isvatten i stället för läsk. 

Det finns gott om alternativ för den som vill äta bättre. 

– Väldigt många äter sig sjuka. Det är ganska onödigt egentligen eftersom vi faktiskt kan välja vad vi stoppar i oss, säger hälsocoachen Karin Haglund. 

Hälsosamma matvanor minskar risken för en lång rad sjukdomar och fysiska krämpor. 

Att äta mycket grönsaker, bär, örter, frukt och mat med nyttigt fett – som lax, sill, avokado, raps- och olivolja – ökar till exempel skyddet mot hjärt-kärlsjukdomar.  

Karin Haglund säger att det egentligen är ganska lätt att äta rätt. Hon tycker att man ska försöka äta så mycket som möjligt från växtriket och att man ska undvika socker, processad mat med tillsatser och livsmedel som innehåller mycket vetemjöl. 

– Socker är inte alls bra. Jag tycker att man noggrant ska välja de tillfällen då man äter sötsaker och samtidigt välja mindre dåliga alternativ.

Slipp inflammationer 

Inflammationer i kroppen kan både göra oss sjuka och förvärra olika typer av sjukdomstillstånd. 

Det finns mycket forskning som visar att i synnerhet socker, vitt mjöl och charkprodukter ökar risken för inflammationer – medan grönsaker, vitlök, ingefära, gurkmeja i stället är inflammationshämmande. 

Karin Haglund förklarar att man också kan drabbas av inflammationer i kroppen när man äter saker som man egentligen inte tål. 

– Man kan gå runt med dolda födoämnesallergier som gynnar en inflammatorisk miljö i kroppen utan att man kanske kopplar sitt mående till maten.

Hjälp rätt bakterier

Enligt Livsmedelsverkets rekommendation ska man inte äta mer än 500 gram rött kött och charkprodukter i veckan. I Sverige äter väldigt många betydligt mycket mer kött än så. Karin Haglund tycker att den som vill äta kött, fågel eller fisk ska välja produkter av god kvalitet. 

Hon påpekar också att tarmhälsan är helt avgörande för hur väl kroppens immunförsvar fungerar.  

– När du äter socker göder du de dåliga bakterierna i tarmen, medan fibrer och växtbaserad mat i stället gynnar de goda bakterierna, säger Karin Haglund.  

Enkät: Äter du nyttigt för hälsans skull? 

Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG

Desiree Teodorson, 25, assisterande butikschef, Malmö:

– Ja, jag äter nyttigt och tränar. Jag äter protein, mycket kyckling och undviker kolhydrater. 

Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG

Margot Szasz, 68, pensionär, Malmö:

- Absolut! Jag äter bara nyttigt. Jag äter mycket grönsaker. Speciellt avokado.

Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG

Charlotte Lindqvist, 27, skadereglerare, Malmö:

- Jag försöker äta nyttig mat. Mycket grönsaker och försöker äta lite vegetariskt ibland. Det känns lite lättare. Jag mår bättre då. Jag är väldigt förtjust i sallader och bönor och lite alternativ. Jag försöker att undvika att äta sånt som är riktigt onyttigt.