ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

60 plus – så äter du för att hålla dig frisk och smal

Med motion och rätt mat kan du som är över 60 bli friskare och smalare.

Med motion och rätt mat kan du som är över 60 bli friskare och smalare.

1/1

Foto: Colourbox

60 plus – så äter du för att hålla dig frisk och smal

Med motion och rätt mat kan du som är över 60 bli friskare och smalare. 

Näringsrik mat som fisk, grönsaker och bönor är bra både för hälsan och figuren. 

– När du blir äldre är det extra viktigt att maten är välkomponerad, säger livsstilprofessorn Mai-Lis Hellenius. 

Det är inte ovanligt att man som äldre upplever att det blir svårare att känna sig pigg och hålla vikten. Men med hjälp av rätt kost och träning så går det faktiskt att förbättra sitt mående. Bra mat och rörelse hänger ihop – båda behövs för att leva ett friskt och sunt liv. 

– Som äldre tappar man muskler. Det är på grund av en kombination av åldrande och hormonella förändringar, men det vanliga är tyvärr också att man blir allt mindre aktiv. Vi människor behöver äta ganska mycket och för att klara det utan att bli överviktiga måste vi ha en bas med hög fysisk aktivitet, säger Mai-Lis Hellenius, livsstilsprofessor på Karolinska Institutet. 

Har man inte kommit i gång ännu behöver det inte kännas hopplöst – det är aldrig för sent att börja. Mai-Lis Hellenius tilläger att det är viktigt att träna sina muskler, men det behöver inte innebära att man måste gå till ett gym. Gå uppför trappor är jättebra träning för lår och rumpa, till exempel. 

Mai-Lis Hellenius är livsstilsprofessor på Karolinska Institutet.

Foto: Ulf Sirborn

Ät välkomponerad mat 

– När man är äldre är det ännu viktigare att man får i sig det som kallas för essentiella näringsämnen, ämnen som kroppen inte kan producera själv, till exempel essentiella fettsyror. Vi behöver fleromättade fettsyror med många dubbelbindningar. Sådana finns i feta fiskar, vegetabilier, matoljor, nötter och mandel. 

Att maten är välkomponerad är extra viktigt för dig som är äldre, menar Maj-Lis Hellenius.

– Det kan gå lite snett i bland, om man hakar på någon extremdiet. Det kanske hjälper dig att snabbt gå ner i vikt, men om du äter på det viset under lång tid kan du få näringsbrist på sikt. 

Hon förespråkar i stället det som brukar kallas för medelhavskost, som också har visat sig vara skyddande mot hjärt– och kärlsjukdomar. En kost med mycket fisk, skaldjur, olivolja, ärtor, bönor, gröna blad och frukt – så att man får i sig de viktiga fettsyrorna och näringsämnena.  

Skippa mellanmålen

Kostrådgivaren Ulrika Davidsson är inne på liknande spår. Hon understryker också att det är viktigt att äta mat som ger energi, och inte tar. 

Kostrådgivaren Ulrika Davidsson.

Foto: Malte Davidsson

– Många som jag träffar som är i 60-årsåldern upplever att det är svårt att hålla vikten trots att de äter likadant som de gjort hela livet. Det är förbränningen som förändras – när du är 60 förbränner du inte på samma sätt som när du var yngre, säger Ulrika Davidsson. 

Hon menar att många som kommit upp i åldrarna också är trötta på att stå vid spisen efter många år av matlagning – och att det därför lätt att man slarvar och småäter i stället för att äta ordentliga, lagade måltider. 

– Skippa mellanmålen. 60-åringar behöver inget mellanmål. Ät naturlig mat som ger energi, säger Ulrika Davidsson. 

Logga in och läs hela artikeln.

Det är helt gratis!

Som inloggad på Hälsoliv och Expressen får du tillgång till mängder med fördelar:

Unika listor

Fördjupande reportage

Guider