Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>Inloggad

Publicerad 10 jan 2018 12:48

5:2-guruns supermat gör dig frisk och smal

Läkaren Michael Mosley är aktuell med en ny bok om tarmfloran. Han menar att tarmfloran påverkar både hälsan och vikten.

Läkaren Michael Mosley är aktuell med en ny bok om tarmfloran. Han menar att tarmfloran påverkar både hälsan och vikten.

Foto: Shutterstock

Var snäll mot din tarmflora och bli frisk och smal.

– En dålig tarmflora ger övervikt, diabetes och tarmsjukdomar, säger Michael Mosley.

Den brittiska läkaren och vetenskapsjournalisten Michael Mosley måste ständigt vara på sin vakt för att hålla sig i form.

– Min fru är smal av sig själv, jag måste kämpa med min vikt. Om jag släppte loss skulle jag se ut som min pappa, säger han.

Hans egen hälsoresa inleddes när han fick beskedet att han ätit sig till diabetes typ 2.

Han bestämde sig för att bli sin egen försökskanin. Det ledde honom in på 5:2-metoden, där han lättfastade två dagar i veckan och åt en lågkolhydratkost de andra fem. Han gick ner i vikt och blev frisk från sin diabetes.

Efter det skrev han en bok om Blodsockerdieten. Många typ 2-diabetiker som följer en lågkalori- och lågkolhydratsdiet i åtta veckor återfår normala blodsockervärden, i december publicerades en stor studie med resultaten.

Michael Mosley.

Foto: KEN MCKAY/ITV/REX

Äter inte helt perfekt

Michael Mosley äter inte helt perfekt, men nästan:

– Nej, men jag försöker äta väl för det mesta. En av fem måltider är inte helt hälsosam, jag äter fortfarande choklad och ibland en kaka. Men jag äter mindre socker, jag försöker äta mindre mängder och jag äter mycket mer grönsaker nuförtiden.

Nu tar han steget vidare med en bok om tarmfloran.

– Tarmfloran påverkar hur du mår, den påverkar ditt immunförsvar, ditt humör och vad du är sugen på.

Bakterierna i tarmen producerar en lång rad hormoner exempelvis hungerhormonet ghrelin, må bra-hormonet serotonin, nervsystemsaktiverande ämnen som gör oss uppvarvade - för att bara nämna några. 

"Brukar tänka på tarmen som en regnskog" 

– Min bok handlar om våra gamla vänner. Vi har utvecklats tillsammans i miljoner år. Jag brukar tänka på tarmen som på en regnskog. Du vill ha en stor variation med många olika sorters djur. Även om vi tycker om schimpanser vill vi inte ha en skog där det bara bor schimpanser. 

Våra nya kostvanor har på kort tid förändrat förutsättningarna i tarmen: Den som äter mycket socker får en övervikt av sockerälskande bakterier som tillverkar ämnen som gör oss sugna på socker. Därmed blir det svårt att kontrollera den egna aptiten - och vikten. 

Djurförsök har visat att om man överför tarmfloran från en överviktig råtta till en normalviktig går den senare upp 20 procent i vikt. 

En rad studier på människor visar kopplingar mellan dålig tarmflora och övervikt, depression och andra psykiska tillstånd men också till överlevnad i riktigt allvarliga sjukdomar som cancer och aids.

Tarmfloran påverkar vårt immunförsvar, en obalans kan ge allergiska problem och autoimmuna sjukdomar.

– Min kostomläggning har gjort mig fri från hösnuva, berättar Michael Mosley.

Michael Mosleys nya bok.

Foto: Bonnierförlagen

Tarmfloran beror på gener och livsstil 

Vilken tarmflora du har beror både på gener, matvanor, livsstil och miljö.  Genom att förändra kosten kan man uppnå stora förändringar på bara några veckor.

– Om du i dag inte har några tarmproblem skulle jag rekommendera en Medelhavsdiet eller er nordiska diet som också är bra. Med mycket fet fisk, grönsaker, nyttiga oljor, syrade grönsaker, säger Michael Mosley.

De flesta behöver äta mer grönsaker av olika slag. Särskilt viktiga är kålsorterna och löksorterna, men också exempelvis endiver och jordärtskockor gör gott. Olivolja är mycket nyttigt.

Michael Mosley vill också slå ett slag för de fermenterade grönsaker. Sauerkraut är mycket enklare att göra själv än man tror, lovar han.

– Fermenterad föda är prebiotika. Det är enkelt att göra hemma, och eftersom de har vuxit fram i en sur miljö har de större chans att ta sig förbi magsyran i magsäcken.

Dra ner på socker och snabba kolhydrater 

Förutom att dra ner på socker vill han rekommendera att man drar ner på andra snabba kolhydrater:

– Ät mindre bröd, pasta och potatis - bara några veckor gör skillnad.

Till den som vill gå ner i vikt rekommenderar Michael Mosley att kombinera de nya matvanorna med någon form av lättfasta. Då kan man gå ner 1-2 kilo i veckan.

– Intermittent fasta förbättra tarmfloran - det har visat sig kunna boosta förekomsten av den snälla bakterien akkermensia, säger han.

Logga in och läs hela artikeln.

Det är helt gratis!

Som inloggad på Hälsoliv och Expressen får du tillgång till mängder med fördelar:

Unika listor

Fördjupande reportage

Guider