Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>Inloggad

Publicerad 27 jan 2017 10:29

12 enkla sätt att slippa ditt sötsug

Näringsfysiologen Fredrik Paulún ger tips om hur du slipper ditt sötsug.

Näringsfysiologen Fredrik Paulún ger tips om hur du slipper ditt sötsug.

Foto: Cornelia Nordström

Alla har vi någon gång drabbats av sötsuget.

En gång i människans barndom handlade suget om att överleva.

I dag är det ett av de största hoten mot vår hälsa.

Men det finns några enkla knep för att knäcka beroendet.

– För det första måste du äta tillräckligt mycket och aldrig bli vrålhungrig. När du har energibrist och blodsockerbrist kopplas ditt förnuft bort och det spelar ingen roll hur många böcker om kost eller podcasts om hälsa som du konsumerat, säger näringsexperten och författaren Fredrik Paulún.

– Du äter ändå på din instinkt från stenåldern och det är att äta socker direkt och i stora mängder.

Varför har vi så svårt att säga nej till sötsaker?

– Det är människans natur att äta så mycket sött som möjligt. I naturen är det söta energirikt och samtidigt giftfritt vilket är två starka drivkrafter att äta sött. Problemet är att vi dag äter raffinerat socker och det finns i obegränsad mängd så genomsnittskonsumenten äter mycket mer än vad som är nyttigt.

 

För dig som loggar in – här kan du läsa fler artiklar

Sockerexplosion och belöningssystem

Det är inte sockret i sig som är problemet. Faran ligger i att sötningsmedel finns snart sagt överallt. Och många av oss överkonsumerar socker.

Ofta kan man se ett samband hos den som äter för mycket socker - energirika, tomma kolhydrater - och den som äter mycket fet ohälsosam mat.

Det är hjärnans belöningssystem som spökar. Vi känner oss helt enkelt bättre till mods när vi får i oss snabba kolhydrater – åtminstone för stunden.

Snabba kolhydrater ökar frisättningen av signalämnen i vår hjärna som gör att vi mår bättre. Man brukar likna det vid samma njutningsfulla känsla som vi känner vid sex, förälskelse och träning.

På den tiden vi var jägare och samlare behövde vi energin för att överleva. I dag har vi inte det problemet. Snabb energi finns tyvärr i ett överflöd.

Nu har det blivit ett globalt hälsoproblem.

 

LÄS MER: Världens hetaste träningstrender 2017

Risk för cancer

Den som har problem med sötsuget slarvar kanske också med kosten överhuvudtaget. Lägg därtill stress, dålig sömn, stillasittande och brist på motion.

Då har man helt plötsligt en cocktail som kan leda till övervikt, problem med rörelseapparaten, diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar och flera cancerformer.

Vilka ersättningsmedel är att föredra? Frukt, nötter, protein, fibrer?

– Om man är väldigt känslig för sött är det bättre att äta mer av sådant som mättar bra per kalori och där ligger både fibrer och protein bäst till. Nötter är också bra då en stor del av kalorierna inte ens absorberas samtidigt som blodsockersvaret minskar efter maten, säger Fredrik Paulún.

– Kan man äta sött utan att överäta är torkad eller färsk frukt toppen, liksom naturliga sötningsmedel som honung, lönnsirap och kokossocker.

Att undvika dåligt socker är en livsstil, inte en diet.