Ingrid Förster äter blåbär varje dag. Det har hjälpt mot hennes värk. "Det hjälper helt klart för mig. Jag köper mest djupfrysta men ibland plockar jag själv.
Ingrid Förster äter blåbär varje dag. Det har hjälpt mot hennes värk. "Det hjälper helt klart för mig. Jag köper mest djupfrysta men ibland plockar jag själv. Foto: Sanna Dolck

Ingrid, 69, lindrade sin artrosvärk med blåbär

Forskning visar att blåbär skyddar mot inflammatoriska sjukdomar.

En halv deciliter om dagen hjälpte mot värken för Ingrid Förster, 69, i Vellinge.

- Det hjälper helt klart för mig, jag har inte alls så mycket värk längre, säger hon.

Ingrid Förster drabbades av artros i 35-årsåldern och har haft värk länge. För tre år sedan började hon äta en halv till en deciliter blåbär varje dag, och blev bättre.

- Jag började äta blåbär för ögonen, eftersom vi har ögonsjukdomar i släkten. Men sedan märkte jag att värken minskade också, säger Ingrid Förster.

Viktiga vitaminer

Blåbär innehåller koncentrerade halter av viktiga vitaminer, fibrer och antioxidanter som motverkar inflammationer i kroppen. De fångar upp fria radikaler och skyddar cellerna. Värk i kroppen som beror på inflammatoriska processer kan därför lindras av blåbär, precis som andra sjukdomar som hänger ihop med inflammationer.

"Positiv effekt"

- Det finns vetenskapligt granskade studier som visar att blåbär är bra mot inflammatoriska sjukdomar. Mest studerat är alzheimer, där blåbär visat sig ha en positiv effekt, säger Charlotte Erlanson-Albertsson, professor i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds universitet.

Johan Frostegård är professor i medicin vid Karolinska institutet, specialist på reumatologi och internmedicin, och har skrivit boken "Reumatism".

- Visst kan det vara så att blåbär innehåller ämnen som lindrar inflammation, men jag har svårt att tro att de griper in och stoppar allvarliga sjukdomar. Ledreumatism, till exempel, är en så pass kraftig immunologisk sjukdom att det inte räcker. Men jag är inte negativ till att man testar - man vet att det är nyttigt med blåbär, säger han.

"Prova gärna"

Johan Frostegård är positiv till blåbärens antioxidanter och andra ämnen.

- Prova gärna, vissa individer är mer mottagliga och då kan det fungera, men man vet inte på förhand vilka det är, säger han.

FAKTA

Så här gör du för att få effekt:

Ät minst en halv deciliter om dagen.

Färska bär är bäst.

Blåbärspiller är ett annat alternativ.

 

Källa: Charlotte Erlanson-Albertsson.

Blåbär- superbäret

Bra mot diabetes: Flavonoider och andra hälsosamma ämnen från blåbär kan minska risken för typ 2 diabetes.

Mot parkinson: Rikligt med flavonoider, som finns i blåbär, ger mindre risk att utveckla parkinsons.

Mot alzheimers: Skyddar kroppen från farligt dåligt bundet järn och bildandet av farliga gifter som kan orsaka degenerativa sjukdomar.

Bra för ögonen: Skyddar ögat mot åldrandeprocessen genom att stärka blodkärlen och minska produktionen av fria radikaler.

Mot cancer: C-vitamin skyddar cellerna genom att fånga fria radikaler och minskar de fria radikalernas skador som kan leda till cancer.

För tarmarna/magen: Kan skydda mot tarminflammationer, speciellt om de äts med pro­biotiska bakterier.

Bra för blodtrycket och mot hjärt- och kärlsjukdomar: Antosyanin-flavonoider motverkar högt blodtryck. Fenolföreningar motverkar hjärt- och kärlsjukdomar.

Källor: Harvard School of Public Health, Karolinska sjukhuset, Umeå universitet, University of Manchester, Ögonläkare Hillevi Blomster och Laszlo Galanthai-Fekete, American Institute for Cancer Research, Lunds tekniska högskola, Harvard University. Foto: Isabelle Rozenbaum Foto: Isabelle Rozenbaum

...och här är andra nyttiga bär

Kråkbär: Innehåller mer polyfenoler än blåbär. Ju längre norrut i Sverige bären växer desto bättre, som med blåbären.

Hjortron: Det nyttigaste bäret. Mycket rik på C-vitamin och antioxidanter. Innehåller också ämnen som har stark effekt på sjukdomsalstrande bakterier. Foto: Christian Örnberg Foto: Christian Örnberg

Nypon: Mycket rika på C-vitamin. Torkat nyponpulver kan användas som multinäringspreparat. Stärker immun­försvaret och används mot artros.

Lingon: Innehåller antioxidanter och ­bakterie- och mögeldödande ämnen. Har ­traditionellt använts mot urinvägs­infektion.

Smultron: Bladen innehåller garv­ämnen som hämmar diarré. Milt kramplösande vid smärtsam menstruation.

Tranbär: Innehåller antioxidanter som tros kunna förebygga hjärt- och kärlsjukdomar. Tranbär har traditionellt använts mot urinvägsinfektioner, de gör det svårare för bakterierna att fästa sig.

Källa: Roger Uddstål, Institutet för livsmedel och bioteknik i Umeå och Jenny Davidson, örtterapeut. Foto: Andris Tkacenko Foto: Andris Tkacenko

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + duscholja från L´Occitane & necessär. Köp nu!