Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 4 aug 2012 07:00

Hur väljer jag rätt LCHF-grönsaker?

Som LCHF-are kan du frossa i grönsaker som växt ovan jord. Men det finns några undantag.

Som LCHF-are kan du frossa i grönsaker som växt ovan jord. Men det finns några undantag.

Foto: Serghei Velusceac

Välj rätt grönsaker i LCHF-kosten. Generellt kan du frossa i grönsaker som växt ovan jord och bör undvika de som växt under jord. Men det finns vissa undantag. Kostrådgivaren Anna Hallén guidar dig rätt.

Undvik dessa grönsaker

 

Majs.

Anna Hallén: ”En luring eftersom den har växt ovan jord, men den är full av kolhydrater. Hoppa över majsen, speciellt om du är sockerberoende.”

Ärtor.

Anna Hallén: ”Har växt ovan jord med innehåller mycket kolhydrater.”

Bönor, linser och kikärtor.

Anna Hallén: ”De är inga grönsaker, utan tillhör baljväxterna. De innehåller betydligt mer kolhydrater, lektiner och omega 6-fetter. Inget av det hör egentligen hemma i en LCHF-kost.”

Fler fällor:

Kronärtskocka.

Palsternacka.

Svartrot.

Rödbeta.

Vattenkastanjer.

Jordärtskocka.

Kronärtskocka.

 

Välj dessa grönsaker i stället

 

Rättika.

Anna Hallén: ”Växer under jord men innehåller bara runt 2 gram kolhydrater per 100 gram. Jättebra att använda till gratäng istället för potatis.”

Lök.

Anna Hallén: ”Innehåller lite mer kolhydrater och har växt under jord. Men lök är supernyttigt på massa andra sätt så de kolhydrater du ska äta får gärna komma från lök.”

Morot.

Anna Hallén: ”Många tycker att morötter är dåligt, men jag tycker inte att de är så farliga. De innehåller runt 5 gram kolhydrater per 100 gram, det är lika mycket som det är i paprika och mjölk. Men morot kan vara en trigger för sockerberoende.”

Tomat.

Anna Hallén: ”Innehåller det nyttiga ämnet lykopen som är en antioxidant. Ät gärna tomater varma, då kan kroppen lättare ta upp lykopenet.”

Broccoli och blomkål.

Anna Hallén: ”Blomkål innehåller cirka 2 gram kolhydrater per 100 gram och är bra att göra ris eller mos på. En favorit bland LCHF:are.”

Foto: Foto: Frans Rombout

Fänkål och kål.

Anna Hallén: ”Kål i alla former innehåller lite kolhydrater och är väldigt nyttigt.”

Kålrot, kålrabbi, rädisa, rotselleri.

Anna: ”Jag skulle vilja klassa dessa som okej rotfrukter, om man tål rotfrukter.”

 

Mer grönt som är bra

Gröna bladgrönsaker som spenat och rucola.

Sallad, olika sorter.

Sparris.

Gurka.

Paprika.

Squash och aubergine.

Haricot verts.

Avokado.

Stjälkselleri.

Svamp.