"Hur tappar jag mina gravidkilon?"

Fråga Anna Bäsén! Expressens medicinreporter Anna Bäsén svarar på dina frågor om hälsa. Har du en fråga som du vill ha svar på? Mejla till: halsofragan@expressen.se

Expressens medicinreporter Anna Bäsén svarar på dina hälsofrågor. Foto: Foto: Olle Sporrong

Hej!

 Det är så att jag har en fråga angående kost och vikt.

 För 6 månader sen födde jag min son och nu försöker jag att gå ner i vikt. Innan jag blev gravid vägde jag 58 kilo och det är mitt mål att komma ner dit igen, men vet inte säkert vad man kan äta när man tränar? Har den här maskinen Orbitrek från tvins och försöker träna på den så mycket som möjligt fastän det är jättejobbigt.

 Känner bara att jag inte har motivationen längre.

 Sen gillar jag att småäta hela tiden också vilket inte är bra.

 Skulle vilja veta vad som är bra att äta? Och som mättar ordentligt. Jag vill ner 10 kg till.

 Några tips hur jag kan lyckas med det?

 Sen vill jag veta vad jag ska avstå ifrån att äta. Sådant som inte är bra och får mig att gå upp i vikt.

MVH/Zoi

 

Hej Zoi och tack för ditt mail

 Generellt kan man säga att man kan äta vanlig mat när man tränar. Som vanlig motionär har du ingen störra nytta av speciella träningsdrycker, tillskott eller bars. (Ofta innehåller de istället mycket onödigt socker som absolut inte hjälper till vid viktminskning!) När det gäller din bristande motivation är mitt bästa tips att försöka hitta motionsformer som du tycker är roliga - för då blir träningen av. Testa några olika träningsformer och var beredd på att det kan ta ett tag innan du hittar rätt. Sen är vardagsmotionen förstås jätteviktig, försök att gå eller cykla så mycket du kan istället för att ta bussen eller bilen. Det som ger effekt på både hälsa och vikt är sådant vi gör varje dag - både när det gäller mat och motion. 

 Skaffa dig gärna en träningskompis - då kan ni hjälpas åt att peppa varandra de dagar det känns motigt.

 

 Jag bad livsstilsprofessor Mai-Lis Hellenius att hjälpa mig att ge svar på din fråga och hon säger så här:

 "Tack för bra fråga! Att kombinera mera rörelse och bra mat är ju alltid det bästa och du är redan på gång. Du är medveten. Bra! Några saker att tänka på kan vara;

 - Orbitrek är utmärkt. Fortsätt med den. Många stora muskelgrupper får jobba ordentligt. Öka succesivt. 

 - Kombinera gärna med promenader eller annan rörelse.

 - Lägg till lite mera styrketräning för mage (sit ups), armar (armhävningar stående på knä) och lår (tex sitta mot väggen). Bara några få i början och öka upp till 8X2 tex.

 - Ät sådant som du blir mätt av. Bra frukost med till exempel grovt fullkornsbröd, skinka, paprika, gröt eller en bra musli med inte så mycket socker men gärna nötter lägger en bra grund för dagen. Plus en apelsin. Hoppa inte över lunch eller middag. När suget kommer ta ett par nötter eller ett halvt päron. Var beredd. Man måste ha bra mellanmål hemma eller till hands. "Bovarna" är ofta oplanerade mellanmål av tex godis, kakor.

 - Titta inte så mycket på vikten. Följ midjemåttet istället. Muskler väger mer än fett och ibland kan kilona "stå lite stilla" trots att man påverkar kroppssammansättning i rätt riktning.

 - Titta gärna på en hemsida på Karolinska Institutet som heter sundkurs.se. Där finns massor av tips om livsstil och hälsa och man kan prenumerera på en enkel hälsocoach i form av mail. Allt är helt gratis."

Hoppas du är nöjd med svaret och lycka till! 

 Hälsar Anna Bäsén, medicinreporter