ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Hormoner: Kan rätt mat bota rubbningar?

Publicerad 1 dec 2014 14.21

Kan rätt mat påverka våra hormoner till det bättre?

Intresset för hormoner ökar och allt fler söker svar på tallriken för att bota rubbningar som kan ligga bakom övervikt, infertilitet och kronisk stress.

Utmattade binjurar, rubbningar i sköldkörteln eller metabolt syndrom. Många av dem som lider av kronisk stress, sömnlöshet eller som har svårt att gå ner i vikt letar nu efter hormonella förklaringar till varför de mår som de gör. Att ägna sig åt hormonoptimering som hobby har blivit vanligare, menar Martina Johansson som är civilingenjör inom bioteknik och har jobbat som forskare på Sahlgrenska.

- Det finns ett jättestort intresse, särskilt bland dem som äter LCHF eftersom lågkolhydratskost ger en hormonbaserad viktminskning. Många som går ner i vikt får bättre träningsresultat eller plötsligt blir fertila av att äta LCHF börjar intressera sig för hur de kan manipulera och påverka andra hormoner i kroppen.

 

Tidigare i år släppte hon boken "Hormonbibeln" som handlar just om att äta sig till en bättre hormonbalans.

- Vad du äter påverkar i allra högsta grad dina hormoner. En viss råvara, som broccoli, ger direkt en hormonell effekt i kroppen, säger hon.

Men inom den reguljära vården är just kost ingenting som används som behandling för sjukdomar så som hypotyreos eller utbrändhet.

- Det man kan säga är att om du äter för lite energi under lång tid så påverkar det många hormoner som gör att ämnesomsättningen sjunker. Äter du för lite protein så minskar tillväxthormoner i kroppen som gör att du tappar muskelmassa. Äter du för mycket påverkar du också det systemet, insulinproduktionen ökar och kroppen minskar sin förbränning av fett, säger Kerstin Brismar som är specialist i endokrinologi.

 

Att enskilda råvaror skulle påverka dina hormonnivåer på ett märkbart sätt håller hon inte med om.

- Visst har man visat att fytoöstrogener, som finns i soja, kan ge en ökad bröstcancerrisk. Men detta gäller främst i Asien där soja är en stor del av kosten. För att maten ska påverka våra hormoner på ett sätt så att det gör skillnad måste vi äta stora mängder.

Det endokrina systemet består av organ och körtlar som påverkar allt från vår sömn till vår ämnesomsättning. Hormonrubbningar tros kunna bero på svår stress, genetiska faktorer eller för lågt energiintag. Inom alternativmedicinen har hormonbalans längre varit ett nyckelord.

 

Louise Edlund är kost- och näringsrådgivare som även arbetar med hormonanalyser.

- Kosten är en viktig pusselbit för hormonell balans men även sömn, relationer, stress och träning spelar in. Det är viktigt att se helheten hos en klient, säger hon.

Louise Edlund håller även kurser i hormonbalans. Hon märker att intresset för hormonernas inverkan på hälsan ökar, framför allt genom forum och bloggar.

- Jag tycker att det finns en otrolig brist inom vården, att man inte tar livsstil och kost i beräkning när man behandlar en patient. Mat är mycket potent, det vi stoppar i munnen påverkar hur vi mår, menar hon.

 

Att det skulle finnas några vetenskapliga belägg för att enskilda råvaror som vi äter skulle påverka vår hormonbalans på något större sätt finns det inte, säger Kerstin Brismar.

- Det finns ingen anledning att utesluta vissa råvaror ur kosten, tvärtom bör man äta varierat av rotfrukter, grönsaker och bär för att få i sig vitaminer och mineraler.

 

Martina Johansson menar däremot att det finns vetenskap som stöder att olika ämnen i mat påverkar oss hormonellt.

- Jag skulle säga att nästan alla har någon form av hormonrubbning. Trötthet, stress och viktuppgång är alla symptom på det. Att medvetet äta vissa råvaror och utesluta andra har länge varit vanligt bland tävlande atleter, de kan alla de här knepen, säger hon.

Vill du mäta specifika hormonhalter får du vända dig till privata kliniker i Sverige eller utomlands.

- För den som tycker om att experimentera och är intresserad av hormoner kan det vara värt det, men lågkolhydratskost i sig ger ofta en bra hormonell effekt på kroppen, säger hon.

Relaterat