Frisk. Från att ha varit sängliggande i flera månader tränade ­Sandra Lindström upp bålmuskulaturen och känner sig frisk från sitt ­diskbråck.
Frisk. Från att ha varit sängliggande i flera månader tränade ­Sandra Lindström upp bålmuskulaturen och känner sig frisk från sitt ­diskbråck. Foto: Tommy Pedersen

Hon tränade bort sitt svåra diskbråck

Ett diskbråck gjorde så att Sandra Lindström, 34, i Sundbyberg, låg hjälplös på soffan i flera månader.

Men med rätt träning och övningar blev hon frisk – utan operation.

– Efter en vecka med sjukgymnastik kunde jag sluta använda kryckor, säger hon.

Sandra Lindström drabbades av diskbråck.

Under ett hårt pass på gymmet hörde hon hur det knäckte till i ryggen. Dagen efter fick hon ont i baksidan av låret. Efter ett joggingpass en tid efteråt blev smärtan så stark att hon inte kunde röra sig.

– Jag blev sängliggande. Under fyra månader kunde jag bara röra mig mellan soffan och toaletten. Jag kunde inte ens rasta hunden på gården, säger hon.

Smärtan sträckte sig från rumpan längs hela benet ner till foten.

Stort diskbråck

– Läkarna trodde att det var en muskelbristning i låret och gav mig smärtstillande, säger hon.

Det gick så långt att hon blev inlagd på sjukhuset och fick morfin.

Trots flera sjukhusbesök tog det fyra månader innan hon blev skickad på magnetröntgen för ryggen.

– Då visade det sig att jag hade diskbråck - ett stort dessutom.

Sjukgymnastik i väntan på operation

Läkaren satte upp henne på en akut operationslista. Men medan hon väntade på sin tid började Sandra gå till en sjukgymnast. Träningen gick ut på att stärka upp bålen.

– Jag kände hur den akuta smärtan gick över direkt när jag började med träningen. Efter en vecka med sjukgymnastik kunde jag sluta använda kryckor, och då hade jag legat i fyra månader utan att kunna göra någonting.

Övningar som stärker bålmuskulaturen

En månad senare strök läkaren Sandra från operationslistan.

I dag tränar hon flera gånger i veckan på gym eller med boll hemma.

– Det handlar mycket om balansövningar för att stärka bålmuskulaturen. Direkt när jag upphört med träningen har jag känt att smärtan kommit tillbaka.

"Känner mig helt frisk"

De senaste månaderna har hon inte känt av någonting alls från diskbråcket.

– Jag känner mig helt frisk. Men om man har en skadad rygg så måste man alltid tänka på det, det gäller ju att ta det lugnt så att man inte får problem igen, säger Sandra.

Så behandlar du diskbråck

Sven Byström, överläkare, ortopedkliniken i Västerås:

Det behövs tid

Diskbråck självläker. 50 procent självläker inom 2-3 månader. Men 50 procent kan ligga kvar i flera år.

Diskbråcket sugs upp, absorberas av kroppen. Det blir en russineffekt, och då minskar symptomen för då minskar trycket på nerven.

Träna!

Rör på dig så mycket som möjligt, det är inte bra att ligga still. Men undvik riskmoment och tunga lyft.

Operation

När det inte blivit bättre efter 2-3 månader utan har utstrålande smärta, då är det läge att operera under förutsättning att MR-utredningen överensstämmer med symtomen.

Så förebygger du diskbråck

• Du har större risk för diskbråck om du ät kraftigt överviktig och vid tung belastning.

• Att vara vältränad förebygger diskbråck. Du får större motståndskraft mot tung belastning tunga lyft om du har en stark bålmuskulatur.

• Undvik belastade ­vrid­ningar, det är en ­riskfaktor för diskbråck.

• Man kan också få diskbråck ­spontant, utan orsak.

• Diskbråck är vanligast bland medel­ålders, mer ovanligt bland personer under 20 och över 75 år.

Vad är diskbråck? Vanliga symtom

Diskbråck är en utbuktning på disken, en bula där diskens kapsel är försvagad. Man kan bli helt frisk och det blir de flesta, säger Sven Byström, överläkare, ortopedkliniken i Västerås.

Vilka är symtomen på diskbråck?

Du känner en utstrålande smärta från de tre nedersta kotorna. Det börjar ofta med ryggskotts­liknande ryggont och rinner ner i benet ganska snabbt. Men det behöver inte kännas i ryggen, det vanligaste symptomet är faktiskt att ha ont i benet.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av ToppHälsa + varma tights från Röhnisch. Köp nu!