Att bli mamma. När Ulrica fick sonen Elis för fyra år sedan fungerade det inte att sova tolv timmar per natt längre. Men hon har hittat andra sätt att hantera alla intryck. "Jag får bland annat kraft genom meditation, djupavslappning och qigong", säger Ulrica.
1 av 2: Att bli mamma. När Ulrica fick sonen Elis för fyra år sedan fungerade det inte att sova tolv timmar per natt längre. Men hon har hittat andra sätt att hantera alla intryck. "Jag får bland annat kraft genom meditation, djupavslappning och qigong", säger Ulrica. Foto: Johan Gunséus
Harmonisk i naturen. "För mig är räddningen att sitta ute i naturen varje dag. Där blir jag avslappnad och kan återhämta mig", säger Ulrica Sundqvist.
2 av 2: Harmonisk i naturen. "För mig är räddningen att sitta ute i naturen varje dag. Där blir jag avslappnad och kan återhämta mig", säger Ulrica Sundqvist. Foto: Johan Gunséus

Hon lever varje dag som högkänslig

Prestationsångest, blyg och känslig för smärta. Var femte person är högkänslig och det påverkar hela livet. Allt från jobbsituationer till privata relationer.

Högkänsliga Ulrica Sundqvist, 40, har hittat egna sätt för att hantera vardagen.

- Jag måste dra mig undan och vara ensam för att orka, säger hon.

Blyg som barn, blir lätt uppjagad, koffeinkänslig... På punkt efter punkt kan Ulrica Sundqvist svara "ja". Personlighetsdragen är typiska för högkänsliga personer och har tagits fram av Elaine Aron. Den amerikanska forskaren och psykoterapeuten som också har myntat begreppet HSP, high sensitive person.

För Ulrica var det en stor lättnad att äntligen få ett kvitto på att hon inte är ensam. Samma höga känslighet som hon har upplevt hela sitt liv har observerats hos ungefär en femtedel av alla spädbarn.

- Jag fick svar på varför jag känner mig stressad och utmattad så ofta. När man lär känna sig själv och sina behov blir det lättare att hitta verktyg för att hantera livet.

En helt vanlig dag kan kännas som ett maratonlopp för Ulrica. När hon ligger utpumpad i soffan på kvällen brukar en känsla av misslyckande och frustration smyga sig på. Varför orkar inte hon som alla andra?

Att dra sig undan och vara ensam blev tidigt ett sätt för henne att klara av vardagen. Precis som den livsviktiga sömnen.

- Jag kan sova tolv timmar och ändå vara helt slut när jag vaknar. Det är i sömnen jag bearbetar alla intryck.

En liten motgång i vardagen kan rubba Ulricas sinnesstämning helt och hållet. Humörsvängningarna blir därför många och kraftiga.

- Jag kan vara hur harmonisk och glad som helst. Men det behövs bara att jag möter någon med dålig energi, eller ser något som berör mig negativt på tv, för att den dagen ska vara åt skogen.

Extra känsliga personer uppfattas ofta som blyga eller inåtvända, men det kan handla om att de är avvaktande för att de behöver mer betänketid innan de fattar beslut. Många vill först känna in situationen och fundera över vilka konsekvenserna kan bli.

- Jag hade svårt att klara läxförhören i skolan. Tankarna och känslorna vällde upp inom mig. Hur ska jag klara det? Vad händer om det inte går bra? Prestationsångesten är fortfarande konstant hos mig.

Även kraven på att lyckas socialt var jobbigt för Ulrica. Hon längtade till vuxenvärlden och flyttade ihop med sin kille när hon var 17 år för att komma undan lite.

- Jag fixade inte allt skitsnack mellan kompisar. I dag har jag få vänner som jag har en kärleksfull relation till. Där kan jag känna trygghet och tillit.

Men starka känslor är inte bara jobbiga att dras med. Lyckoruset inför det lilla vackra i vardagen kan också kännas starkare.

Många högkänsliga är också empatiska, goda lyssnare och kan se saker andra missar.

- När jag är ute i naturen kan jag verkligen njuta av alla detaljer. Och i mitt yrkesliv har jag kunnat se vad de jag möter behöver. Lär man sig att hantera intrycken från omvärlden kan gåvan man har vara en väldig tillgång, säger Ulrica.

FAKTA: Ulrica Sundqvist

Ålder: 40
Bor: Tännstrand, strax söder om Nordmaling.
Familj: Sambon Anders och sonen Elis, 4. Hund och två katter.
Gör: Arbetssökande. Utbildad ­socionom.

Ulrikas bästa tips för att må bra

Återhämtning
Lever man med konstant oro hamnar kroppen i ett krampläge. Låt sinnena återhämta sig och bearbeta alla intryck. Genom meditation eller djupavslappning kan du stänga ute omvärlden en stund.
Ät rätt
Den som har HSP känner sig ofta stressad och fel mat kan göra det värre. Undvik socker, koffein och snabbmat. Ät så naturliga matvaror som möjligt.
Undvik tv-tittande
Något som ofta påverkar HSP-personer negativ är att se på tv. Det blir för mycket intryck, ofta negativa, som kan vara stressande och trigga i gång en känslig person. Titta på tv så lite som möjligt.
Slappna av
Vad som fungerar bäst för att få spända muskler att slappna av är individuellt. Hitta det som passar dig bäst. Traditionell massage kan för vissa vara för hård, men det finns lättare former som taktil massage eller fibromassage. Ett annat sätt är att vara ute i naturen. Det är för många både läkande, balanserande och avslappnande.
Ventilera
Hitta ett uttryckssätt som passar dig där du kan ventilera dagens intryck och vila hjärnan. Att skriva, dansa eller måla kan till exempel hjälpa till att frigöra tankar och känslor.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + härlig hudvård för 199 kr. Köp nu!