Foto: Olle Sporrong / Okänd

"Har fiskallergi - vad kan jag äta istället för fiskolja?"

”På grund av min fiskallergi kan jag inte äta omega 3-tillskott, som fiskolja, sälolja eller krillolja.

Jag äter linfrökapslar men undrar om det är bättre att prova V-pure, som kommer från alger och innehåller både DHA och EPA...?
Linfröolja innehåller tydligen en kortkedjad fettsyra som jag tror heter ALA, men som bara till liten del kan omvandlas till de viktiga långkedjade fettsyrorna DHA och EPA.

Vad ska det vara för förhållande mellan DHA och EPA? I V-pure verkar det vara 350mg DHA och 50 mg EPA. Det finns också ett preparat som heter Pure One där innehållet är 300 mg DHA resp. 10 mg EPA. Vad är bättre?
Detta verkar verkligen vara en djungel - hoppas att du kan hjälpa mig att reda ut mina frågetecken!”

Mvh/Maud 

Anna Bäsén svarar: Ät en varierad kost

Hej Maud och tack för din kniviga fråga.

Jag kontaktade Wulf Becker, chefsnutritionist på Livsmedelsverket för att få svar på den. Han säger så här:
”De allra flesta får i sig tillräckligt med näringsämnen, vitaminer och mineraler genom den vanliga maten, trots att vi har en del brister i våra matvanor. För de flesta finns det alltså inget behov av extra kosttillskott. Behovet av omega-3-fettsyror kan tillgodoses genom att välja livsmedel som är bra källor till ALA (alfa-linolensyra), till exempel rapsolja och rapsoljebaserade matfetter och vissa nötter (valnötter). Det finns inget vetenskapligt underlag för att ange en kvot mellan DHA och EPA.”

Alltså - det finns inga skäl att äta kosttillskott om du i övrigt äter en bra kost och inte har någon konstaterad brist. Ett alternativ till att äta kosttillskott är att äta mat som är rik på ALA, som rapsolja och valnötter.

Näringsfysiologen: Algolja är bra alternativ

Jag kontaktade också näringsfysiologen Fredrik Paulún som svarar så här:
”Du har helt rätt i att linfröolja innehåller ALA som måste ombildas till DHA och EPA om du inte får i dig de sistnämnda på annat sätt, främst genom marina livsmedel. Du behöver minst 2 gram av DHA och EPA per dag vilket är busenkelt för den som äter fisk. Tar man fiskolja behöver det således 4 gram 50% fiskolja. 

Algolja är ett bra alternativ och bara du räknar ut att du får i dig dina två gram och att det finns både DHA och EPA spelar förhållandet mellan dessa mindre roll. Den varianten med 350 mg DHA och 50 mg EPA låter dock som det bästa alternativet eftersom den andra har väldigt lågt innehåll av EPA. Visste du förresten att du får i dig både DHA och EPA genom att äta omega-3-ägg? Hönorna matas med linfrön och de har förmågan att omvandla ALA till DHA och EPA eftersom de naturligt inte äter fisk. ”

Bästa hälsningar
Anna Bäsén, medicinreporter Expressen