Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 29 maj 2014 09:30

Här får du sju myter och fakta om choklad

1/7

2/7

3/7

4/7

5/7

6/7

7/7

Oavsett om du föredrar en geggig chokladtryffel eller en mugg med choklad dryck, är choklad den största njutningen för de flesta av oss.

Men njutning kommer alltid med ett pris, eller hur? För är inte choklad egentligen ganska dåligt för oss? Det brukar ju finnas koffein och mättat fett i choklad. Sakta i backarna nu - ny forskning har faktiskt visat att choklad kan vara en del av en hälsosam diet trots allt.

Här kommer några myter om choklad som vi ska reda ut med hjälp av fakta.

1. Myt: Choklad har höga nivåer av koffein

Fakta: Choklad kan pigga upp men koffeinhalten är faktiskt inte särskilt hög. En chokladkaka på 8 gram eller ett glas chokladmjölk på 227 gram innehåller 6 mg koffein, lika mycket som en kopp koffeinfritt kaffe (vanligt kaffe innehåller cirka 65-135 mg koffein).

 

2. Myt: Choklad är proppfullt med mättat fett och är dåligt för din kolesterol

Fakta: Stearinsyra som är det mättade fett som man hittat i mjölchoklad är unikt. Forskning har visat att det inte höjer kolesterolnivåer på samma sätt som andra typer av mättade fetter gör. Faktum är att om du äter en chokladkaka på 8 gram i stället för ett kolhydratrikt mellanmål ökar ditt HDL-kolesterol, det vill säga det "goda" kolesterolet.

 

3. Myt: Choklad saknar helt näringsvärde

Fakta: Choklad är en bra källa till magnesium, koppar, järn och zink. Choklad innehåller också polyfenoler (en antioxidant som finns även i te och rött vin) som förknippats med minskad risk för kranskärlsjukdomar. En vanlig chokladkaka innehåller ungefär samma mängd som 150 ml rött vin.

En daglig dos av mörk choklad, som innehåller mer antioxidanter än mjölkchoklad, kan även hjälpa till att sänka blodtrycket och förbättra insulinresistens, enligt gemensam studie gjord av Tufts University i Boston och University of L’Aquila i Italien.

 

4. Myt: Choklad orsakar karies

Fakta: Endast godis i sig är inte orsaken till att man får karies. Karies får man när bakterierna i munnen bryter ner socker och stärkelser från all typ av mat som producerar syra. Det är alltså syran som äter sig genom emaljen på tänderna och orsakar karies.

Det är till och med så at kalcium- och fosforhalten kan skydda tandemajlen. Och det naturliga fettinnehållet gör även att choklad rensar munnen snabbare än annat godis, vilket minskar tiden som sockerarterna kommer i kontakt med tandytan.

 

5. Myt: Choklad orsakar huvudvärk

Fakta: Ofta hävdar man att migrän är en biverkning från choklad, men enligt en studie från University of Pittsburgh finns det inget samband mellan choklad och huvudvärk. I studien, som publicerats i tidskriften Cephalalgia, använde man 63 försökspersoner som sa sig fått kronisk huvudvärk av choklad. Det man kom fram till var att det snarare tros vara orsakat av histamin och beta-fenyletylamin, såsom cheddarost, jordnötter, charkuterier och alkohol. Choklad eliminerades som en möjlig orsak till huvudvärk i studien.

 

6. Myt: Choklad orsakar akne

Fakta: Oavsett vad föräldrarna eller deras föräldrar fortfarande säger, visar studier de senaste 20 åren att choklad inte har någon inverkan på akne. Tvärtom så hävdar flera dermatologer att dieten inte spelar någon betydande roll för om akne kommer att utvecklas eller inte. Numera anses akne utvecklas genom kombinationen av bakterienivån och oljan i huden. för mer information om behandling av akne, klicka här!

 

7. Myt: Choklad orsakar viktökning

Fakta: All mat kan vara en del i vår diet så länge man äter med måtta. En chokladkaka innehåller cirka 220 kalorier, vilket är tillräckligt lågt. Så länge man eliminerar annan kost som innehåller höga kalorier. Att njuta av en enstaka bit choklad kan minska risken för allvarlig hetsätning, som kan uppstå när du känner dig berövad något som du tycker om.

Chokladens dåliga rykte börjar förändras och forskning på senare tid har visat att det kan vara en del av en hälsosam livsstil när det konsumeras med måtta. Välj mörk choklad och välj att äta någon bit då och då.

 

Källa: Woman's day