ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Publicerad 7 mar 2013 09.52

Har du koll på maten som förstör tänderna?

STÄRKANDE. Mjölk stärker tänderna, både när det bildas och senare i livet.

STÄRKANDE. Mjölk stärker tänderna, både när det bildas och senare i livet.

Foto: Ingram Publishing/Thinkstock

Att hålla sig till vanlig lagad mat och undvika sockerdrypande livsmedel är en bra grundregel.

Här bjuder Ing-Mari Redmo Emanuelsson, övertandläkare vid Folktandvården Skåne, på kunskaper som gör dina tänder glada.

BRA FÖR DINA TÄNDER:

Vatten

Ett fantastiskt livsmedel som inte innehåller någonting som är skadligt för tänderna. Innehåller varken socker eller kolhydrater som bakterierna skulle kunna producera syra av. Vattnet har ett neutralt pH-värde vilket gör att det inte ger några erosionsskador (frätskador) heller. Den bästa drycken!

Lagad mat

En ordentlig lagad måltid står du dig på några timmar, vilket förhindrar att du småäter. Då kan man låta tänderna vila mellan måltiderna och skydda dem från syraattackerna. Att vi får hål i tänderna beror på att vi äter socker och kolhydrater som bakterierna jäser till syra. Den lagade måltiden innehåller inte lika mycket fermentabla kolhydrater, exempelvis den vanliga sockerarten sackaros.

Mjölk

En dryck som innehåller mineraler, som kalcium och fosfor. Det stärker tänderna både när de bildas och senare i livet. Mjölk ger inte heller någon nämnvärd sänkning av surhetsgraden i munnen, vilket annars kan orsaka frätskador på tandytan.

Te

Det svarta te vi dricker mycket av här i Europa innehåller bland annat fluor, vilket gör att teet kan ha en viss skyddande effekt mot karies.

Fluor

Fluoret i tandkräm och floursköljning lagar små hål i tänderna och minskar uppluckringen av tandytan som kan uppkomma av syraattacker från bakterier. Sprid gärna ut användandet av produkterna så att du låter tänderna exponeras för fluor vid flera tillfällen under dagen.

 

DÅLIGT FÖR DINA TÄNDER:

Söta drycker

Läsk, saft, sportdryck och fruktsoppor, förutsatt att de innehåller socker. Är det lightprodukter får man inte samma sänkning av surhetsgraden i munnen. Bakterierna i munnen använder sig av sockret i dryckerna för att producera syra som skadar tänderna. Ofta går man dessutom och småsörplar under en längre period vilket gör att syraattackerna upprepas på tandytan om och om igen.

Snacks

Snacks, som exempelvis chips och ostbågar, innehåller upphettad stärkelse vilket är lika lätt för bakterierna att ta till sig som socker. De producerar syra på samma sätt. Snacks av den här typen är dessutom lite kladdigt och ligger ofta kvar länge kring tänderna.

Kakor och kex

Innehåller oftast mycket socker, fastnar i tänderna och bidrar till syraangrepp på tandytan. Vill du ha något sött efter maten är det bättre att ta detta i samband med måltiden. Det är inte bra för tänderna när det blir ett småätande utspritt över dagen.

Halstabletter

När vi äter godis och halstabletter som innehåller socker utsätter vi tänderna för ständiga syraangrepp. De får aldrig vila, vilket är viktigt att låta tänderna göra med jämna mellanrum. Många gånger frestas man av att sitta och småäta dessa livsmedel utan att ens reflektera över att man gör det.

Honung

Ett sött och klibbigt livsmedel som kan sitta kvar kring tänderna länge och ge långa syraattacker. Många tror att det bara är nyttigt, men det är helt fel. Det är lika illa för tänderna att ta honung i teet som att ta socker, till exempel.