Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Hälsoliv i ett bättre anpassat format?

Mobil Tablet Dator
Nyttig mat som mjölk, nötter och lax kan hjälpa dig att varva ner.
Nyttig mat som mjölk, nötter och lax kan hjälpa dig att varva ner.
Nyttig mat som mjölk, nötter och lax kan hjälpa dig att varva ner.
Nyttig mat som mjölk, nötter och lax kan hjälpa dig att varva ner.

Här är maten som minskar stressen

Brukar du äta mer när du är stressad? 

Det behöver inte vara ohälsosamt - om du väljer rätt mat. 

Här är maten som hjälper dig varva ner.

Lisa Jannerling

Det är magasinet Women’s Health som har gjort en lista över maten som lindrar stress. Genom att välja rätt saker att stoppa i munnen blir du inte bara mätt - utan även blir lugnare och mer avslappnad. Här är hela listan:

Mandel, pistaschnötter och valnötter

 Mandlar är rika på E-vitamin, en antioxidant som är bra för immunförsvaret, och B-vitamin som hjälper kroppen att klara stressen. Studier har visat att en liten näve pistasch- och valnötter om dagen kan sänka blodtrycket och lugna när du känner dig uppjagad. 

Avokado

 Sugen på att tröstäta glass? Guacamole är lika krämigt och gott. Dessutom är den gröna frukten rik på fleromättade fetter och kalium som kan verka lugnande genom att sänka blodtrycket. 

Apelsiner

 Alla vet att c-vitamin är bra för immunförsvaret. Men i forskningsstudier har man desutom sett att en daglig dos av citrusfrukt kan minska stressen genom att bidra till sänkt blodtryck och lägre halter av stresshormonet kortisol. 

Lättmjölk

 Det kalcium som finns i mjölk ger inte bara starka ben, utan kan också minska muskelkramper och minska spänning i kroppen. Sägs dessutom vara bra mot PMS-besvär. 

Havregryn

 Kolhydrater gör så att signalsubstansen serotonin frigörs i hjärnan. Det är samma ämne som gör att du mår bra av mörk choklad. Börja dagen med en portion långsamma kolhydrater i form av havregryn så kommer serotoninet att flöda i jämn takt hela dagen,. råder Women’s Health. 

Lax

 Studier har visat att fettsyran omega-3 är toppen för att bekäma stress. Den hjälper nämligen till att hålla nivåerna av adrenalin och kortisol i schack - och skyddar dessutom mot hjärt- och kärlsjukdomar. 

Spenat

 De gröna bladen spritter av magnesium, ett mineralämne som sägs lindra stressen direkt. Får du för lite i dig kan du få hemsk huvudvärk och bli trött.