ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Publicerad 3 feb 2010 16.58

Här är maten som håller dig frisk

NATURLIGA GODSAKER. Naturen är full av nyttigheter. Men bra tillskott kan också fungera, menar Ulrika Davidsson.

NATURLIGA GODSAKER. Naturen är full av nyttigheter. Men bra tillskott kan också fungera, menar Ulrika Davidsson.

Foto: Bigstock

Grönsaker, fisk eller spannmål?
Här är maten som är fylld av nyttigheter.

Hur står det till med ditt immunförsvar?

Tack för din röst!

Hur står det till med ditt immunförsvar?

C-vitamin


Därför är det viktigt: Är antioxiderande och hjälper därför till att skydda cellerna och hålla oss friska. Det främjar också upptaget av andra näringsämnen. Är vattenlösligt, därför behöver vi C-vitamin varje dag.
Finns i
: mest i nypon och svarta vinbär. Men också i apelsin, citron, grapefrukt, jordgubbar, hallon, guava, kiwi, papaya, persilja, brysselkål och spenat.

D-vitamin


Därför är det viktigt: Kan kroppen tillverka själv när huden utsätts för solljus, men på vintern är det för svagt. Försök vistas ute minst 30 minuter varje dag under sommarhalvåret, på vintern är det bra att äta D-vitamintillskott eller en D-vitaminrik kost.
Finns i: fiskleverolja, feta fiskar som lax, makrill, tonfisk, sill och
sardiner, ägg och mjölkprodukter.

E-vitamin


Därför är det viktigt: Är fettlösligt och innehåller flera olika antioxidanter som skyddar cellerna och hjälper till i läkningsprocesser.
Finns i: vegetabiliska oljor, fet fisk, nötter, mandlar, frön, bönor, groddar
och gröna bladväxter, mjölkprodukter, ägg, rotfrukter, frukt och bär.

A-vitamin


Därför är det viktigt: Stärker bland annat immunceller i mag-tarmkanalen, vilket innebär att immunförsvaret stärks.
Finns i: fiskleverolja, lever, ägg, feta mjölkprodukter, fisk och skaldjur.

B6- &B12-vitamin


Därför är det viktigt: Vattenlösliga vitaminer som bland annat är viktiga för ämnesomsättningen och immunförsvaret.
Finns i: kött, fisk, fågel, ägg, lever, bönor, mejeriprodukter, potatis, vetegroddar.

B9-vitamin (folat/folsyra)


Därför är det viktigt: Folat finns naturligt i mat, folsyra är konstgjort framställt och används till att berika mat. De är olika former av samma vitamin. Vitaminet hjälper till i kemiska processer i cellerna och vid matspjälkningen. Är viktigt att äta för gravida kvinnor.
Finns i: baljväxter, gröna bladgrönsaker, kål, rotfrukter, fullkornsprodukter, fil, yoghurt, lever, röd paprika, majs, apelsin, kiwi, honungsmelon, jordgubbar, hallon, björnbär, svarta vinbär.

Karotenoider


Därför är det viktigt: Är en grupp av fettlösliga antioxidanter, till exempel ingår betakaroten och lykopen.
Finns i:  morötter, tomat, paprika, chili.

Polyfenoler


Därför är det viktigt:  Är en stor grupp av växtantioxidanter som kan hjälpa till att förebygga sjukdomar.
Finns i:  frukt och grönt, till exempel gröna salladsblad, blåbär och hallon.

Flavonoider


Därför är det viktigt: Flavonoider är en grupp kemiska föreningar som bland annat fungerar som antioxidanter.
Finns i: röda bär, citrusfrukter, äpple, lök, te, choklad, en variant finns i nötter, linser, sojabönor och grönsaker.

Selen


Därför är det viktigt:  Är en antioxidant som skyddar mot fria radikaler och är bra för
ämnesomsättningen.
Finns i: fisk, skaldjur, alger, kött, ägg, linser, ärtor, nötter.

Zink



Därför är det viktigt: Mineralet zink är en viktig antioxidant som stärker immunförsvaret.
Finns i: skaldjur, ostron och nötkött. Även i bönor, nötter, pumpakärnor och
solrosfrön.
ANNONS