Här är maten som håller dig frisk

NATURLIGA GODSAKER. Naturen är full av nyttigheter. Men bra tillskott kan också fungera, menar Ulrika Davidsson.

Foto: Bigstock

NATURLIGA GODSAKER. Naturen är full av nyttigheter. Men bra tillskott kan också fungera, menar Ulrika Davidsson.

Grönsaker, fisk eller spannmål?
Här är maten som är fylld av nyttigheter.

C-vitamin


Därför är det viktigt

: Är antioxiderande och hjälper därför till att skydda cellerna och hålla oss friska. Det främjar också upptaget av andra näringsämnen. Är vattenlösligt, därför behöver vi C-vitamin varje dag.


Finns i

: mest i nypon och svarta vinbär. Men också i apelsin, citron, grapefrukt, jordgubbar, hallon, guava, kiwi, papaya, persilja, brysselkål och spenat.



D-vitamin


Därför är det viktigt

: Kan kroppen tillverka själv när huden utsätts för solljus, men på vintern är det för svagt. Försök vistas ute minst 30 minuter varje dag under sommarhalvåret, på vintern är det bra att äta D-vitamintillskott eller en D-vitaminrik kost.


Finns i

: fiskleverolja, feta fiskar som lax, makrill, tonfisk, sill och


sardiner, ägg och mjölkprodukter.



E-vitamin


Därför är det viktigt

: Är fettlösligt och innehåller flera olika antioxidanter som skyddar cellerna och hjälper till i läkningsprocesser.


Finns i

: vegetabiliska oljor, fet fisk, nötter, mandlar, frön, bönor, groddar


och gröna bladväxter, mjölkprodukter, ägg, rotfrukter, frukt och bär.



A-vitamin


Därför är det viktigt

: Stärker bland annat immunceller i mag-tarmkanalen, vilket innebär att immunförsvaret stärks.


Finns i

: fiskleverolja, lever, ägg, feta mjölkprodukter, fisk och skaldjur.



B6- &B12-vitamin


Därför är det viktigt

: Vattenlösliga vitaminer som bland annat är viktiga för ämnesomsättningen och immunförsvaret.


Finns i

: kött, fisk, fågel, ägg, lever, bönor, mejeriprodukter, potatis, vetegroddar.



B9-vitamin (folat/folsyra)


Därför är det viktigt

: Folat finns naturligt i mat, folsyra är konstgjort framställt och används till att berika mat. De är olika former av samma vitamin. Vitaminet hjälper till i kemiska processer i cellerna och vid matspjälkningen. Är viktigt att äta för gravida kvinnor.


Finns i

: baljväxter, gröna bladgrönsaker, kål, rotfrukter, fullkornsprodukter, fil, yoghurt, lever, röd paprika, majs, apelsin, kiwi, honungsmelon, jordgubbar, hallon, björnbär, svarta vinbär.



Karotenoider


Därför är det viktigt

: Är en grupp av fettlösliga antioxidanter, till exempel ingår betakaroten och lykopen.


Finns i

:  morötter, tomat, paprika, chili.



Polyfenoler


Därför är det viktigt

:  Är en stor grupp av växtantioxidanter som kan hjälpa till att förebygga sjukdomar.


Finns i

:  frukt och grönt, till exempel gröna salladsblad, blåbär och hallon.



Flavonoider


Därför är det viktigt

: Flavonoider är en grupp kemiska föreningar som bland annat fungerar som antioxidanter.


Finns i

: röda bär, citrusfrukter, äpple, lök, te, choklad, en variant finns i nötter, linser, sojabönor och grönsaker.



Selen


Därför är det viktigt

:  Är en antioxidant som skyddar mot fria radikaler och är bra för


ämnesomsättningen.


Finns i

: fisk, skaldjur, alger, kött, ägg, linser, ärtor, nötter.



Zink



Därför är det viktigt

: Mineralet zink är en viktig antioxidant som stärker immunförsvaret.


Finns i

: skaldjur, ostron och nötkött. Även i bönor, nötter, pumpakärnor och


solrosfrön.

FAKTA

NATURLIGT BRA FÖR IMMUNFÖRSVARET:

Vitlök
Ingefära
Alger som spirulina och chlorella
Vetegräs
Nässla
Acai
Goji
Havtorn
Blåbär
Kamomill
Mjölksyrade grönsaker
Yoghurt eller filmjölk med nyttiga bakterier
Grönt och rött te
Nypon
Aronia
Slånbär
Granatäpple

EXTRA TILLSKOTT:
Multivitamin och mineraltabletter
C-vitamin-tillskott
D-vitamintabletter
Probiotika
Omega-3-kapslar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här