Jenny Klefbom menar att destruktiva beteendemönster kan leda till depression eller annan psykisk ohälsa.
– Är man van vid ett högt tempo och att prestera mycket så tror jag att man kan fastna i ett ekorrhjul som går snabbare och snabbare.
Jenny Klefbom menar att destruktiva beteendemönster kan leda till depression eller annan psykisk ohälsa. – Är man van vid ett högt tempo och att prestera mycket så tror jag att man kan fastna i ett ekorrhjul som går snabbare och snabbare.

Här är fem smarta råd om livet är för hektiskt <br />

Innebandy, bokklubb, kör och bostadsrättsmöten. Vissa tar aldrig semester från högpresterandet. Men det kan kosta att ligga på topp.

– Det finns ingen gräns för hur många aktiviteter ens barn kan ha. Logistiken i vissa familjer är otrolig. Det är klart det kan vara roligt till en viss gräns men man kan undra när det övergår till att bli destruktivt, säger psykologen Jenny Klefbom.

Här är fem råd för dig som känner att livet går för fort.

1. Tänk igenom
Sätt dig ner och fundera på vad det är som du vill i stället för vad du tror förväntas av dig.

2. Sänk dina krav

I många fall är du din egen största fiende — de största kraven kommer ofta från dig själv. Sänk kraven så sänks också ribban.

3. Schemalägg ledig fritid

Om möjligt, håll ett par kvällar fria i veckan. Möjligheten att vara spontan med vänner och familj kan också skapa djupare och bättre relationer.


4. Formulera livsmål
Ge dig själv tid att reflektera och analysera. Att rusa igenom livet är kanske inte det du egentligen vill.

5. Gilla dina dalar
Kom ihåg, det är okej att inte alltid vara på topp. Att känna sig lite nere och låg är helt normalt. Då kanske en avslappnande film i soffan kan vara helt i sin ordning.

Källa: Jenny Klefbom och TT

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

ToppHälsa – 100 % pepp & inspiration! Se erbjudande