Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG

Här är den nya nyttiga pastan – 10 alternativ!

Nu kan du skippa de snabba kolhydraterna, men ändå äta pasta. De nya, nyttigare pastasorterna innehåller mer protein eller fiber och mindre kolhydrater.

Vi har testat tio alternativ till vanlig pasta.

Makaroner, spagetti eller lasagneplattor av vetemjöl innehåller stor mängd kolhydrater i en form som snabbt omvandlas till energi i form av socker i kroppen. Om du inte förbränner det höjer det ditt blodsocker. Ett blodsocker som ofta är högt bidrar till viktuppgång och en mängd av våra vanligaste sjukdomar, som typ 2 diabetes och högt blodtryck.

- Generellt är det väldigt många som lever ett liv där man inte behöver den snabba energi som vanlig pasta ger. Den är mest en fördel för väldigt fysiskt aktiva personer. De som äter pasta och inte springer bort energin kan ha lätt att lägga på sig kilon om man har anlag för övervikt, säger Klara Desser, kostrådgivare och kokboksförfattare med inriktning på lågkolhydratkost.

LÄS OCKSÅ: Glutenintolerant? Vanliga symtom vid celiaki

Pasta med mer protein och mindre kolhydrater

Hon menar att pasta har blivit en alltför utbredd basföda, men att den inte lämpar sig för alla människor. Ett första steg mot en lägre vikt och bättre hälsa kan vara att dra ner på pastakonsumtionen.

Behöver du gå ner i vikt kan det bästa vara att helt skippa pasta och i stället ersätta den med grönsaker. Hyvlad zucchini, svarvade morötter eller strimlad, lättkokt vitkål är smarta alternativ.

Om du inte helt vill vara utan pasta kan du testa någon av de nya sorterna som kan ha högre proteininnehåll, mer fiber eller mindre kolhydrater.

- Om du inte vill avstå från pasta kan du välja någon variant som innehåller mindre kolhydrater och därför inte påverkar blodsockret på samma sätt.

De nya varianterna kan till exempel bestå av tång, den fiberrika konjakroten eller bönor. Det är inte heller särskilt svårt att göra egen kolhydratsnål pasta av till exempel ägg, ost och fiberhusk.

- Den är mer mättande än vanlig pasta och innehåller mycket mindre kolhydrater, säger Klara Desser.

LÄS OCKSÅ: Rasa 4 kilo med nya nyttiga pastan

Guide i pastadjungeln

1. Sjögräsnudlar, Risberg

Egenskaper: Nudlar av tång. Kalori- och kolhydratsnål.

Innehåll: vatten, tång, aloe vera, natriumalginat (E401).

Passar: Dig som vill dra ner på kalorierna eller undvika kolhydrater. Även för glutenintoleranta eller dig som vill undvika vetemjöl.

Smak: Kan ätas utan att tillagas, då har de en intressant krispig konsistens men som känns lite plastig. Har bara en svag oidentifierbar smak, efter tillagning är de väldigt lika vanliga glasnudlar. Perfekta i en wok.

Omdöme: Väldigt lågt kolhydratinnehåll. Bra substitut om du vill dra ner på kolhydraterna. Dock väldigt lite energi och näring. Hur mycket aloe vera de innehåller får man inte reda på, antagligen är det inte så mycket.

2. Hampa spagetti, ekologisk, Dalarö hampa och miljö AB

Egenskaper: Spagetti med hampamjöl.

Innehåll: Durumvetemjöl semolina, hampamjöl 12 procent.

Passar: Om du vill ha en ovanlig pasta samt äta ekologiskt.

Smak: Konsistensen är ganska lik vanlig spagetti, möjligtvis lite mindre stuns och tuggmotstånd. Har en smak av gräs eller hö. Det är inte direkt äcklig, men inte heller särskilt gott.

Omdöme: Ingen större skillnad mot vanlig pasta, främst ett alternativ för friska och normalviktiga människor som vill ha ett pastaalternativ som är näringsmässigt lite bättre och miljömässigt bra eftersom det är ekologiskt. Kan ha något lägre GI än vanlig pasta.

3. Miracle noodle, fettuccini

Egenskaper: Nudlar av fiber från konjakrot. Kalori- och kolhydratsnål.

Innehåll: Vatten, glukomannanfibrer (från konjakrot) stabiliseringsmedel (kalciumhydroxid, E526).

Passar: Dig som vill dra ner på kalorierna eller undvika kolhydrater. Även för glutenintoleranta eller dig som vill undvika vetemjöl.

Smak: Är lite slibbiga, både innan de kokas och efter. Smakar egentligen ingenting, definitivt inte som vanlig fettuccini. Dåligt med tuggmotstånd.

Omdöme: Väldigt lågt kolhydratinnehåll. Bra substitut om du verkligen vill hålla nere på kolhydraterna. Men man ska vara medveten om att de också knappt innehåller någon näring eller energi.

4. Giska makaroner med quinoa, tomat och aubergine, Castagno

Egenskaper: Makaroner med quinoamjöl.

Innehåll: Durumvetemjöl, quinoamjöl 10 procent, tomat 0,5 procent, paprika, aubergine 0,2 procent, rödbeta.

Passar: Dig som vill ha vanlig pasta med en twist samt äta ekologiskt.

Smak: Har en trevlig stuns med bra fasthet och tuggmotstånd. God smak men innehållet av quinoa, tomat och aubergine märks inte direkt på smaken. Lik vanlig pasta.

Omdöme: Ingen större skillnad mot vanlig pasta, främst ett alternativ för friska och normalviktiga människor som vill ha ett pastaalternativ som är näringsmässigt lite bättre och miljömässigt bra eftersom det är ekologiskt. Kan ha något lägre GI än vanlig pasta.

5. Fettuccine Gröna Sojabönor, A lá eco

Egenskaper: Pasta tillverkad av sojabönor.

Innehåll: Ekologiska gröna sojabönor.

Passar för: Dig som vill ha en pasta med mer protein eller utan vetemjöl. Bra för glutenintoleranta.

Smak: Ser nästan ut som vanlig pasta, fast lite rynkig. Men har en annan konsistens och smak med mer kompakt textur och en mild smak. Smaken går inte att identifiera som just sojabönor. Goda och mättande.

Omdöme: Ett bra alternativ till vanlig pasta med bra näringsinnehåll med mycket protein. Har lägre GI-värde och påverkar inte blodsockret lika mycket. Plus för att den är ekologisk. Men hur nyttigt sojabönor i större mängder egentligen är har ifrågasatts av en del forskare som menar att hormonliknande ämnen i dem kan störa vår egen produktion.

6. Spaghetti Svarta bönor, A lá eco

Egenskaper: Pasta tillverkad av svarta bönor.

Innehåll: Ekologiska svarta bönor.

Passar: Dig som vill ha en pasta med mer protein eller utan vetemjöl. Bra för glutenintoleranta.

Smak: Rent konsistensmässigt är den här ganska lik vanlig spagetti. Men smaken är annorlunda, mer fadd. Ganska gott ändå och helt okej ersättning.

Omdöme: Ett bra alternativ till vanlig pasta med bra näringsinnehåll med mycket protein. Har lägre GI-värde och påverkar inte blodsockret lika mycket. Plus för att den är ekologisk.

7. Fitnessnoodles, Fitnessguru

Egenskaper: Nudlar av fiber från konjakrot. Kalorisnål och ska inte innehålla några kolhydrater.

Innehåll: Vatten, glukomannan (kostfiber), stabiliseringsmedel (kalciumhydroxid).

Passar: Dig som vill dra ner på kalorierna eller undvika kolhydrater. Även för glutenintoleranta eller dig som vill undvika vetemjöl.

Smak: Nudlarna ligger som knutna högar vilket är ganska opraktiskt. Har lite tuggmotstånd, men i princip ingen smak. Men funkar bra som ersättning för glasnudlar, till exempel i en wok.

Omdöme: Står att det inte innehåller några kolhydrater, men är det verkligen noll gram kolhydrater i? Bra substitut om du verkligen vill hålla nere på kolhydraterna. Men glöm inte att de knappt innehåller någon näring eller energi.

8. Low carb penne, Carbzone

Egenskaper: Proteinpasta med soja- och ärtprotein.

Innehåll: Sojaprotein isolat, ärtprotein, veteprotein, vetemjöl, äggvita, vetefiber, förtjockningsmedel (inulin), stabiliseringsmedel (guar gum), salt, vatten. Näringsvärde: 323 kcal, protein 62 g, kolhydrater 13 g varav sockerarter 0,8 g, fett 2,7 g varav mättat 0,7 g, fiber 10 g, natrium 0,13 g.

Passar: Dig som vill ha en proteinrik pasta.

Smak: Skum, mjölig och samtidigt seg konsistens. Känns konstgjorda. Smakar inte gott, har en svag bismak av gummi. Om detta är det enda pastaalternativ äter jag hellre något annat.

Omdöme: Konstigt innehåll med ingredienser som man inte exakt vet vad det är. Innehåller mindre kolhydrater eftersom den främst består av sojaprotein, men är inget för dig som vill äta renodlad lågkolhydratkost med naturliga produkter. Innehåller inulin som kan bidra till gasbildning.

9. Penne rigate, Dreamfields

Egenskaper: Pasta som innehåller ämnen som ska göra att kroppen inte tar upp lika stor del av kolhydraterna.

Innehåll: Berikat semolina durumvetemjöl, inulin, veteprotein, xanthan (fiber), pektin kaliumklorid.

Passar: Om du vill dra ner på kolhydraterna men ändå äta pasta.

Smak: Kokar sönder lite trots att anvisningarna för tillagning följs. Smakar som vanlig pasta, hade inte kunnat känna skillnad på det i ett blindtest. Men konsistensen är något mjukare och vattnigare.

Omdöme: Innehåller också onödiga saker, som pektin och inulin som kan bidra till gasbildning i tarmen. Högst tveksamt om det stämmer att kroppen inte tar upp lika mycket av kolhydraterna och om den har mindre påverkan på blodsockret.

10. Cappelli fullkorn dinkel, Kungsörnen

Egenskaper: Fullkornspasta med främst mjöl från dinkelvete.

Innehåll: Fullkornsmjöl av dinkelvete 55 procent, mjöl av durumvete.

Passar: Om du vill ha vanlig pasta fast med mer fiber.

Smak: Som vanlig fullkornspasta med lite mer höaktig smak, något mer tuggmotstånd och grövre konsistens än vit pasta. Okej smak som inte sticker ut. Trevlig form.

Omdöme: Är i princip som vanlig pasta, även om det är dinkel i. Marginell skillnad mot vanlig pasta, det här har samma effekt på blodsockret.

Aktuellt just nu