Här är de vanligaste tankefällorna

Tankefälla 1

 Trivs du inte på jobbet? Det kan vara en enkel tankefälla som gör att du hänger kvar på fel jobb för länge! Låg självkänsla får många att både välja fel jobb och sedan stanna kvar fast de inte trivs. 

 Boven i dramat kan vara en av fyra tankefällor.

 Se om du känner igen dig!

 

Förklaring:

 Kanske undviker du att kliva in i något nytt innan du är säker på att du kommer att klara av det. Du vill veta och kunna det mesta (helst allt!) innan du vågar ta klivet. Du vet vad du har och inte vad du får. Du vill känna dig trygg innan du byter bana.

 Förklaring:

 Omedvetet bär du på känslan ”Jag bär på en rädsla för förändringar därför att jag inte riktigt tror på mig själv”.

 Tänk så här istället:

1. Intala dig ofta att du duger. Visst är du bra på det du gör men du kan också lära dig en massa andra nya saker om du bara lägger manken till. Ingen måste vara perfekt. 

2. Du måste inte heller veta allt i förväg för att kunna ta ett eller två steg framåt. 

3. Om du aldrig vågar utmana dig själv att göra förändringar innebär stagnation och det vill du väl inte vara med om. 

4. Du är värd mer än så. Du är värd ett kul jobb som du kan växa och utvecklas med.

 

Tankefälla 2

 Du jämför dig alltid med vad andra gör och känner dig ofta sänkt av detta. Du inbillar dig kanske också att det bara är du som får kämpa medan andra bara glider fram på en räkmacka.

 

Förklaring:

 Att överdriva andras storhet och förringa sin egen är en vanlig tankegång hos personer med låg självkänsla.

 

Tänk i stället så här:

 Sluta snegla på och jämföra dig med vad andra gör och kan. Men om du bländas av andras framgångar så vänd på resonemanget och tänk i stället ”kan dom, så kan jag”. Kom  ihåg att alla har sina förutsättningar, både styrkor och svagheter. Sätt upp egna mål och gå i den takt som känns rätt för dig. Alla kan lyckas utifrån sina egna förutsättningar men det tar ofta lite längre tid än man önskar. Ha tålamod. Gör en inventering av dig själv, dina egenskaper, kompetenser och talanger. Använd gärna ett professionellt bollplank som hjälper dig komma över dina egna begränsningar.

 

Tankefälla 3

 Du märker att andra har bestämda uppfattningar om hur du ska vara och vad som passar dig och är bäst för dig och vågar inte testa något nytt – eftersom det kanske blir fel och det visar sig att de har rätt eller kommer med kritik.

 

Förklaring:

 Har du låg självkänsla är du troligen rädd för kritik eller ifrågasättanden.

 Men så fort du förflyttar dig utanför det som brukar kallas ”normalt” och ”lagom” provocerar ditt agerande andra som kanske också skulle vilja göra som du och exempelvis byta jobb, men som inte vågar eller har andra skäl.

 I stället för att se dig flyga och bli påminda om sina egna drömmar och sin egen otillräcklighet kan det hända att de försöker ”plocka ner dig på jorden” genom att varna för konsekvenser eller berätta om andra som försökt men misslyckats. Bara för att få dig på andra tankar.

 

Tänk så här i stället:

 Du kan se hela grejen som en chans att se vilka som är dina verkliga vänner. Känns det som om du inte har några sådana på din nuvarande arbets-plats eller i din normala umgängeskrets får du helt sonika leta upp nya. Sök dig till stöttare som också vågat ta steget ifrån den ibland förrädiska tryggheten och som kan peppa dig, hjälpa dig få nya kontakter etc.

 

Tankefälla 4

 Du mår dåligt bara av tanken på att ringa upp någon eller träffa någon och behöva pracka på dem något du har att erbjuda, som de kanske inte ens bett om! 

 Att tala gott om andra är en helt annan sak.

 

Förklaring:

 De flesta tycker det är mer eller mindre jobbigt att ta kontakt med nya bekanta 

 på mingel och i andra jobbsammanhang som intervjuer och liknande. 

 Om du har låg självkänsla så tenderar du att förminska dig själv 

 – och då blir det extra jobbigt.

 Tänk så här i stället:

 1. Säg stopp till dig själv när du förringar ditt eget värde exempelvis genom att tänka ”lilla jag”. Byt ut alla förminskande tankar mot andra, exempelvis:

 * Jag är bra på det jag gör

 * Jag är värd min lön

 * Jag vet att jag duger

 * Det är lätt för mig att se mitt eget värde

 * Det går bra när jag ska marknadsföra mig själv.

 2. Ta små steg. Börja presentera dig själv isammanhang som känns mindre läskiga, 

   där du känner dig lite mer hemma. 

 3. Ge dig själv en klapp på axeln för alla dina

    framsteg, mindre och större. 

 4. Efter hand tar du större kliv och tar större

    utmaningar. 

 5. Tillåt dig själv att misslyckas också och lär

   dig av detta.

 

 Tips!

 Gå en gratis kurs i 

 hur du tar första stegen till ”din egen grej”:

 www.livskarriarkurs.se

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + duscholja från L´Occitane & necessär. Köp nu!