ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Publicerad 21 jun 2016 10.28

Hantera och bli kvitt ditt sötsug enkelt

Det är lätt att falla för en chokladbit eller en näve smågodis – trots att de allra flesta vet att för mycket socker varken är bra för hälsan eller midjemåttet.

Det är lätt att falla för en chokladbit eller en näve smågodis – trots att de allra flesta vet att för mycket socker varken är bra för hälsan eller midjemåttet.

1/4

Foto: Colourbox

Har du något knep för att slippa sötsuget? Vildan Sahin, 33, Solna, ekonom: "Minska på gluten och håll dig mätt. Jag försöker att äta mer nötter, när jag äter hasselnötter upplever jag att sockersuget försvinner. De gånger jag är sugen så äter jag, annars är det lätt att överkonsumera."

Har du något knep för att slippa sötsuget? Vildan Sahin, 33, Solna, ekonom: "Minska på gluten och håll dig mätt. Jag försöker att äta mer nötter, när jag äter hasselnötter upplever jag att sockersuget försvinner. De gånger jag är sugen så äter jag, annars är det lätt att överkonsumera."

2/4

Foto: Linn Hedesström Blad

Har du något knep för att slippa sötsuget? Alexandra Kenning, 24, butikschef, Årsta: "Det är socker i så mycket. Välj produkter med naturlig sötning, det gör att socker­suget minskar. Ät mat så du håller dig mätt och om du är sockersugen välj naturligt söta saker som frukt och bär."

Har du något knep för att slippa sötsuget? Alexandra Kenning, 24, butikschef, Årsta: "Det är socker i så mycket. Välj produkter med naturlig sötning, det gör att socker­suget minskar. Ät mat så du håller dig mätt och om du är sockersugen välj naturligt söta saker som frukt och bär."

3/4

Foto: Linn Hedesström Blad

Har du något knep för att slippa sötsuget? Janne Carlsson, 63, sjukskriven, Tullinge: "I dag har jag det, för jag fick diabetes för 1,5 år sedan. Innan det var jag en gottegris. Det finns inga knep, det är bara att låta bli."

Har du något knep för att slippa sötsuget? Janne Carlsson, 63, sjukskriven, Tullinge: "I dag har jag det, för jag fick diabetes för 1,5 år sedan. Innan det var jag en gottegris. Det finns inga knep, det är bara att låta bli."

4/4

Foto: Linn Hedesström Blad

När du minst anar det kan sötsuget komma smygande.

Då är det lätt att falla för en chokladbit eller en näve smågodis – trots att de allra flesta vet att för mycket socker varken är bra för hälsan eller midjemåttet.

Men med rätt knep kan du undvika sötsuget – och hantera det när det slår till.

De flesta kan nog känna igen sig. När blodsockret sjunker på eftermiddagen eller middagsmaten är uppäten kan suget efter något sött komma smygande. Och många har nog också upplevt att det är svårt att stå emot.

Näringsfysiologen Karin Jonsson menar att sötsug är ett stort problem och med stor sannolikhet en av bovarna bakom den växande problematiken med övervikt och fetma.

– Många livsmedel är sötade med olika former av rent socker som bara ger energi men inte någon mättnad. Så då är det lätt att gå upp i vikt, säger Karin Jonsson.

Tygla sötsuget

Men det finns sätt att tygla sötsuget när det slår till. Ett enkelt knep kan vara att dricka ett glas citronvatten – det syrliga kan nämligen upplevas tillfredställande vid sötsug. Att borsta tänderna eller tugga tuggummi kan vara ett annat sätt att minska begäret.

Det finns också sätt att hålla sötsuget på avstånd. Om man äter sig mätt vid regelbundna måltider håller blodsockret en jämn nivå vilket minskar sötsuget hos vissa. Många upplever också att suget minskar om de börjar träna, menar Jonsson.

– Sen kan det vara bra att äta nyttigt generellt. Om man sköter om sig, äter nyttigt och kanske tränar dessutom, leder det till en god spiral som kan göra att man känner sig mer motiverad till att stå emot frestelser. Har man ätit nyttigt kanske man inte vill förstöra det med bullar och godis.

Samtidigt poängterar Karin Jonsson att tipsen inte baserar sig på vetenskap utan att det handlar om individuella upplevelser och hennes erfarenheter från sitt yrke. Alla metoder fungerar inte för alla och man får pröva sig fram för att hitta en metod som fungerar för just en själv.

– Men då är det bra att man har lite att välja på och så att man kan testa sig fram.

8 sätt att minska sötsuget

Ät regelbundet

En del är känsliga för när blodsockret blir lågt - vilket kan sätta i gång sötsuget. Undvik blodsockersvängningar genom att äta regelbundna måltider. Välj livsmedel med mycket protein och fibrer som håller blodsockret jämt. En del upplever minskat sötsug genom att äta LCHF, när man väljer bort kolhydrater och drar upp fettintaget. Äter du dig mätt vid måltiderna minskar också risken för att sötsuget kommer smygande.

Sätt upp regler

För en del kan strikta regler underlätta. Socker kan upplevas som ett beroende vilket gör det svårt att kontrollera sitt intag. En liten chokladbit kan leda till en hel chokladkaka. Genom att helt undvika socker kan man också undvika sockersug. Att ständigt äta något sött efter maten eller på eftermiddagen kan också vara en vana som går att träna bort.

Träna

Att hålla sig aktiv är bra av många anledningar, men även sötsuget kan minska när kroppen varit i rörelse. Om du tränar försvinner också en eller två timmar när du inte kan stoppa i dig onyttigheter. Träning kan också bli första steget i en positiv spiral där du hellre väljer nyttig, riktig mat framför godis och kakor. Många som äter nyttigt i övrigt känner att de inte vill "förstöra" det med att falla för frestelser.

Ha en "ätardag"

För vissa fungerar det att välja en dag i veckan när man "får" äta godis, kakor eller bakverk. Andra tycker det fungerar att tillåta sig en viss mängd varje vecka, exempelvis 100 gram choklad eller 500 "onyttiga" kalorier. På så sätt kan man ta kontroll över sin sockerkonsumtion.

Bunkra nyttiga alternativ

Ibland kommer sötsuget, hur nyttigt man än äter i övrigt. Då kan det vara bra att ha nyttiga alternativ som torkad frukt eller nötter till hands. En del tycker att frysta bär eller fruktbitar fungerar utmärkt som alternativ för att stilla sötsuget. Häll upp i en skål och njut av dem som de är till kvällsfikat.

Drick

Pröva att dricka ett glas citronvatten när sötsuget tränger sig på. Många upplever att det syrliga dämpar sötsuget. För en del kan kaffe eller te dämpa sötsuget.

Vänta

Ibland är det faktiskt bara ett par minuter som behövs. I stället för att gå på impulsen och slänga i sig närmsta godisbit, vänta ett par minuter. Det ger möjlighet till ett mer rationellt beslut.

Borsta tänderna

När lunchen är uppäten kan sötsuget komma och en bulle eller chokladbit kan kännas frestande. Men om du tuggar tuggummi eller borstar tänderna får du en fräsch nystart i munnen och det kan vara ett sätt att bryta känslan.

Källa: Näringsfysiologen Karin Jonsson

Logga in och läs hela artikeln.

Det är helt gratis!

Som inloggad på Hälsoliv och Expressen får du tillgång till mängder med fördelar:

Unika listor

Fördjupande reportage

Guider