ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Handflatemetoden - så enkelt tappar du kilon

Med handflatemetoden slipper du väga eller mäta maten.

Med handflatemetoden slipper du väga eller mäta maten.

1/1

Foto: Wavebreakmedia Ltd

Handflatemetoden - så enkelt tappar du kilon

Du behöver inte räkna kalorier eller väga maten.

Med nya handflatemetoden kan du tappa ett halvt kilo i veckan, bara genom att äta efter storleken på din hand.

Våra tallrikar och restaurangernas serverade rätter blir allt större. En 40-talstallrik liknar närmast en assiett i dag.

Handflatemetoden är en uppdaterad version av den klassiska tallriksmodellen. Du äter helt enkelt efter storleken på din hand - och går ner i vikt säkert och lagom snabbt.

- Man vet att man behöver äta mindre för att gå ner i vikt, men hur mycket är det då? Det är bra att ha något att hålla sig till, säger livsstilsprofessorn Mai-Lis Hellénius som är livsstilsprofessor vid Karolinska institutet och överläkare på Livsstilsmottagningen på hjärtkliniken på Karolinska universitetssjukhuset.

- Dessutom visar helt färska undersökningar att vi svenskar är de som sitter mest stilla i Europa, trots att vi motionerar mer och mer. När energiförbrukningen minskar blir det allt viktigare att inte bara tänka på vad vi äter utan också på hur mycket vi äter, säger Mai-Lis.

Det är lätt att tappa greppet om vad som egentligen är en lagom stor portion och vi tenderar att äta upp det som ligger på tallriken. Men om du använder din egen handflata som måttstock kan du enkelt undvika att få i dig för många kalorier.

Det är viktminskningskedjan Itrim som i samarbete med sitt medicinska expertråd vidareutvecklat handflatemetoden från tallriksmodellen.

- Tallriksmodellen är egentligen bra. Det luriga med den är att det måste vara en lagom stor tallrik. Du kan ha gjort en schyst fördelning mellan kolhydrater, protein och fett men valt fel tallrik. Med handflatemetoden blir det mer precist, säger Mai-Lis Hellénius.

Metoden går ut på att storleken på din handflata avspeglar din muskelmassa och därmed ditt näringsbehov. När du lärt dig hur mycket av olika livsmedel som är lagom att äta är metoden lätt att använda - du har ju alltid med dig din hand och behöver varken väga maten eller räkna kalorier.

Protein måttar du med storleken och tjockleken av din handflata, fingrar och tumme borträknade. Hur mycket kolhydrater du ska äta mäter du med din knytnäve.