Foto: Fotograf Mats Samuelsson Ab

Willemo gick ner sex kilo med succédieten

Willemo Carlsson har följt 5:2 i ungefär ett halvt år. Det innebär att hon klarat cirka 52 dagar med bara 500kcal.

– Jag njuter av mina dagar med få kalorier, berättar hon.

 

Kolla in vår nya, gratis vikttjänst där du bland annat får färdiga veckomenyer för alla dieter!

Willemo Carlsson såg, som så många svenskar, tv-dokumentären ”Eat, fast and live longer” i mars 2013: programmet som startade 5:2-vågen i Sverige. Den brittiske vetenskapsjournalisten Michael Mosley provar att följa 5:2, han äter 600 kcal två dagar i veckan och vad han vill i fem dagar och går ner sex kilo på drygt två veckor. Samtidigt förbättrar han sina värden snabbt vad gäller bland annat blodsocker och farligt kolesterol. Före experimentet låg hans värden på gränsen till diabetes. Efter fem veckor är de normala.

 

Willemo Carlsson är sjuksköterska och filosofie magister i vårdvetenskap och har lång erfarenhet av att arbeta med hälsa.

– Jag såg logiken i processen han beskrev om våra kroppar. Vi äter för mycket och för ofta i dag i förhållande till vår livsstil.

För 15 år sen lade Willemo om sin kost enligt Montignac-metoden, som påminner om GI och går ut på att äta nyttiga fetter och undvika snabba kolhydrater.

– På så vis blev jag av med mitt sockerberoende. Jag är nämligen en person som inte kan sluta om jag börjar äta godis.

– Jag tog bort potatis, vitt bröd och andra snabba kolhydrater ur kosten. Bytte ut godis och kakor mot en ruta mörk choklad efter maten. Och jag blev både utskrattad och ifrågasatt då, men i dag ser många svenska tallrikar ut som min.

 

Willemo mådde oerhört bra av sina matvanor, och vikten var stabil. Men när hon fyllde 55 hände något med ämnesomsättningen.

– Jag lade på mig fem-sex besvärande kilon som jag accepterade eftersom jag var omotiverad att banta.

 

Efter sommaren 2013 bestämde sig Willemo för att prova 5:2. Och hon var inte ensam. I november svarade var tionde svensk att de följde 5:2, enligt en Demoskopundersökning. Folkkära kändisar som Lasse Holm och Suzanne Reuter berättade om hur bra de mådde av 5:2 och kokböcker om 5:2 började sälja bättre än deckare.

– Jag startade med en detox i 14 dagar. Ytterst få kalorier i två dagar, sen en ekologisk måltid i 12 dagar, plus mängder av vatten och aloe vera gel som är bra för utrensningen av slaggprodukter och lugnar magen.

– När jag gick över till 5:2 var jag motiverad, och kroppen hade sannolikt vant sig vid färre kalorier, för dagarna med halvfasta var inte så svåra.

 

Hur hanterade du hungern i början?

– Jag drack vatten, tuggade på vitkålsblad och tog en extra hutt aloe vera gel.

Willemo började med 5:2 för hälsans skull, inte för att nödvändigtvis gå ner i vikt, men av nyfikenhet vägde hon sig varje morgon de första veckorna.

– Intressant nog stod jag alltid stilla i vikt morgonen efter en halvfastedag. Men nästa morgon, efter en vanlig matdag, hade jag minskat något. Som om kroppen sam- lade sig för att behålla sin energi under halvfastan, och ökade förbränningen när jag började äta som vanligt igen.

 

Willemo vägde 68 kilo före sin 5:2-resa. Sakta men säkert gick hon ner till sin trivselvikt på 62 kilo där vikten stabiliserat sig.

– Jag blev av med mina sex kilo på drygt två månader.

Hon halvfastar söndagar och onsdagar.

– Söndag är en lugn dag som passar mig bra. Och onsdag har jag möten under dagen, och kvällskörning med MC-klubben, så timmarna flyger i väg.

Hon har provat att yoga och spela golf då hon halvfastar, men det var för ansträngande.

– Jag blev som gelé i kroppen. Däremot blir jag aktiv och kan känna mig euforisk av halvfastan, jag vill sysselsätta mig och får väldigt mycket gjort. Jag blir också vaken och klar i tanken, och behöver inte skriva några kom ihåg-lappar de dagarna.

 

Att halvfasta känns inte motigt eller svårt, hon ser tvärtom fram emot dagarna:

– De ger mig en mental lätthet, en inre lätthet och harmoni.

Planering är A och O för att lyckas, menar Willemo.

– Jag skriver alltid in ett F i kalendern. Och jag är extremt strukturerad. Följer exakt samma matschema på mina halvfastedagar. Jag vill att det ska kännas enkelt.

Hon intar sin lilla frukost, lunch och middag på samma tider som då hon äter som vanligt. Till frukost dricker Willemo aloe vera-gel och äter naturell yoghurt. Till lunch: ett kokt ägg, näringskapslar och en näringsshake. Ett äpple på eftermiddagen och middagen är likadan som lunchen.

 

Hon äter inget efter klockan 18 för att maximera fastans hälsoeffekter.

– Jag ägnar inte en tanke åt mat och ätande de här dagarna, vilket är oerhört befriande. Det frigör tid och energi till så mycket annat.

– 5:2 är verkligen metoden för folk i farten! Jag blir så mobil och fri de här dagarna. Tar med mig lunchen eller middagen i bilen eller väskan.

Hur äter du dina vanliga matdagar?

– Gott! Som jag gjort i 15 år: mat lagad från grunden, utan snabba kolhydrater. Jag dricker rött vin ibland, eller torrt vitt, och jag njuter mer av att äta. Jag uppskattar smaker på ett nytt sätt, och nöjer mig med mindre portioner. Det märks att magsäcken blivit mindre.

– Jag känner mig frisk och stark och trivs i mina kläder.

Hunger- och mättnadskänslorna har förändrats, berättar hon.

– Jag drabbas inte längre av jobbiga hungerskänslor. Visst kan jag bli hungrig på kvällen efter bara 500 kcal, då knaprar jag på gurka, sallad eller vitkål.

– På mina matdagar får jag snarare påminna mig om att äta. Jag är noga med att aldrig hoppa över ett mål.

 

I takt med att 5:2 blivit en naturlig och självklar livsstil för Willemo kan hon vara flexibel.

– Spelar jag golf på söndagar äter jag som vanligt då, och det blir en 6:1-vecka.

Hon har varit på två semestrar med all inclusive, fritt frossande från stora bufféer.

– Då åt jag som vanligt alla dagar. Men jag frossade i grönsaker, frukt och rena produkter, inte i alla bakverk. Lusten efter hälsosam mat har helt enkelt ökat.

Willemos 9 bästa råd för att lyckas med 5:2

1. Prova 5:2 för hälsans skull och se en eventuell viktnedgång som en bonus.

2. Håll dig till ditt koncept.

3. Bestäm dig! 5:2 är något du måste göra på egen hand, för din skull. Men gör det gärna tillsammans med andra!

4. Se 5:2 som en ny hälsosam livsstil alla dagar i veckan. Dagarna med halvfasta ska inte ursäkta ett dåligt ätbeteende de andra dagarna.

5. Boka in dagarna med 500/600 kcal i kalendern. Annars blir det svårt att hitta den lämpliga dagen, det är så lätt att skylla på annat, och så blir halvfastan aldrig av.

6. Var noga med näringen i dina kalorier, läs närings­ innehållet och välj klokt.

7. Skaffa kalorikoll.

8. Lyssna på kroppen. Undvik påfrestande motion på halvfastedagarna. Du riskerar att bryta ner muskler och överanstränga dig.

9. Gör något roligt av all tid som du frigör!

Aktuellt just nu