ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Vilken träningsform passar dig? Gör testet!

Publicerad 26 feb 2015 11.20
Hälsoliv>HÄLSOVIKT
Dra och släpp för de olika alternativen. Vad är viktigt för just dig när du tränar?

Dra och släpp för de olika alternativen. Vad är viktigt för just dig när du tränar?

Foto: Tyler Olson Simplefoto

Använd Hälsolivs träningsbarometer så får du skräddarsydda förslag.

Vad är viktigt för dig när du tränar? Stryka? Motion? Balans?

Gör testet här nedan. Lycka till!

Så fungerar träningsbarometern!

Dra och släpp för de olika alternativen. Vad är viktigt för just dig när du tränar?
Vill du ha mindre av eller mer av - kondition, styrka, smidighet, koordination och balans.
Och kom ihåg, det som räknas är inte vad du tränar utan att du tränar. Och har kul på kuppen.
Lycka till!

 

 

Text: Lotta Byqvist

Faktagranskning: Linus Johansson, leg. sjukgymnast och träningsinstruktör

 

Linus Johanssons bästa kom-igång-tips

I dag finns så många träningsformer att välja mellan att det är lätt att bli handlingsförlamad. Här kommer några tips på hur du kan tänka:
1. Välj den träning du tycker är kul framför den du tror är effektivast. Om du springer för att gå ner i vikt, men tycker att löpningen är trist kommer du ändå inte att gå ner. Om du däremot älskar linedance och sätter i gång med det kommer du att tappa kilon och få en starkare kropp.
2. Försök inte att bli bäst med en gång. Lägg ambitionen på en rimlig nivå. Bara för att du kunde springa en mil för 20 år sedan är det inte säkert att du kan det i dag.
3. Involvera en vän i träningen, det ökar chansen att den verkligen blir av. Man sviker inte en kompis lika lätt som man sviker sig själv.

 

Så håller du i gång din träning

Ok, du har kommit i gång. Nu handlar det om att göra träningen till en vana. Här är några tips som funkar:
1. Vänd på tankarna. Istället för att tänka: Jag måste springa minst en mil, tänk så här: jag får max springa en mil. Det gör att du känner dig nöjd även om du springer kortare. Träningen behöver vara förknippad med positiva känslor för att den ska bli av.
2. Sätt balanserade mål. Var nöjd med att du tränat två gånger på en vecka i stället för missnöjd med att du inte tränat fyra.
3. Sluta jämföra dig med andra. Se i stället till din egen utveckling.

Läs mer: Linus Johansson, författare till "Den vältränade kroppen", Miro förlag, om hur du gör för att komma i gång.

Logga in och läs hela artikeln.

Det är helt gratis!

Som inloggad på Hälsoliv och Expressen får du tillgång till mängder med fördelar:

Unika listor

Fördjupande reportage

Guider

Relaterat