Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSOVIKT

Publicerad 9 aug 2018 17:00

Svårare att gå ner i vikt på sommaren? Här är varför

Det är helt naturligt att vi går upp lite i vikt under sommaren på grund av mer vätska i kroppen.

Det är helt naturligt att vi går upp lite i vikt under sommaren på grund av mer vätska i kroppen.

1/2

Foto: Shutterstock

Fokusera på ditt mål att må bra och låt inte bagateller ta din energi.

Fokusera på ditt mål att må bra och låt inte bagateller ta din energi.

2/2

Foto: Shutterstock

Tränar du utan att känna någon skillnad på kroppen? 

Då är du inte ensam. 

Under sommartid finns flera anledningar som gör att många upplever det svårt att komma i form. 

Människokroppen består av nästan 60 procent vatten, vilket för en genomsnittlig person motsvarar ungefär 42 liter. Denna mängd går givetvis upp och ner, och påverkas av allt från träning till temperatur. Vatten är nödvändigt för att våra kroppar ska fungera, och träning gör att behovet ökar ytterligare. Det rapporterar Huffingtonpost

Debra Sheats, biträdande professor i mat och näringslära vid St. Catherine University i Minnesota, säger till Huffingtonpost att då utetemperaturen ligger väldigt nära vår kroppstemperatur sänks vår ämnesomsättning med cirka 10 procent. Hon menar dock att det förmodligen finns fler orsaker till att många kan ha svårt att gå ner i vikt. När det är väldigt varmt ute tenderar vi att stanna inne under fläkt eller AC, och det är då större chans att vi dras till mer stillasittande aktiviteter. 

LÄS MER: Ät dig friskare och lev längre 

Drick tillräckligt med vatten

Om du ändå tar dig ut i hettan, tänk på att dricka ordentligt med vatten. Vattenbehovet hos oss människor varierar och beror på flera faktorer, bland annat på hur mycket vi rör oss. Ju varmare och fuktigare det är desto större chans är det att vi svettas. När vi dricker kan vikten också svänga tillfälligt, enligt John Castellani, forskare vid Amerikanska arméns forskningsinstitut för miljömedicin. Det är dock viktigt att vi ändå dricker. Att inte dricka tillräckligt kan vara skadligt för vår hälsa och följden är att vi blir uttorkade, vilket också kan leda till försämrad ämnesomsättning.

LÄS MER: Värmeslag eller vätskebrist? Läkaren förklarar symptomen 

Fokusera på hälsan

Genom att motionera regelbundet, dricka tillräckligt med vatten och sova ordentligt gör vi mycket för kroppen och hälsan. Om det är varmt dagtid kan man försöka ta sig ut och träna tidigare på morgonen eller senare på kvällen, då temperaturen sjunkit en aning. Känns det outhärdligt att ta sig ut kan man alltid sätta på fläkten och köra ett yoga-pass i vardagsrummet eller ta sig till gymmet för att ge kroppen lite egentid. 

Här tipsar Erika Kits Gölevik om tio roliga sätt att sommarträna på. Läs hennes tips här