I dag lyder Livsmedelsverkets råd att vi inte bör äta mer än 500 gram rött kött och charkuterier i veckan. Men experterna är inte överens.
I dag lyder Livsmedelsverkets råd att vi inte bör äta mer än 500 gram rött kött och charkuterier i veckan. Men experterna är inte överens.

Rött kött - hur farligt kan det vara?<br />

De senaste årens köttlarm lockar allt fler att äta grönt, för hälsans skull. Men experterna är inte överens om faran med det röda köttet.

Väljer du också att fylla tallriken med mer grönt? Den vegetariska mattrenden växer sig allt starkare och konceptet meatless Monday, köttfri måndag, har för många blivit ett enkelt sätt att minska på sitt köttätande.

Att skippa biffen handlar inte längre bara om etik, bakom beslutet att äta mer växtbaserat ligger ofta också ett hälsointresse. En bidragande orsak är de köttlarm som har fått mycket uppmärksamhet de senaste åren.

- Nu har det forskats mycket på hur kött påverkar vår hälsa. Jag känner att det finns många pålitliga källor och att en stor köttkonsumtion inte är ofarlig. Det finns skäl att fundera över hur mycket kött man äter, säger Charlotte Erlanson-Albertsson som är professor i medicinsk kemi vid Lunds universitet.

 

Att äta växtbaserat påhejas av raw food-gurus och det ständigt ökande utbudet av hälsomat, som nötmjölk och smaksatt tofu. På nätet blir du lockad av bilder på gröna smoothies och rödbetsbiffar, i dag har många av världens mest lästa matbloggar just vegetarisk mat som sin nisch.

I Sverige ökade antalet vegetarianer och veganer med fyra procentenheter på fem år, enligt en undersökning gjord på uppdrag av organisationen Djurens rätt, och var tionde svensk uppskattas skippa köttet helt. Undersökningen, som gjordes tidigare i år, visade också att 37 procent av de 1 000 tillfrågade som åt kött hade fått ett ökat intresse för att välja vegetariskt det senaste året. Samtidigt äter vi mer kött än någonsin tidigare.

 

Enligt en studie från Lunds tekniska högskola äter vi årligen 70 kilo kött och charkprodukter per år och person, vilket är 20 kilo mer än vad som rekommenderas och en ökning med 40 procent sedan 1990.

I dag lyder Livsmedelsverkets råd att vi inte bör äta mer än 500 gram rött kött och charkuterier i veckan. Men alla experter är inte överens om köttlarmens trovärdighet. Läkaren Andreas Eenfeldt är skeptisk till om hela köttbitar från nöt, gris och lamm är det som ökar risken för sjukdom.

- Jag ser inga säkra bevis för att rött kött skulle vara farligt. Det är extremt osäkert. Oftast blir denna typ av forskning svårtolkad, undersökningarna är ofta amerikanska och vi vet att de som äter mycket kött tenderar att röka mer, äta mindre grönsaker och äta mer skräpmat. Det blir väldigt svårt att dra slutsatser då, säger han.

 

Att en kost med rött kött skulle vara lika farligt som rökning, vilket en amerikansk professor påstod tidigare i år, tror Eenfeldt är en överdrift.

- Kött är i allmänhet bra och mättande mat. Det finns definitivt sämre saker att stoppa i sig. Drar man ner på köttet och fortsätter äta mycket socker och skräpmat gör man sig själv en otjänst. Vad det är i det röda köttet som skulle öka risken för att drabbas av hjärt-kärlsjukdom eller cancer finns det än så länge bara spekulationer kring. En misstanke är att fettsyran karnitin, som bryts ner av bakterier i magen, kan öka risken att drabbas av hjärt-kärlsjukdom.

- Rött kött är svårsmält, det går ner till tjocktarmen medan ljust kött smälts i tunntarmen. Det finns olika teorier om vad det är i det röda köttet som är farligt, det kan vara kvävehaltiga ämnen som kan leda till inflammationer eller specifika aminosyror som orsakar problem. Det ligger i forskningsfronten att nu ta reda på vad det är som händer när vi äter kött, säger Erlanson-Albertsson.

 

Men även om alla inte är överens om kopplingen mellan rött kött och ökad risk för sjukdom kan det finnas skäl att skära ner på charkuterier som skinka, bacon och korv. Varför just charkprodukter anses vara farligare än rena köttbitar tros bero på mängden tillsatt nitrit, en tillsats som används för att konservera kött, hämma bakterietillväxt och göra köttet rosa.

- Det finns statistiska samband att ta på visst allvar och ett sådant kan vara kopplingen mellan processat kött och tarmcancer. Där verkar det finnas anledning att tänka över sin konsumtion. Men exakt hur många gram man kan äta går inte att säga, menar Eenfeldt.

 

Att äta mer grönt och sam­tidigt hålla nere kolhydraterna är en kombination som kan fungera, tycker Eenfeldt.

- Att LCHF bara handlar om att äta berg av kött är en gammal myt, visst finns det de som ökar sitt proteinintag när de äter mindre kolhydrater men många äter samma mängd kött som tidigare. En del tycker om att äta mindre protein för att gynna viktnedgång. Vill man äta LCHF och samtidigt äta mindre rött kött finns alternativ som kyckling, fisk och ägg.

Måste vi äta mindre kött av hälsoskäl?

JA

Charlotte Erlanson- Albertsson, professor i medicinsk kemi vid Lunds universitet:

"Att äta mindre rött kött är bra för både hälsan och miljön. Det finns mycket forskning som visar samband mellan ett intag av rött kött och cancer, till exempel. Att äta rött kött två gånger i veckan, runt 300 gram, är en bra nivå. Då borde charkuterier vara en mindre del eftersom de innehåller mycket salt och verkar vara sämre för hälsan. Att äta mycket rött kött kan leda till inflammationer och senare cancer, det kan vara den röda färgämnet i köttet som startar just de här processerna. Att välja vilt kött eller ekologiskt är bättre för hälsan men också hur du tillagar köttet spelar roll. Stekytan är cancerogen i sig så det är bäst att koka köttet eller steka det i ugn. Vårt köttätande kommer att bli en viktig debatt framöver".

NEJ

Andreas Eenfeldt, läkare, författare och föreläsare:

"Att rött kött skulle orsaka sjukdom finns det inga bevis för, tvärtom är sambanden väldigt osäkra. Det man ser är att de som äter mycket kött generellt bryr sig mindre om hälsoråd i allmänhet, vilket gör att det blir svårt att veta vad orsaken till den ökade risken för sjukdom är när det gäller dessa studier. När det gäller korv och bacon kan det vara en idé att begränsa sitt intag, det lär vara bättre för hälsan att hålla sig till rena köttbitar. Bacon är ingen hälsokost, äter du det så gör du det för att det är gott. Att satsa några extra kronor på sitt kött kan vara en bra idé, kött från gräsbetande djur kan ha en bättre fettsyrasammansättning vilket är bättre för din hälsa men också för djuren och miljön".

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

ToppHälsa – 100 % pepp & inspiration! Se erbjudande