Överviktsforskaren: Så går du ner i vikt - utan att banta

Går du inte ner i vikt när du bantar? Har du svårt att hålla den nya vikten? Det är inte så konstigt, menar överviktsforskaren Erik Hemmingsson.

Kalorisnåla dieter och kurer fungerar nämligen inte i det långa loppet.

– Det är en otroligt dålig metod. Lev i stället. Njut och lyssna på kroppens signaler så behöver du inte kämpa på det viset.

Här är Erik Hemmingssons tips för att hitta din trivselvikt - utan att späka dig själv.

Andra har också läst

Foto: / STEFAN@STEFANTELL.SE

Håller inte i längden


Bantning är aldrig en långsiktigt hållbar metod för den som vill gå ner i vikt. Det vill överviktsforskaren Erik Hemmingsson kommunicera i sin bok ”Slutbantat”.

– Det finns lösningar på övervikt, men vi har inte lyckats hittills, säger han till Hälsoliv.

– Många kvinnor, speciellt, känner en press att vara smal. Bara rädslan för att bli överviktig gör att de börjar kontrollera matintaget - vilket får kroppen att tro att det är svältläge. Tänk att man går på sparlåga hela livet och plötsligt börjar äta normalt - då kommer man gå upp i vikt.

I stället lyfter Erik vikten av att hitta sina trivselvikt, en vikt som man trivs med och har lätt att hålla långsiktigt.

Klicka vidare för att ta del av hans tips.

Foto: Shutterstock

1. Bli kompis med kroppen


Väger du lite mer än normen? Det är ingen nyhet att personer med övervikt ofta utsätts för nedsättande kommentarer och fördomar, menar Hemmingsson, men den värsta mobbaren är ofta ens inre röst.
– Den värsta konsekvensen med övervikt är när den påverkar folks självkänsla.
Ett viktigt steg för att må bra och släppa bantningskulturen är att lära sig att ha en mer positiv grundinställning till sin kropp.
– Tipset är att förstå sin kropp. Slappna av och lyssna på vad den säger. Fråga dig själv: Är det inte viktigare att må bra i själen än hur kroppen ser ut? Vi lever i en miljö där vi blir översköljda med stress och skräpmat. Jag tror att vi alla måste acceptera en viss övervikt, och inte hålla på att banta och räkna kalorier. Vi måste sluta straffa kroppen och i stället leva i samklang med den. Steg ett är att inte längre störa sig på sitt utseende, utan att man faktiskt lär sig att tycka om det. Ingen av oss ser ut som modellerna på stan, men det är en fejkad bild i alla fall.
LÄS OCKSÅ: 6 myter om övervikt du måste sluta tro på genast

Foto: Shutterstock

2. Städa ut ditt inre


Om du har en övervikt som du av en eller annan anledning vill bli av med är det viktigt att reflektera över vad det är som gjort att din kropp lagrar mer fett.

I en tidigare intervju förklarar Erik Hemmingsson att övervikt har ganska lite att göra med de livsstilsval vi gör i dag, och mer att göra med anlag och våra första levnadsår.

– Att inte få värme och närhet när man är liten är en ganska central faktor i varför övervikt uppstår, och tyvärr även trauman. Det är sådant som många människor bär på men de är inte medvetna om varför, eftersom det skedde så långt bak i livet.

En jobbig barndom innebär inte att man per automatik blir överviktig som vuxen, och alla överviktiga har inte haft en jobbig barndom, men missförhållanden tidigt i livet ökar risken markant. Bland annat kan man ha en ökad känslighet för stress, som i sig kan göra det lätt att gå upp i vikt, och också lägga grunden för osunda matvanor som tröstätning.

– Kortsiktiga vägar ur de känslorna är att självmedicinera med godis, läsk, glass och sånt som ger hjärnan en snabb belöning. Det frisätter dopamin som är ångestdämpande och ger stresslindring. Men det är ett väldigt dåligt sätt att hantera jobbiga känslor och tankar.

Hur reder man ut det här? En idé kan vara att ta hjälp av en samtalsterapeut eller en psykolog.

Foto: Shutterstock

3. Navigera rätt i matdjungeln


En av de stora anledningarna till att allt fler blir överviktiga i dag beror på det flöde av processad ”skräpmat” som finns överallt.

– Det är inte konstigt att många är förvirrade över maten! Vi har 60 olika namn för socker till exempel, det är klart att inte en jäkel förstår innehållsförteckningen på maten i dag. Matindustrin har varit inne och kladdat på maten och gjort den till något som i princip inte är mat längre. Den är medvetet laddad med socker, salt, fett och tillsatser för att vi ska överkonsumera den, säger Erik Hemmingsson.

Förutom godis, chips och kakor är många av våra vanligaste basvaror processade. Frukostflingor, vetemjöl, smaksatt fil och vanlig pasta är några exempel. Hur kommer man undan? Det är ganska lätt, menar Hemmingsson.

– Vi ska äta riktig mat - det är inte svårare än så. Vi behöver inte äta pommes frites, vi kan äta kokt potatis. Köp hem riktiga råvaror i stället för att ta genvägar med hel- och halvfabrikat.

LÄS OCKSÅ: Överviktsforskaren: Därför fungerar det inte att banta

Foto: Shutterstock

4. Städa ur ditt skafferi



Självklart betyder inte det här att man aldrig mer får äta en chokladbit. Men nu när du har lärt dig att navigera i mataffären är det bra att uppmärksamma vad du har för trigger-mat.

– Man måste kunna unna sig att äta sådant man verkligen tycker om, men i vissa fall kan man också behöva sätta upp lite ramar, säger Erik Hemmingsson.

Kan du inte ha en påse godis hemma utan att gå och nalla? Slutar det med att du äter bitarna du inte ens tycker om och sedan mår dåligt? Du är inte ensam.

– Om du har en bricka med ballerinakakor framför dig - försök att bara äta ett kex. Det går inte! Den här maten triggar vårt begär och är väldigt vanebildande. Särskilt när vi är triggade av stress, vilket vi ofta är i dag.

Det är inte din karaktär det är fel på, men om du har det på det här sättet kan det vara bättre att inte ha den typen av mat hemma så ofta.

– Då funkar inte lagom-tricket och då är det bättre att helt undvika livsmedlet. Se över vad du har i skafferiet och frysen. Är du en person som bli sugen på kvällen är det kanske inte så smart att ha den där chokladen eller chipspåsen hemma.

– Det är bättre än att gå runt och känna skam eller skuldkänslor senare för att man inte ”kunde stå emot”.

Foto: Shutterstock

5. Sov ordentligt


Något annat som är viktigt att bena i är sömn och återhämtning. Många svenskar lever med sömproblem, men alla vet inte att det kan påverka vikten.

– Det finns ett samband mellan övervikt och sömnbrist, eftersom det ökar suget efter snabba kolhydrater, menar Erik Hemmingsson.

Ge dig själv förutsättningarna till en god natts sömn, så kommer du antagligen märka att du är mer motståndskraftig när det kommer till sockrets snabba kickar.

En av de stora sömnbovarna är våra surfplattor, smarta telefoner och datorer. Förutom att skärmarna ger ifrån sig ett blått ljus som stör vår rytm har också sociala medier och den konstanta tillgängligheten en tendens att göra oss stressade och oroliga.

LÄS OCKSÅ: 5 vanliga sömnproblem och vad du gör åt dem

Foto: Shutterstock

6. Motionera


Att röra på sig har visat sig vara en effektiv metod för att hålla vikten.

– Många överviktiga går hellre till tandläkaren och drar ut en tand utan bedövning än att motionera. Det är inte konstigt eftersom många av dem har dåliga erfarenheter av skolidrotten. Alla har inte driven att röra på sig som andra har, men det är ett kraftfullt hälsofrämjande medel. Det finns inget som är så bra för hälsan som att röra på oss.

Betyder det här att du måste träna 60-90 minuter om dagen? Nix.

– Många använder motion som ett späkningsverktyg, speciellt om man har ätit ”för mycket”. Men motion är, särskilt när man har en sund inställning, ett fantastiskt beteende som kan få en att må bättre både fysiskt, psykiskt och emotionellt. Men det kräver inte att man är ute och fjällvandrar på Svalbard eller något sådant, utan bara att man rör sig i vardagen, till exempel promenerar och cyklar.

– Tycker du att det är jobbigt att komma i gång ska du absolut ta hjälp, det är ändå ett behov som kroppen har för att vi ska må bra, säger Erik Hemmingsson.

Vill du läsa mer om Erik Hermanssons forskning? Spana in den här artikeln.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här