Skål för hälftenmetoden. Njut av allt det goda men nöj dig med halva portionen. Vid restaurangbesök kan det vara en god idé att be om en "doggybag" och ta hem hälften av maten.
Skål för hälftenmetoden. Njut av allt det goda men nöj dig med halva portionen. Vid restaurangbesök kan det vara en god idé att be om en "doggybag" och ta hem hälften av maten.
Skål för hälftenmetoden. Njut av allt det goda men nöj dig med halva portionen. Vid restaurangbesök kan det vara en god idé att be om en "doggybag" och ta hem hälften av maten.
Skål för hälftenmetoden. Njut av allt det goda men nöj dig med halva portionen. Vid restaurangbesök kan det vara en god idé att be om en "doggybag" och ta hem hälften av maten.

Njut av helgens frestelser med hälftenmetoden

Du är mån om din vikt – men vill samtidigt inte ge upp godsakerna som förgyller livet.

Då kanske hälftenmetoden är något för dig?

Nöj dig med en halv bulle eller en halv chokladbit, så sparar du massor av kalorier.

– Man får äta och njuta av allt, men i liten mängd, säger dietisten Sofia Antonsson.

Låt oss klargöra på en gång: det här är en diet för dig med beslutsamhet och god disciplin. "Hälftenmetoden", som den kallas, kräver nämligen att du lär dig lämna kvar mat på tallriken när du har ätit tillräckligt. I korta drag innebär tillvägagångssättet att du först registrerar vad du brukar äta och i vilka mängder under en vanlig vecka. Därefter börjar du helt enkelt halvera portionerna, för att få i dig färre kalorier.

 

SE OCKSÅ: Färdiga veckomenyer för alla dieter - helt gratis!

 

Metoden lanserades av amerikanen Philip Simon, som med hjälp av näringsfysiologer skapade en egen kostplan när han behövde gå ner i vikt. Dieten har fått positiv uppmärksamhet i USA, eftersom den inte innehåller några förbud mot varken kolhydrater eller fett, utan tillåter dig att fortsätta äta det du gillar, men i begränsade mängder.

 

Enligt en artikel på nyhetssajten SFGate finns det två sätt att genomföra de nya vanorna rent praktiskt: antingen tillagar du bara en halv portion av det du ska äta från början, eller så gör du i ordning en hel portion på en gång, men lägger undan hälften av maten till ett senare tillfälle. Vid restaurangbesök kan det vara en god idé att be om en "doggybag" och pytsa ner hälften av portionen så fort du får in varmrätten.

Även i Sverige har hälftenmetoden fått genomslag. Dietisten Sofia Antonsson rekommenderar till exempel att man nöjer sig med en halv bulle eller en halv chokladbit när sötsuget sätter in.

– Det är alldeles utmärkt, för man slipper förbudet. Man får äta och njuta av allt, men i liten mängd.

– Ta hellre liten bit choklad varje dag och strunta i att handla ett kilo godis på lördagen. Vi vet från vetenskapliga studier att ju större portioner, desto mer äter man, säger hon till Hälsoliv.

 

Dock bör man fortfarande hålla koll på VAD man äter, poängterar förespråkare av hälftenmetoden, enligt hälsosajten Livestrong och tidningen Må bra.

De livsmedel man ska dra ner på är i första hand de mest energirika – som snacks, vitt bröd och pasta – medan man med fördel kan börja äta mer fullkorn, frukt och grönsaker.

10 förslag på vad du kan börja halvera

*Socker i form av godis, glass, fikabröd och kakor

*Snacks som chips, ostbågar och popcorn

*Läsk och juicer

*Vitt bröd

*Pasta, ris och nudlar

*Sötade flingor och müsli

*Sylt och marmelad

*Alkohol

*Feta mejeriprodukter som grädde och ost

*Charkuterier

KÄLLA: Må bra.